رئیس اداره تربیت بدنی وزارت بهداشت

اعتراضات وارده بسیار کمتر از المپیادهای قبلی بود

۱۳۹۴/۰۶/۰۳ - ۱۸:۵۵:۵۱
کد خبر: ۳۱۱۳۴۷
اعتراضات وارده بسیار کمتر از المپیادهای قبلی بود
دوازدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه‌های علوم پزشکی ارومیه پنج‌شنبه 29 مرداد ماه به پایان رسید و نتایج رشته‌های مختلف نیز اعلام شد. به همین مناسبت خبرنگار روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفتگویی با دکتر حسین نیک‌فرجاد رئیس اداره تربیت بدنی وزارت بهداشت انجام داد که در ادامه می‌خوانیم:

به گزارش برنا آذربایجان غربی ،نیک‌فرجاد در این گفتگو به بررسی دستاوردهای این المپیاد و تشریح ارزیابی خود از ابعاد مختلف این المپیاد پرداخته است.

 

رئیس اداره تربیت بدنی وزارت بهداشت در ابتدا با اشاره به اهمیت ورزش برای دانشجویان خاطر نشان کرد: حضور دانشجویان ما در این المپیاد و اهمیتی که جامعه فرهیخته دانشگاهی به مقوله سلامتی جسم دارند و اهتمامی که به این امر وجود دارد، صرف نظر از مقام آوردن، بسیار مطلوب و ارزشمند است. ما در المپیادهای دانشگاهی به دنبال رکورد و رتبه نیستیم. هدف سلامت جسمی و نشاط روحی برای ایفای نقشی است که دانشجویان برای آن درس می‌خوانند و توانایی جسمی لازم برای انجام وظیفه اصلی خود را به دست می‎آورند. از این نقطه نظر، نفس حضور بیش از 1500 دانشجو در این المپیاد برای ما مغتنم بود.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ورزش به خصوص برای بانوان گفت: نکته با اهمیت دیگر درباره این المپیاد این است که شرکت‌کنندگان از دختران دانشجو هستند. در چند سال اخیر در کشورمان اهتمام خاصی به ورزش بانوان شده است. بانوان هم نیمی از جمعیت جامعه هستند و هم بیش از 50 درصد جمعیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو این المپیاد یک گام به جلو در زمینه ورزش بانوان و سلامت این قشر از جامعه دانشگاهی است.

 

به گفته نیک‌فرجاد یکی از مهمترین اتفاق‌هایی که در این المپیاد روی داد، ایجاد دهکده المپیاد بود. وی در این رابطه توضیح داد: با وجود همه مشکلات و کمبودها در این المپیاد برای اولین بار تمام سالن‌ها، خوابگاه، مسجد، سالن کنفرانس و سلف سرویس همه در یک پردیس متمرکز شده بود. از این نظر این المپیاد اولین و بهترین بود.

رئیس اداره تربیت بدنی وزارت بهداشت افزود: یکی از نقاط قوت این المپیاد استقلال در میزبانی بود. در المپیادهای قبلی تیمی از وزارت بهداشت با همکاری فدراسیون‌ها المپیاد را برگزار می‌کردند و دانشگاه‌ها تنها تامین کننده مکان و میزبان بودند. این المپیاد اولین مورد بود که به این شکل برگزار شد و این امر روند راضی‌کننده‌ای است. به این ترتیب وزارت بهداشت به وظیفه اصلی خود که نظارت، برنامه‌ریزی و پایش است توجه می‌کند.

وی با ذکر این نکته که از نظر سطح فنی توقع زیادی از این مسابقات نداریم گفت: دانشجویان ما کشیک دارند و تمرینات سخت و سنگین هم ندارند. اما از نظر داوری اتفاق مبارک و میمونی که افتاد این بود که کلیه داوران به جز نیمی از داوران یک رشته همه بومی استان بودند. در المیپادها و مسابقات قبلی اعتراض‌های زیادی به داوری داشتیم و نتایج دوره‌های مختلف مشابه می‌شد و فقط بعضی دانشگاه‌ها مقام می‌آوردند. اما امسال شائبه نقض قوانین داوری از سوی داوران کمتر شد و انصافا دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در این زمینه رو سفید بود و هیچ تیمی از این دانشگاه در رده‌های اول قرار نگرفت.

