اجرای طرح تثبیت شن های روان در ۴۰۰ هکتار ار عرصه پارک ملی در یاچه ارومیه در منطقه جبل کندی

۱۳۹۴/۰۴/۱۰ - ۱۰:۲۴:۲۴
کد خبر: ۲۹۶۲۹۵
اجرای طرح تثبیت شن های روان در ۴۰۰ هکتار ار عرصه پارک ملی در یاچه ارومیه در منطقه جبل کندی
کارشناس مسئول زیستگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت : طرح تثبیت شن های روان در ۴۰۰ هکتار ار عرصه پارک ملی در یاچه ارومیه در منطقه جبل کندی ارومیه در حال اجرا میباشد . به گزارش اداره روابط عمومی ، حجت جباری افزود: طرح تثبیت شن های روان در پارک ملی دریاچه ارومیه جزو طرح های مصوب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه است که هم اکنون در این منطقه در حال اجرا میباشد .

کارشناس مسئول زیستگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت : طرح تثبیت شن های روان در ۴۰۰ هکتار ار عرصه پارک ملی در یاچه ارومیه در منطقه جبل کندی ارومیه در حال اجرا میباشد . به گزارش اداره روابط عمومی ، حجت جباری افزود: طرح تثبیت شن های روان در پارک ملی دریاچه ارومیه جزو طرح های مصوب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه است که هم اکنون در این منطقه در حال اجرا میباشد .

 وی اظهار داشت : با ادامه بحران دریاچه ارومیه و افزایش پسروی آب ، عرصه بیشتری از بستر دریاچه ارومیه خشک و در معرض فرسایش بادی قرار گرفته است . یکی از این مناطق که به عنوان مهمترین کانون ریزگرد داخل دریاچه ارومیه شناسایی شده است محدوده  حدوداٌ   ۲۰۰۰ هکتاری  بستر خشک دریاچه ارومیه  بوده که در شمال غرب این دریاچه واقع در محور ارومیه سلماس در نزدیکی روستای جبل کندی واقع می باشد .

وی افزود: در این منطقه حرکت شنهای روان و همچنین گرد و غبار ناشی از وزش باد روستاها، اراضی کشاورزی و شهرک صنعتی فاز ۳ ارومیه را با تهدید جدی مواجه ساخته است .

جباری اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه برای کنترل ریزگرد ها و تثبیت شن های روان در این منطقه دو پروژه تعریف شده است که از محل اعتبارات سال ۹۳ احیای دریاچه ارومیه در دست اجرا میباشد این پروزه شامل تثبیت بیولوژیک با گونه  های درختی و درختچه ای و پروژه مالچ پاشی می باشد .

وی در ادامه افزود: اگر چه مساحت کانون ریزگرد در این منطقه بیش از ۲۰۰۰ هکتار میباشد اما در فاز اول یک محدوده ۴۰۰ هکتاری در ابعاد ۸ کیلومتر طول (به موازات مرز در یاچه ارومیه)  و به عمق ۵۰۰متر شروع گردیده است  که از این عرصه ۳۵۰ هکتار به کاشت نهال گز و ۵۰ هکتار به کاشت نهال قره داغ اختصاص یافته است . این گونه ها بومی منطقه بوده که در حال حاضر نیز در بخشهایی از محدوده مورد اجرا بصورت طبیعی رشد نموده  است .

نماینده مجری طرح تثبیت اظهار داشت :به علت اینکه ماسه های روان میتوانند نهال های کاشته شده را تحت تاثیر قرار داده و از بین ببرند لذا پروژه  دوم تحت عنوان مالچ پاشی تعریف شده که بصورت پایلوت در ۳۰ هکتار از کانون حرکت شن های روان انجام خواهد گرفت تا گونه های کاشته شده به وضعیت پایدارتری در خاک برسند.

 دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته و بزرگترین دریاچه داخلی کشور است که در سالهای اخیر سالانه حدود ۴۰ سانتیمتر از ارتفاع اب آن کاسته شده به طوری که در حال حاضر تراز آبی آن حدود سه و نیم متر پایین تر از تراز اکولوژیک است. این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در طی ۱۷ سال گذشته شش متر کاهش ارتفتع  داشته و تا تیر ماه سال ۱۳۹۲ بیش از ۷۵ درصد از آب آن خشک شده بود.با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی های خوبی در راستای کاهش مصرف آب در این حوضه آبی  جهت افزایش تراز این دریاچه تا رسیدن به تراز اکولوژیک انجام شده است.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۲۷۴٫۱ متر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز