معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

برای احیای دریاچه ارومیه راه دراز و سختی در پیش داریم

۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۱۳:۳۲:۳۴
کد خبر: ۴۱۳۳۷۰
برای احیای دریاچه ارومیه راه دراز و سختی در پیش داریم
ابتکار: بازدیدهای میدانی نشان می دهد که پهنه دریاچه ارومیه در وضعیت خوب و رضایت بخش قرار دارد ولی برای احیای دریاچه ارومیه راه دراز و سختی در پیش داریم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بازدیدهای میدانی نشان می دهد که پهنه دریاچه ارومیه در وضعیت خوب و رضایت بخش قرار دارد ولی برای احیای دریاچه ارومیه راه دراز و سختی در پیش داریم.

 معصومه ابتکار افزود: بازدیدهای میدانی بیانگر افزایش سطح آب دریاچه ارومیه است که گفته می شود نسبت به بدترین شرایط بیش از یک متر و نسبت به پارسال 56 سانتیمتر افزایش سطح تراز داشته است.

وی احیای دریاچه ارومیه را نیازمند برنامه ای بلند مدت دانست و بیان کرد: بحران به وجود آمده طی سالهای طولانی ایجاد شده و احیای این زیست بوم نیز نیازمند صرف زمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنها با اقدامات مکانیکی نمی توان این دریاچه را احیا کرد، گفت: تغییر الگوی کشت، استفاده از آبیاری نوین، اصلاح شیوه مصرف آب و دادن حق آبه دریاچه جزو راهکارهایی است که باید در این زمینه به آنها توجه مداوم شود.

وی در مورد کانونهای گرد و غبار ایجاد شده در اطراف دریاچه ارومیه نیز گفت: کانونهای گرد و غبار در سواحل دریاچه ارومیه شناسایی شده و عملیات نهالکاری و مالچ پاشی در 480 هکتار از این اراضی اجرا شده است.

ابتکار اظهار کرد: تثبیت دو هزار هکتار از این بسترهای شنی نیز ضروری است که باید مطالعه آنها در دستور کار قرار گیرد.

تراز دریاچه ارومیه در ماههای اخیر با رهاسازی آب سدهای استان آذربایجان غربی، اجرای طرح انتقال آب و برنامه های مصوب ستاد احیا، بارشهای بهاره و استفاده از روشهای آبیاری نوین به 1271.11 متر از سطح آبهای آزاد رسیده است.

کارشناسان بر این عقیده اند که 15 سال برای احیای دریاچه زمان لازم است که سه سال اول اجرای طرح دوره تثبیت آن محسوب می شود.

دولت تدبیر و امید با مصوب کردن 26 طرح احیای دریاچه ارومیه را آغاز کرده است.

 

نظر شما