ثبت مجموعه اولین دانشگاه طب کشور در ارومیه در فهرست آثار ملی

۱۳۹۵/۰۱/۲۵ - ۱۵:۳۹:۲۳
کد خبر: ۳۹۱۹۰۰
ثبت مجموعه اولین دانشگاه طب کشور در ارومیه در فهرست آثار ملی
مجموعه تاریخی- فرهنگی پردیس دانشگاه ارومیه که نخستین دانشگاه پزشکی ( طب ) ایران محسوب می شود، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش برنا آذربایجان غربی مجموعه تاریخی- فرهنگی پردیس دانشگاه ارومیه که نخستین دانشگاه پزشکی ( طب ) ایران محسوب می شود، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در همین خصوص اظهار کرد: بمنظور حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این مجموعه، در سال گذشته پرونده ثبتی آن تشکیل و به شورای عالی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی سازمان مرکزی ارسال شد که پس از بررسی پرونده و احراز شرایط، حکم ثبتی آن به این اداره کل و سایر ادارات و نهادهای ذی ربط ابلاغ گردید.

جلیل جباری در همین زمینه افزود:  مجموعه بناهای پردیس دانشگاه ارومیه به تعداد 13 اثر ، در مساحتی به وسعت 9.3 هکتارمی باشد و دارای ساختمان های متفاوت با پلان های متفرقه بوده که به صورت پراکنده در محوطه زیبا و باغ مانندی واقع شده اند.

وی به مشخصات ابنیه موجود در آن اشاره کرد و گفت: بناهای این مجموعه تماماً به صورت آجری بوده و بیشتر آنها سقف شیروانی دارند. در فضای داخلی آنها باتوجه به کاربری و نوع استفاده، دخل و تصرفات جزئی دیده می شود از جمله اینکه برای جلوگیری از فرسایش آجرها به غیر از ساختمان چوبی از اندود سیمان  و سنگ مرمر استفاده شده است.

لازم به توضیح است که پردیس دانشگاه ارومیه در خیابان شهید بهشتی ( دانشکده ) واقع شده و از جمله ویژگی های بارز این مجموعه می توان به احداث اولین دانشگاه پزشکی، استفاده از معماری مدرن در طراحی ساختمان ها در دوره پهلوی و همچنین وجود درختان کهنسال و گونه های گیاهی اشاره نمود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز