آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی :

دانشگاه علوم پزشکی خود را در برابر مرگ مادران باردار مسئول می داند

۱۳۹۴/۱۰/۱۴ - ۱۸:۵۸:۲۰
کد خبر: ۳۵۷۲۹۰
دانشگاه علوم پزشکی خود را در برابر مرگ مادران باردار مسئول می داند
جلسه هم اندیشی و تبادل نظر مدیران عرصه سلامت استان در خصوص نجات جان مادران باردار 14 دی ماه 1394 در محل سالن جلسات دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد .

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله شیخ نمر گفت : دانشگاه علوم پزشکی خود را در برابر مرگ مادران باردار مسئول می داند و به جد بر روی جلوگیری از بروز این اتفاقات تلاش می کند.

وی با اشاره به زحمات همه تلاشگران در نجات جان مادران باردار  افزود : مرگ یک مادر یک فاجعه است و ما به این مسئله حساس هستیم ضمن اینکه برای ارائه خدمات حداکثری برای مادران باردار در آماده باش کامل به سر می بریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد : در عملیات نجات از 9 تا 13 دی ماه صورت گرفته ، 106 مادر باردار با انتقال به مراکز درمانی ، مورد رسیدگی و درمان قرار گرفتند.

آقازاده گفت : در این میان علاوه بر نیروهای تلاشگر دانشگاه علوم پزشکی و واحدهای تابعه ، باید از نیروهای نظامی و انتظامی ، هلال احمر ، راه و شهرسازی و فرمانداران و مدیریت بحران استانداری نیز بابت همکاری و قرار دادن امکانات تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود : علیرغم تمامی همکاریها و تلاشها لازم است انسجام بالاتری از سوی استانداری با فرمانداری ها نیز تشکیل بگیرد و تا آمادگی بیشتری برای چنین اتفاقاتی داشته باشیم. لذا برای مقابله با چنین بحرانهایی ، به برنامه ریزی و اجرای مانور های مشترک نیازمندیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد : سیستم سلامت ،  سیستم هوشمندی است و یکی از افتخارات نظام ارائه خدمات سلامت ، سیستم بهداشتی PHC ( مراقبتهای اولیه بهداشتی ) می باشد. در حال حاضر در سایه این سیستم ، اطلاعات مربوط به مادران باردار و حتی زمان زایمان آنها را در دست داریم ، فقط نیاز به یک برنامه ریزی منسجم و مشارکت بین بخشی برای استفاده از این اطلاعات برای نجات جان انسانها در شرایط بحران ها وجود دارد .

آقازاده گفت : برای پیشگیری از مرگ مادران باردار پر خطر با زمان زایمان مشخص، اسکان آنان در مناطق با دسترسی به مراکز درمانی در پیشگیری از چنین اتفاقاتی موثر خواهد بود حتی ما در دانشگاه علوم پزشکی حاضریم آنها را در هتل یا میهمانسراها اسکان دهیم و انجام چنین هزینه ای برای پیشگیری از فاجعه مرگ مادر ارزشمند خواهد بود چرا که آسیب و مرگ مادر هزینه های اجتماعی و فرهنگی بالاتری را به خانواده و جامعه تحمیل خواهد کرد .

وی افزود :به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نخواهیم پذیرفت با وجود اینکه از شرایط جوی امسال و تفاوت آن با سالهای گذشته و صعب العبور بودن برخی روستاها و آمار مادران باردار پرخطر آگاهیم ، نتوانیم به مادر بارداری کمک کنیم.

ریاست دانشگاه به مقوله فرهنگی نیز اشاره کرده و گفت: هر چند گاهاً در متقاعد کردن خانواده ها در اعزام و انتقال مادر باردار به مراکز درمانی با برخی مشکلات فرهنگی مواجهیم ولی همکاران ما باید حداکثر توان خود را در توجیه مادر باردار و خانواده او برای انتقال به مراکز درمانی بکار گیرند و در این مورد نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و آموزش بسیار مهم است که همکاری بیشتری را در این خصوص می طلبد .

آقازاده با اشاره به مشکلات متعدد پس از بارش برف و کولاک گفت : لازم است تعاریف جدیدتری نسبت به نحوه و امکانات نجات جان انسانها در مواقع بحران با توجه به شرایط خاص اقلیمی و آب هوایی منطقه و نیز وجود روستاهای دور دست در استان داشته باشیم از جمله استفاده از snow jet sky در حوزه فوریتهای پزشکی استان و استفاده از پتانسیلهای موجود در استان نیز کمک کننده است مثلا در همین بحران اخیر با کوهنوردان و گروههای اسکی باز نیز برای کمک ارتباط بر قرار نمودیم و بر این اعتقاد که اگر تا دیروز هدف فتح قله در کوهنوردی و تفریح و ورزش در اسکی بود امروز این مهارت در نجات جان انسانها مورد استفاده قرار گیرد که هدفی بسیار مقدس می باشد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز