اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی

واحدهای تولیدی راکد استان آذربایجان‌ غربی فعال می‌شود.

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۱۹۲۰
واحدهای تولیدی راکد استان آذربایجان‌ غربی فعال می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: فعال‌سازی واحدهای تولیدی راکد استان آذربایجان‌غربی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ،جعفرصادق اسکندری اظهار داشت: چندی پیش برنامه پایش طرح‌های در دست اجرا به منظور پیش‌بینی دقیق میزان سرمایه‌گذاری، اشتغال، بهره‌برداری بهینه از امکانات محدود و توسعه متوازن صنایع در سطح آذربایجان‌ غربی تدوین شد.

وی افزود:علاوه بر آن شناسایی توانمندی‌های صنعتی و تبیین جایگاه واقعی بخش صنعت به منظور بررسی مسائل و مشکلات طرح‌ها‌ی صنعتی و راهنمایی متقاضیان برای طرح مشکلات در کارگروه تسهیل در سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی تدوین و اجرا شد.

اسکندری بیان کرد:در این رابطه نتایج حاصل از اجرای این طرح حاکی از بهره‌برداری 86 پروژه با اشتغال‌زایی 1257 نفر و 2168 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان بوده و از سوی دیگر 12 درصد سرمایه‌گزاری‌های انجام یافته در طرح‌های در حال اجرا به چرخه تولید وارد شده و در صورت تامین 2200 میلیارد ریال تسهیلات مالی برای اتمام 131 طرح در دست اجرا، 5960 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: به منظور احیاء واحدهای راکد، طرح پایش واحدهای تولیدی استان به منظور شناسایی مشکلات آنها و برنامه‌ریزی برای رفع موانع تولید تدوین و در فاز نخست 400 واحد صنعتی مورد بازرسی و پایش قرار گرفته که به‌ دنبال اجرای برنامه‌های بهبود فضای کسب و کار در کشور و استان و برگزاری جلسات لازم برای حل و فصل مشکلات واحد‌های تولیدی مذکور، تعداد 72 واحد فعال‌سازی و با سرمایه 1591 میلیارد ریال و 2101 فرصت شغلی وارد فاز تولید و فعالیت شده‌اند.

وی افزود:حتی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی دربرگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کشور مقام نخست را به خود اختصاص داده و در این رابطه 40 جلسه کمیته کارشناسی در زمینه مشکلات 139 واحد تولیدی استان برگزار و 290 پیشنهاد کارشناسی شده برای بررسی و تصویب به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ارائه شده است.

اسکندری تصریح کرد: از سوی دیگر 18 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار آذربایجان‌غربی و یا معاون برنامه‌ریزی استانداری تشکیل و 101 پرونده بررسی و 162 مصوبه آن برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن اجرای طرح پایش جوازهای تأسیس به منظور پیگیری مشکلات طرح‌های راکد و زمینه‌سازی برای فعال‌سازی آنها انجام شده و در این رابطه 250 طرح مورد بررسی دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هستند.

اسکندری اظهار داشت: در این زمینه به منظور پیش‌بینی دقیق میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان، بهره‌برداری بهینه از امکانات محدود و توسعه متوازن صنایع استان، به‌ روز رسانی اطلاعات از وضعیت فعلی صنایع، شناسایی توانمندی‌های صنعتی و تبیین جایگاه واقعی بخش صنعت و دستیابی به مشکلات طرح‌های صنعتی و ارائه راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات موجود، طرح پایش جوازها و طرح‌های در دست اجرا، برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: براساس نتایج مطالعات میدانی معمول، تعداد 20 طرح از طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بین 60 تا 80 درصد، تا اول مهر ماه امسال به بهره‌برداری رسیده‌ و انتظار می‌رود ماحصل اتمام 20 طرح مذکور ایجاد 346 فرصت شغلی به صورت مستقیم باشد.

اسکندری گفت:علاوه بر آن تعداد 66 طرح از طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد تا اول مهر ماه امسال به بهره‌برداری رسیده و نتیجه پایان این تعداد از طرح‌ها، ایجاد 1257 فرصت شغلی به طور مستقیم بود.

