رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور

مدل روستایی طرح ترسیب کربن برای احیا دریاچه ارومیه اجرا می شود

۱۳۹۴/۰۵/۲۲ - ۱۰:۰۷:۱۶
کد خبر: ۳۰۷۷۶۸
مدل روستایی طرح ترسیب کربن برای احیا دریاچه ارومیه اجرا می شود
رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور: مدل روستایی طرح ترسیب کربن در راستای احیای دریاچه ارومیه در حاشیه این دریاچه به اجرا در می آید.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مدل روستایی طرح ترسیب کربن در راستای احیای دریاچه ارومیه در حاشیه این دریاچه به اجرا در می آید.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، خداکرم جلالی در بازدید از طرح های احیایی دریاچه ارومیه در حوزه شهرستانهای ارومیه و سلماس افزود: مدل روستایی طرح ترسیب کربن یکی از بارزترین طرح های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است که اجرای آن در کشور توام با موفقیت بوده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با الگو قراردادن مدل روستایی طرح ترسیب کربن در روند اجرایی احیای دریاچه ارومیه گامهای موفقیت آمیزی را در این راستا برداریم که البته در این خصوص نیازمند مشارکت جدی جوامع روستایی حاشیه دریاچه هستیم.

وی با ابراز خوشبینی در خصوص اجرای طرح های احیایی دریاچه ارومیه اظهار کرد: مطمئن هستیم در آینده ای نزدیک شاهد رونق کشاورزی محلی در این منطقه خواهیم بود و در کنار آن احیای دریاچه ارومیه نیز با هدف گذاری های صورت گرفته انجام خواهد شد.

پروژه ترسیب کربن در خصوص مسائل مربوط به منابع طبیعی، جذب کربن و توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی است که به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین اطلاق می شود.

به گفته محققان، حدود ۶۰ درصد گرمای زمین به خاطر دی اکسید کربن است و اگر بتوانیم دی اکسیدکربن را کنترل یا کم کنیم تا ۷۰ درصد اثر گازهای گلخانه ای را کم کرده ایم و پروژه ترسیب کربن نیز در راستای کاهش دی اکسید کربن به عنوان مهمترین گاز گلخانه ای اجرایی می شود.

اگر زمین گرم شود، بارش کم می شود و بیابان زایی اتفاق می افتد و دامداری و مسائل دیگر با مشکل مواجه می شود و دی اکسیدکربن کمتر جذب می شود ولی اگر مراتع احیا شود، خود به خود دی اکسیدکربن جذب خواهد شد، زمین سرد شده و بارش انجام خواهد گرفت و مراتع بیشتر بهبود می یابد.

رحمان وهاب زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت اجرای طرح های احیایی دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون در منطقه چوپانلوی ارومیه ۴۰۰ هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه به عنوان کانونهای گرد و غبار تحت عملیات بیولوژیکی قرار گرفته اند.

وی افزود: امیدوار هستیم با تخصیص اعتبارات لازم و حمایت های سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری کشور، شاهد پیشرفت روز افزون این طرحها در حوضه دریاچه ارومیه باشیم.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با تمام توان و امکانات خود برای احیای دریاچه ارومیه و مقابله با کانونهای گرد و غبار تلاش خواهد کرد و در این راستا با مشارکت سازمانهای مردم نهاد و آحاد مردم در این منطقه شاهد به ثمر نشستن فعالیتهای این اداره کل هستیم .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی برای پروژه احیای دریاچه ارومیه در حوزه فعالیتی این اداره کل اظهار کرد: با توجه به این اعتبار، با عقد قراردادهای اجرایی با شرکتهای تخصصی و سازمانهای مردم نهاد روند اجرایی این پروژه سرعت می گیرد.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز (چهارشنبه) به همراه هیات کارشناسی از این سازمان، از طرح های اجرایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در حوضه دریاچه ارومیه در شهرستانهای سلماس و ارومیه بازدید کرد.

نظر شما