جعفر ابراهیمی(شاهد)

نوجوانان شعرهایم را کشف می‌کنند

۱۳۹۵/۰۶/۲۱ - ۱۱:۲۶:۳۳
کد خبر: ۴۵۵۷۱۹
نوجوانان شعرهایم را کشف می‌کنند
جعفر ابراهیمی(شاهد) شاعر پرآوازه ایران نقد اعضا نوجوان را یک کشف و آفرینش نو از اشعار خود و راهی برای سرودن بهتر دانست.

جعفر ابراهیمی(شاهد) شاعر پرآوازه ایران نقد اعضا نوجوان را یک کشف و آفرینش نو از اشعار خود و راهی برای سرودن بهتر دانست.

به گزارش برنا آذربایجان غربی به نقل از روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، جعفر ابراهیمی که در ویژه‌برنامه دو پنجره در ارومیه و در جمع اعضا کارگاه‌های ادبی کانون این شهرسخن می‌گفت با تاکید بر این‌که هر نقد یک کشف، یک برداشت و آفرینش نو از شعر شاعر است گفت: نقدها مرا در نوشتن بهتر یاری می‌کنند تا به نیاز مخاطبان بهتر پاسخ دهم.

وی با اشاره به این‌که گاهی حتی از خردسالان هم نکاتی را می‌توان آموخت که در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شود گفت: نوجوانان غالبا کشف‌های خوبی از کتاب‌های من داشته‌ و به نکاتی توجه داشته‌اند که خود من گاها از آن‌ها غافل بوده‌ام.

این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان بر این‌که بینش نوجوانان امروز در مقایسه با کذشته بسیار بالاتر رفته است تاکید کرد و افزود: کلمه‌ها اغلب بدون انتخاب شاعر وارد یک شعر می‌شوند و گاهی یک مخاطب خوب است که شاعر را متوجه نقش واژ‌ها و معانی مختلف آن‌ها در شعر می‌کند.

وی با اشاره به این‌که انتشار کتاب‌هایی با محتوای شعرهای عاشقانه و عارفانه درخواست نوجوانان از من بوده است گفت: در دهه 60 و 70 بیشتر شعرهای نوجوان چارپاره بود و کمتر به اشعار عرفانی‌پرداخته می‌شد و از همان زمان ذهن‌ها به سبک‌ها و حس‌های خاصی عادت کرده بود، اما از اوایل دهه 80سعی کردم تجربه‌های جدیدی را وارد حوزه شعر نوجوان کرده و از نگاه خود نوجوانان شعرهای عاشقانه و عارفانه منتشر کنم.

جعفر ابراهیمی کتاب«تا کجای آسمان» را اولین تجربه جدی خود در زمینه اشعار جدید نوجوان نام برد و گفت: باید به سبک شعری نوجوانان و علایق آن‌ها که معمولا شعرهای کوتاه و نیمایی را می‌پسندند توجه داشت.

ابراهیمی با اشاره به ضرورت عنصر خیال در شعر به عنوان عنصری که بدون آموزش در تمام انسان ها خصوصا کودکان و نوجوانان وجود دارد و همواره در محیط اطراف خود از نقش و نگار ابرها تا بازی با ابرها و سایه‌ها با آن مواجه هستند گفت: تخیل هدیه خداوند به انسان برای اوقات تنهایی اوست.

این شاعر پرآوازه کتاب‌های درسی ضمن اشاره به این‌که دنیای کودکان و نوجوانان را دوست دارد و در 65 سالگی خود را یک نوجوان12 ساله می‌داند تاکید کرد: اگرچه کودک ماندن و حفظ معصومیت کودک درون سخت است اما ممکن و لذت‌بخش است.

وی کودک ماندن را لازمه نوشتن برای کودکان و نوجوانان دانست.

شاعر کتاب«پرنده خواهر من است» در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان در خصوص دلیل نامگذاری کتاب با این عنوان گفت: همیشه دوست داشتم یک خوار بزرگتر داشته باشم، با توجه به این‌که خواهر بزرگم را در 3 سالگی از دست داده‌ام، سال 1360 دو شعر عاشقانه باغ سیب و شکوفه‌های سیب را به خواهرم گلتاج تقدیم کردم و 20 سال بعد هنگام قدم زدن در باغ سیب صدای گنجشک‌ها توجهم را جلب کرد و حس کردم همان گنجشک‌های دوران کودکی‌ام در حال آواز خواندن هستند، حس کردم خواهرم بزرگ شده است و هنوزهم از لابه‌لای شکوفه‌های صورتی و دخترانه سیب برایم آواز می‌خواند و این اتفاق باعث نامگذاری این کتاب شد.

ابراهیمی در پاسخ به سوال یکی دیگر از نوجوانان در مورد دلیل انتخاب یک شعر غمگین به عنوان شعر آغازین کتاب گفت: اگرچه این انتقاد را قبول دارم و نکته قابل توجهی است اما در فرهنگ و ادبیات فارسی غم موضوع منفی نیست و در مقابل غصه که موضوعات و مشکلات روزمره را شامل می‌شود غم یک حس روحانی است و شعر نوجوان به عنوان دریچه‌ای رو به شعر بزرگسال بر خلاف شعر کودک ایجاب می‌کند که گاهی به غم به عنوان جلا دهنده روح انسان پرداخته شود.

شصت نفر ازاعضا کارگاه‌های ادبی مراکز کانون ارومیه کتاب «پرنده خواهر من است» جعفر ابراهیمی(شاهد) را با حضور این شاعر در ویژه‌برنامه دوپنجره نقد کردند.

نظر شما