وی بیان کرد: در مجموع 86 طرح در حال اجرا به بهره‌برداری رسیده و 2168 میلیارد ریال سرمایه به چرخه تولید و اشتغال وارد شده و به عبارت دیگر حدود 12 درصد سرمایه راکد طرح‌های در حال اجرا به چرخه خلق ارزش افزوده وارد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در این زمینه پیش‌بینی تسهیلات مالی مورد نیاز آنها، هم در قالب انجام سوال از مجری طرح یعنی در ارتباط با میزان نیاز مالی آنها برای اتمام طرح و هم به شکل ارزیابی کارشناسانه انجام شده است.

اسکندری افزود: در مجموع چنان چه حدود 2200 میلیارد ریال تسهیلات مالی برای اتمام 131 طرح مورد نظری که نیازمند تزریق سرمایه ثابت و در گردش هستند تزریق شود، می‌توان شاهد اشتغال‌زایی برای 5960 نفر نیروی کار و نیز فعال‌سازی 7,633 میلیارد ریال سرمایه راکد بود.

وی تصریح کرد: معمولا آمارهای موجود نشان می‌دهد که 52 درصد از مشکلات طرح‌های مورد بررسی، مرتبط با مسائل مالی است هر چند 78 مورد از طرح‌ها با مشکل خاصی مواجه نبوده و در حال اجرا هستند.

اسکندری گفت: از آنجا که عمدتاً تأمین منابع مالی برای اجرای طرح‌ها خارج از بازار سرمایه بوده و با عنایت به رکودی که در بازار پول و سرمایه وجود دارد، مجریان طرح، تأمین سرمایه از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی را تنها راه چاره می‌دانند و بنابراین با توجه به مشکلات موجود، همکاری دستگاه‌ها و نهادهای پولی و مالی استانی برای تسریع در حل مشکلات با توجه به وضعیت موجود بیش از پیش ضروری است .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: در این رابطه فقدان سرمایه ثابت با 44.4 درصد، بدون مشکل با 31.2، فقدان سرمایه در گردش با هشت و تمایل نداشتن مجری به اجرای طرح با 3.2 درصد به ترتیب در رتبه نخست تا چهارم قرار دارد.

وی افزود: این طرح به منظور شناسایی مشکلات و برنامه‌ریزی برای رفع موانع و مشکلات در چارچوب قوانین موضوعه و حدود و اختیارات تفویضی و نیز شناسایی وضعیت واحدهای صنعتی استان از نظر راکد یا فعال بودن به اجرا در آمده است.

اسکندری اظهار داشت:: به این منظور، انجام بازدید میدانی در سطح استان با هدف شناسایی اولیه واحدهای راکد، اولویت‌بندی واحدها با توجه به شاخص‌های حجم سرمایه راکد، میزان اشتغال‌زایی، ضرورت و اهمیت محصولات تولیدی با توجه به شرایط اقتصادی موجود، سوابق فعالیت گذشته واحد و اهلیت مدیریت آن و نیز سازماندهی و تشکیل ساختار تیم اجرایی و تأمین منابع و امکانات انجام شده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر آموزش کارشناسان در زمینه چگونگی ایجاد تعامل با کارآفرینان و صاحبان سرمایه به منظور اخذ اطلاعات موثق با حداکثر دقت و صحت پس از تعریف و تبیین فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز،جمع‌بندی و اخذ گزارش هفتگی بازدیدهای انجام شده به منظور مانیتور کردن نتایج بازدیدها،بررسی کارشناسی به منظور شناسایی و ارائه راهکار حل مشکل و نیز برگزاری جلسات رفع مشکلات از سایر اقدامات انجام شده بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از ابتدای سال 1394 و به منظور اجرای طرح پایش واحدها، برنامه بازدید از 400 واحد تولیدی راکد قابل فعال‌سازی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم برای احیاء واحدهای راکد مطابق با قانون رفع موانع تولید طی برگزاری جلسات متعدد انجام شده است.

اسکندری گفت: در این زمینه پیش از اجرای طرح پایش، یک هزار و 680 واحد فعال استان وجود داشت که پس از آن به یک هزار و 752 طرح رسید و از سوی دیگر پیش از اجرای طرح 32 میلیون و 124 هزار و 264 میلیون ریال سرمایه وجود داشت که پس از آن به 33 میلیون و 715 هزار و 982 میلیون ریال افزایش یافت.

وی افزود:علاوه بر آن، پیش از اجرای طرح پایش برای 44 هزار و 253 نفر زمینه اشتغال‌زایی فراهم شده بود که خوشبختانه پس از آن به 46 هزار و 354 نفر رسید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز