نگاهی به هزینه های سرسام آور مراسم عروسی در بوکان

۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۱۷:۳۴:۰۵
کد خبر: ۲۹۸۸۲۳
نگاهی به هزینه های سرسام آور مراسم عروسی در بوکان
امروزه کمتر کسی است که با شنیدن صدای کاروان عروسی متوجه زحمات خانواده عروس و داماد برای تشکیل این زندگی مشترک نشود، همزمان با صدای هلهله و شوق کاروان عروسی شادی تمام دنیا را فرا می گیرد غافل از اینکه چه هزینه های سنگینی بر عروس و داماد تحمیل شده تا زندگی مشترکی پا بگیرد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، امروزه کمتر کسی است که با شنیدن صدای کاروان عروسی متوجه زحمات خانواده عروس و داماد برای تشکیل این زندگی مشترک نشود، همزمان با صدای هلهله و شوق کاروان عروسی شادی تمام دنیا را فرا می گیرد غافل از اینکه چه هزینه های سنگینی بر عروس و داماد تحمیل شده تا زندگی مشترکی پا بگیرد.

توی اتوبوس و جلسات فامیلی، همه موافق ازدواج ساده و کم خرج هستند اما به دلایل ناشناخته ای، همین آدم ها عروسی خودشان و بچه هایشان که می شود، حاضرند زندگی شان را هم بفروشند که چند میلیون بریزند در جیب آرایشگاه ها و آتلیه ها و گل فروش ها تا چشم حسودها دربیاد.

برخی با صرف هزینه های هنگفت با این بهانه که «یک شب هزار شب نمیشه» کل سرمایه و پس انداز خود را برای این شب خرج کرده و عده ای نیز اگر این سرمایه را برای ادامه زندگی لازم دانسته و صرف نکنند برچشب گدا و خسیس خورده و شهره می شوند.

هزینه های سنگین و پر زرق و برق عروسی در سالهای اخیر به رسوم رایج در کردستان تبدیل شده و تشدید آن سنت الهی را به یک امر ناممکن برای خانواده ها به ویژه قشر متوسط جامعه تبدیل کرده است.

این روزها هزینه های سنگین عروسی سبب شده است یک عمر عروس و داماد به پای آن پیر شوند، به پای یک شب خوشی برای مهمانهایی که با چشم و هم چشمی باید انگشت به دهان بمانند و حیرت کنند از عروسی های پر زرق و برقی که در سالهای اخیر به رسوم رایج در بوکان تبدیل شده و تشدید آن سنت الهی را به یک امر ناممکن برای خانواده ها بویژه قشر متوسط جامعه تبدیل کرده است.

تمامی مراسم ازدواج از خواستگاری تا شب عروسی همگی آکنده از هزینه ها و تشریفاتی است که اگر داماد از سوی اشخاص دیگر حمایت نشود نمی تواند از عهده این مهم برآید. عقب نماندن از دیگران علت دست زدن به تشریفات است.

در حال حاضر هزینه های یک ازدواج در شهرستان بوکان شامل موارد زیر است:

حلقه و طلای عروسی

خرید حلقه و سرویس طلا جزو خریدهای ضروری اساسی در عروسی است که در بازار قیمت حلقه عروس و داماد با توجه به نگین دار و ساده بودن آن قیمت ها متفاوت است و از ۵۰۰ هزار تومان تا ۵میلیون تومان و قیمت سرویس طلا از ۳ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان متفاوت است.

آتلیه عکاسی و فیلمبرداری

هزینه های مربوط به عکاسی، فیلمبرداری و آتلیه عروسی را بین ۲۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان در بوکان بستگی به نقاط مختلف شهر دارد و اغلب این مبلغ بستگی زیادی به نوع فیلمبرداری دارد. هرچه تعداد دوربین هایی که از مراسم فیلمبرداری می کنند، بیشتر باشد قیمت ها نیز بالاتر می رود.

تالار پذیرایی

تالارهای بوکان در داخل شهر اکثرا به خارج شهر انتقال یافته اما با این حال قیمت تالارها در جنوب شهر از ۶۰۰ هزار تومان ( برای مراسم نامزدی ) شروع و تا ۱ میلیون تومان در بهترین نقطه با سرو غذاها و نوشیدنی ها همراه باشد.

موسیقی

هزینه استفاده از گروه موسیقی و ارکستر در مراسم ازدواج با توجه به شهرت، تجربه و مهارت گروه از ۱۵۰ هزار تومان شروع شده و به یک میلیون تومان برای یک شب می رسد.

لباس عروس و داماد

قیمت کرایه انواع مختلف لباس عروس از ۳۰۰ هزار تومان شروع شده و به یک میلیون تومان می رسد و قیمت یک دست کت و شلوار نیز از ۱۵۰هزار تومان تا چند میلیون تومان متفاوت است.

ماشین عروس

قیمت کرایه اتومبیل هایی چون پراید ، پژو ۲۰۶ و پرشیا در هر ساعت بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است در حالی که این مبلغ برای کرایه اتومبیل های قدیمی یا خودروهایی چون بنز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می رسد.

هزینه گل آرایی ماشین عروس بدون احتساب قیمت گل نیز بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است، قیمت دسته گل عروس نیز از ۲۵ هزار تومان شروع شده و به ۲۵۰ هزار تومان می رسد.

سالن زیبایی

در حال حاضر حداقل هزینه مربوط به آرایش عروس در شهر بوکان حدود از ۲۵۰هزار تومان تا ۷۰۰ هزارتومان است که این مبلغ در برخی از آرایشگاه های شهر تا سقف ۱٫۵ میلیون تومان نیز افزایش می یابد.

هزینه های اصلاح و آرایش داماد بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرج روی دست داماد می گذارد.

کارت عروسی

قیمت کارت های دعوت عروسی از ۵۰۰ تومان شروع شده و  به ۵۰۰۰ تومان می رسد.

آینه و شمعدان

قیمت آینه و شمعدان در ساده ترین شکل آن حدود ۱۰۰ هزار تومان است که این مبلغ برای آینه و شمعدان های طلا و نقره به چندین میلیون تومان می رسد.

میوه و شیرینی

هزینه میوه و شیرینی و آجیل و کیک ازدواج هم مختلف بوده و بستگی به نوع میوه و شیرینی و تعداد مهمان ها دارد که قیمت آنها نیز از ۴۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در نوسان است.

امید است مسئولان بوکانی و کشور با تدبیر و ایجاد امید در جامعه مسیر ازدواج جوانان را هموار کرده و در راستای کاهش سن ازدواج جوانان بکوشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز