رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی:

نرخ بالای جوانان تحصیل کرده از مهمترین مشکلات استان است

۱۳۹۴/۰۶/۱۱ - ۱۳:۳۹:۴۵
کد خبر: ۳۱۳۸۷۷
نرخ بالای جوانان تحصیل کرده از مهمترین مشکلات استان است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: بحران خشکی دریاچه ارومیه، نرخ بالای بیکاری جوانان تحصیل کرده و پایین بودن شاخص توسعه انسانی و وضعیت نامطلوب راه های ارتباطی و شریان های اساسی از مهمترین مشکلات استان است.
به گزارش برنا آذربایجان غربی، ناصر حضرتی در برنامه زنده تلویزیونی توسعه و همدلی که از صداوسیمای مرکزآذربایجان غربی پخش می شد با اشاره به اینکه برخی از مشکلات استان سابقه تاریخی دارند ولی برخی نیز در سال های اخیر حادث شده اند افزود: همدلی و ارتباط تنگاتنگی بین مسئولان استانی و مقامات کشوری برای جبران عقب ماندگی های سال های گذشته ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضربه های ناگواری را بر پیکره اقتصادی کشور وارد کرده بود گفت: همه کسانی که دغدغه توسعه استان و کشور را داشتند به این باور رسیده بودند که سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید احیاء شود که خوشبختانه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید، دکتر روحانی به این مهم جامه عمل پوشاندند.
وی با اعلام اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اردیبهشت ماه امسال در استان به صورت رسمی احیا شد افزود: تدوین برنامه های توسعه و انجام امور مربوط به حوزه برنامه ریزی و بودجه، امور فنی ، منابع انسانی ، امور مربوط به آمار و اطلاعات ، پژوهش و آینده نگری از مهمترین وظایفی است که بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و اعلام می کنیم که امروز در استان یک سازمان مدیریت و برنامه ریزی شایسته که بتواند اهداف و دغدغه های توسعه استان را محقق کند مستقر شده است.
وی اضافه کرد: در ارتباط با برنامه ششم ، تدوین این برنامه در دستور کار برنامه ریزان کشور و استان قرار گرفته است که با کمک همه دستگاه های اجرایی ، مراکز علمی و پژوهشی و بخش خصوصی  تدوین خواهد شد.
حضرتی اظهار کرد: در تدوین برنامه ششم و با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که رشد مستمر و شتابان برای کشور برای رسیدن به رشد هشت درصد پیش بینی شده است تبدیل کشور از نظر علمی، ترانزیتی و تجاری به عنوان قطب کشورهای منطقه نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
حضرتی ادامه داد: مطالعات پنج برنامه توسعه گذشته نشان می دهد که شکاف عمیق و بسیار محسوسی بین مناطق کشور و استان های 31 گانه وجود دارد؛ بر این اساس آنچه که در آذربایجان غربی و در تدوین برنامه ششم مورد توجه قرار خواهد گرفت تلاش برای رفع عدم تعادل ها و توازن های منطقه ای است.
وی افزود: به رغم اینکه استان های کشور از قابلیت های متنوع و متفاوتی برخوردار بوده اند اما به تناسب این قابلیت ها رشد پیدا نکرده اند.
وی تاکید کرد: به طور مشخص آذربایجان غربی در شاخص های توسعه انسانی که شامل شاخص های آموزش، سلامت و درآمد سرانه است جزو استان های عقب افتاده کشور محسوب می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: در برنامه ششم توسعه که با همکاری همه دست اندرکاران توسعه استان تدوین خواهد شد کاهش شکاف توسعه یافتگی آذربایجان غربی از دیگر استان های برخوردار را شاهد باشیم و این موضوع از مهمترین مواردی است که در تدوین برنامه پیگیری خواهد شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی افزود: دارا بودن نیروی انسانی تحصیل کرده و قابلیت های مناسب آب و خاک، ذخائر قابل توجه معدنی و ظرفیت های ویژه گردشگری و همچنین دارا بودن بیش از 960 کیلومتر مرز مشترک از قابلیت های بارز استان هست ولی آنگونه که باید و شاید از این قابلیت ها استفاده نکرده ایم و تاکید مدیران ارشد استان نیز این مهم است که آذربایجان غربی با توسل به قابلیت های خود به ویژه ظرفیت های مرزی، پله های ترقی را بپیماید و عقب ماندگی سال های گذشته را جبران نماید.
حضرتی اضافه کرد: آذربایجان غربی حدود چهار درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است در حالی که سهم آن در تولید ملی تنها دو درصد است و همین موضوع به تنهایی نشان می دهد که بین اندازه استان و نقش آن در تقسیم کار ملی توازن و تناسبی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده که در شاخص درآمد سرانه آذربایجان غربی جزو استان های رده آخر کشور محسوب شود.
وی اشاره کرد: با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تلاش می شود تا سهم اعتباری مناسبی برای استان از منابع ملی اخذ گردد و در این ارتباط از دولت نیز انتظار می رود با اعمال تبعیض مثبت در حق استان آذربایجان غربی روند توسعه استان را شتاب دهد و نسبت به جبران کم توجهی های گذشته اقدام نماید.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی در اوایل انقلاب و دوران جنگ و حتی بعد از آن نیز فرصت های متعددی را در رابطه با توسعه از دست داده و همین شرایط و پرداخت هزینه های سنگین به دلیل نا امن بودن منطقه سبب شده تا شکاف عمیقی بین استان های برخوردار و استان ما ایجاد شود که یکی از اهداف سازمان مدیریت و برنامه ریزی رساندن استان به جایگاه واقعی خود و کاهش میزان این شکاف است.
حضرتی اعلام کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مجموعه دولت در تلاش هستند برای بهبود شاخص هایی که آذربایجان غربی نسبت به استان های دیگر کشور در رده های پایین تری قرار دارد اقدام نمایند که در این ارتباط برای تکمیل بیمارستانها، مراکز آموزشی، دانشگاهی و بهبود راه های ارتباطی تلاش می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه با اشاره به اینکه توسعه متوازن و همه جانبه بین شهرستان های 17 گانه استان نیز در دستور کاز سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار دارد گفت: مطالعات متعدد انجام شده در سطح ملی و استانی نشان می دهد علاوه بر عدم توازن در سطح توسعه یافتگی استان ها، ما بین شهرستان های استان نیز در بسیاری از شاخص های توسعه یافتگی شکاف وجود دارد و آنها در بسیاری از شاخص ها از معدل کشوری در سطح پایین تری قرار دارند.
 وی تاکید کرد: به همین منظور در سال جاری 2650 میلیاررد ریال از محل اعتبارات ماده 180 که با هدف توازن منطقه ای توزیع می شود در اختیار کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها قرار گرفت تا برای بهبود شاخص های توسعه در شهرستان ها هزینه شود.
وی افزود: هدف شورای برنامه ریزی و توسعه استان در راهبری روند توسعه استان بهبود شاخص های توسعه استان به ویژه شاخص هایی است که بهبود آنها منجر به افزایش درآمد سرانه استان شود.
وی ابراز امیدواری کرد: در سفر آتی رییس جمهوری به استان برای ارتقای شاخص های توسعه یافتگی در حوزه های مختلف اقدامات خوبی صورت گیرد.
حضرتی همچنین با اعلام اینکه مطالعات آمایش سرزمین استان مراحل پایانی خود را سپری می کند افزود: این مطالعات بعد از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ما را در پیگیری ارتقای جایگاه توسعه استان و روند توزیع اعتبارات کمک شایانی خواهد کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت پروژه های عمرانی استان پرداخت و گفت: در زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید بسیاری از پروژه های عمرانی استان از تخصیص بسیار نازلی برخوردار بودند و بسیاری از مباحث نظیر بحران خشکی دریاچه ارومیه، انبوه پروژه های نیمه تمام و راکد، مطالبات مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان و تامین اعتبار استخدام های جدید به دلیل پایین بودن میزان تخصیص اعتبارات به یک معظل تبدیل شده بود که با برنامه ریزی مناسب توسط مسئولین ملی و استانی دولت ندبیر و امید برخی از این مشکلات رفع شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اعلام اینکه طبقه بندی پروژه های عمرانی بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی یکی از اولین اقداماتی بود که در استان انجام شد گفت: تاکید دولت در این زمینه این بود که از شروع پروژه های جدید پرهیز شود و تمام توان استان ها برای اتمام پروژه های نیمه تمام بالای 80 درصد پیشرفت اجرایی متمرکز شود که این موضوع در استان ما نیز عملیاتی شد.
ناصر حضرتی خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت شاخص های توسعه یافتگی استان، و به منظور ارتقای شاخص های توسعه انسانی در موارد محدود  مجوز شروع پروژه های جدید صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه شروع به کار دولت تدبیر و امید در استان مصادف با کاهش شدید تخصیص اعتبارات عمرانی بوده است اضافه کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته تخصیص اعتبارات عمرانی به 70 الی 80 درصد بالغ گشته و در این ارتباط تعداد قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام عمرانی نیز خاتمه یافته است.
حضرتی ادامه داد: با تاکیدات استاندار محترم مطالعه و اجرای مناطق ویژه اقتصادی، پایانه های مرزی و راه های مواصلاتی در دستور کار قرار گرفته و انتظار می رود در گام اول راه های دسترسی به پایانه های مرزی تمرچین، سرو، بازرگان و رازی با مشارکت بخش خصوصی بهبود یابد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پایان ابراز امیدواری کرد: با عقلانیت و تدبیری که در سیستم اجرایی کشور و استان به کار گرفته می شود مشکلات توسعه یافتگی کشور به ویژه آذربایجان غربی رفع گردد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز