حضرت پور شهردار ارومیه :

جشنواره انگور فرصتی برای معرفی آداب و رسوم باستانی مردم ارومیه است

۱۳۹۴/۰۶/۱۸ - ۱۳:۵۷:۵۵
کد خبر: ۳۱۶۶۰۲
جشنواره انگور فرصتی برای معرفی آداب و رسوم باستانی مردم ارومیه است
شهردار ارومیه در آستانه برگزاری سومین دوره جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست با اشاره به ظرفیت های مختلف شهر ارومیه برای جذب گردشگر و ارائه فرهنگ ناب آذربایجانی، جشنواره انگور را نمادی لایق برای باغ شهر ارومیه دانست

به گزارش برنا آذربایجان غربی ،شهردار ارومیه در آستانه برگزاری سومین دوره جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست با اشاره به ظرفیت های مختلف شهر ارومیه برای جذب گردشگر و ارائه فرهنگ ناب آذربایجانی، جشنواره انگور را نمادی لایق برای باغ شهر ارومیه دانست که فرصتی برای معرفی آداب و رسوم باستانی مردم ارومیه در مراحل برداشت و استحصال فرآورده های انگور و معرفی توانمندی های استان در بخش گردشگری و جاذبه های طبیعی برای جذب و پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی است.

محمد حضرتپور از تشکیل کارگروه اجرایی سومین جشنواره انگور در سال 1394 و تقسیم وظایف میان اعضای کارگروه در قالب 5 سازمان شهرداری خبرداد و عنوان داشت: سازمان های میادین میوه وتره بار، پسماند شهری، ترافیک، پارکها و فضای سبز و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه عضو کارگروه جشنواره هستند و هریک در یکی از 5 روز همایش طرحی ویژه ارائه خواهند کرد. آماده سازی و اعزام ماشین آلات سنگین مورد نیاز، تجهیز و واگذاری غرفه ها، طراحی و چاپ بروشور های مخصوص اطلاعات عمومی و خواص فیزیولوژی انگور، هماهنگی جهت دعوت از شرکت کنندگان محترم، تهیه نقشه راهنمای جشنواره و ارائه آن به بازدید کنندگان و..... از وظایف کارگروه اجرایی جشنواره است.

وی هم چنین در پاسخ به علت انتخاب دهکده توریستی چی چست جهت اجرای جشنواره اظهار داشت: دهکده ساحلی توریستی چی چست از همه لحاظ مناسب برای اجرای جشنواره بود. فضای مناسب و کافی جهت پیاده سازی ملزومات و اجرای ارکان جشنواره، ایاب و ذهاب خارج از شهر و به دور از ترافیک، امکان اسکان و پذیرایی گردشگران در محل دهکده، ومعرفی خود دهکده به عنوان مکانی توریستی برای گردشگران همه و همه از دلایل انتخاب دهکده توریستی چی چست برای جشنواره بود که بررسی نقشه های هوایی دهکده ساحلی چی چست نیز گویای همین مطلب است.

شهردار ارومیه هم چنین طراحی و تهیه 30000 کیسه پارچه ای قابل بازیافت با محوریت جشنواره بدون نایلکس ، ترویج طرح تفکیک زباله از مبدا ، اجرای طرح آموزش های ترافیکی، توصیه هایی در حوزه نگهداری و محافظت از فضای سبز و اطلاعات و هشدارهایی در مورد مواد مخدر و دخانیات را از جمله اقدامات جدید و حائز اهمیت جشنواره امسال عنوان کرد.

وی احیای سنت های دیرین مانند، طراحی شماتیک سنتی برای میدان اصلی برگزاری جشنواره و حوضچه مصنوعی، طراحی میدان و کلبه های سنتی برگرفته از آداب و سنن قدیمی وبومی ارومیه، طراحی آسیاب آبی با سطح متحرک، استفاده از وسایل و ابزار سنتی در تولیدات محصولات حاصل از انگور و اجرای بازی های بومی و محلی در قالب لباس های سنتی را یکی دیگر از ارکان جشنواره انگور امسال دانست.

شهردار ارومیه افزود: برگزاری جشنواره عکس سلفی با موضوع انگور، جشنواره بادبادکها، بازی های بومی و محلی، جشنواره شعر انگور، جشنواره عکس های زیبا از انگور، مسابقه جملات زیبا با موضوع انگور و اجرای موسیقی فولکلور عاشیقی و ... از جمله برنامه های پیش بینی شده در حاشیه اجرای جشنواره انگور امسال است.

این مقام مسئول با اشاره به جلوگیری از اسراف در انجام هزینه های جشنواره ، به صرفه جویی هرچه تمام در برگزاری آن تاکید نمود .

حضرت پور ضمن تقدیر و تشکر از شورای اسلامی شهر ، استانداری آذربایجان غربی ، فرمانداری شهرستان ارومیه و فرماندهی انتظامی ، از اداره کل محترم میراث فرهنگی استان به عنوان همکار برگزاری جشنواره انگور ارومیه یاد کرد و مهمترین محور جشنواره را با عنوان تبیین نقش انگور در اقتصاد ، کشاورزی ، گردشگری ، صنعت و کارآفرینی منطقه ، معرفی نمود

وی در پایان به اهمیت جشنواره انگور در معرفی باغ شهر ارومیه اشاره کرد و عنوان داشت، مردم فهیم شهر مطمئنا می دانند که انگور جزئی از شناسنامه ارومیه است و باید به آن اهمیت فراوان داده شود. در جشنواره انگور امسال هم تلاش برآن شده تا محیطی آرام و شاد برای خانواده ها فراهم شود و همه شهروندان در کنار اعضای خانواده شان به مرور خاطرات و احیا و آموزش سنت ها به فرزندان خود بپردازند و از عموم شهروندان دعوت بعمل آورد تا در این جشنواره که از 24 لغایت 28 شهریور 94 در دهکده توریستی چی چست شهرداری ارومیه برگزار میگردد شرکت کرده و در احیای سنت ها و معرفی محصولات انگور ارومیه به تمام جهان سهیم باشند.

 

نظر شما