نیک‌فرجاد اضافه کرد: استفاده از داوران بومی باعث شد که از هزینه‌های بسیار گزافی جلوگیری شود. استفاده از داوران غیربومی مستلزم هزینه در زمینه اسکان در هتل، ترنسفر هوایی و سرویس‌های دیگری بود که هزینه بالایی به المیپاد تحمیل می‌کرد.

رئیس اداره تربیت بدنی همچنین به این نکته اشاره کرد که در این المپیاد برای اولین بار کمیته فنی جهت پاسخگویی به اعتراض‌ها تشکیل شد. وی در مورد این کمیته توضیح داد: کمیته فنی وظیفه رسیدگی به اعتراضات تیم‌ها به نحوه داوری و نتایج مسابقات بر عهده داشت. مراجعات به این کمیته زیاد بود و بخش عمده مراجعات به خاطر عدم آگاهی نسبت به قوانین داوری بود. اعضای کمیته این وظیفه را داشتند که به معترضان درباره قوانین آموزش دهند و توضیحات لازم را ارائه دهند. در بسیاری از موارد دانشجویان معترض توجیه شدند و موارد قانونی را هم یاد گرفتند.

نیک‌فرجاد افزود: فضا را برای اعتراض باز گذاشتیم و نخواستیم که احساسات دانشجویان سرکوب شود. تعداد اعتراضات از دوره‌های پیش بیشتر بود اما اعتراضات وارده بسیار کمتر از المپیادهای قبلی بود. در این کمیته حتی به لحاظ روحی و روانی دانشجویان را آرام می‌کردند، دختر جوانی که در یک مسابقه موفق به کسب مقام نشده و به سبب ناآگاهی از قوانین معترض و ناراحت است توسط این کمیته از نظر روحی حمایت می‌شد و دوستان کمیته او را به آرامش می‌رساندند تا این باخت باعث آسیب روحی او نشود. انصافا اعضای این کمیته سعه صدر بسیار بالایی داشتند من از این فرصت استفاده می‌کنم و دست این عزیزان را می‌بوسم و از آنها بسیار سپاسگذارم.

وی در ادامه اعضای کمیته فنی را معرفی و از زحمات آنها تقدیر کرد: اعضای کمیته به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و اعتراض‌های دانشجویان بودند و حتی در ساعت‌های استراحت هم وقت خود را به دانشجویان می‌دادند. مسئول کمیته فنی مهدی مقدم‌منش از اداره تربیت بدنی وزارت بهداشت و جعفر حبیبیان مدیر تریبت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مازندارن، عباس چمنیان مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، احمد مظاهری مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، یاسر طهماسبی مدیر تربیت بدنی دانشگاه بهزیستی، سعید سوخته زاری معاون تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لیدا بشری کارشناس مسئول تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی ایران، کاملیا داود زاده کارشناس ارشد تربیت بدنی از دانشگاه تهران، فاطمه نوروزی و امیر اصالت از اداره تربیت بدنی وزارت بهداشت اعضای این کمیته بودند.

رئیس اداره تربیت بدنی وزارت بهداشت در پایان به مهمترین دستاورد این المپیاد اشاره کرد و با افتخار گفت: با افتخار و خوشحالی اعلام می‌کنم که این المپیاد در نزدیک‌ترین مرز به ناامنی‌های داعش برگزار شد. معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با کمک همکاران دانشگاه علوم پزشکی ارومیه توانست این المپیاد را با حضور بیش از یک هزار و 500 دختر جوان در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با کانون ناامنی‌ها در منطقه بدون هیچ مشکلی و در کمال امنیت برگزار کند. من به عنوان عضوی از این نظام با غرور سرم را بالا می‌گیرم و معتقدم این مهمترین دستاورد این المپیاد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز