انتقاد مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۸:۱۳:۵۶
کد خبر: ۴۷۷۹۱۵
انتقاد مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی
کلانتری: وزارت نیرو به گونه ای رفتار می کند که هیچ کس نه متوجه بحران و نه متوجه کمبود آب نمی شود و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال منافع خودش است.
دبیر ومجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وزارت نیرو به گونه ای رفتار می کند که هیچ کس نه متوجه بحران و نه متوجه کمبود آب نمی شود و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال منافع خودش است.
 “عیسی کلانتری”در سی و سومین جلسه کمیته هماهنگی که با محوریت بررسی برنامه منابع و مصارف سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای سال آبی ۹۶-۱۳۹۵ بود، برگزار شد. گفت: همه باید طبق مصوبات ستاد در راستای کاهش ۴۰ درصدی حرکت کنیم؛ وزارت نیرو به گونه ای رفتار می کند که هیچ کس نه متوجه بحران و نه متوجه کمبود آب نمی شود.
وی افزود: معاون وزیر جهادکشاورزی به ما گفته به رغم ۱۶ درصدی کاهش مصرف آب تولیدش در حوضه آبریز ۱۷ درصد رشد کرده است. این وزارتخانه به دنبال منافعش است و بخاطر همراهی ما این گزارش را نمی دهد. چون به دنبال رشدش است و هرچه ما بیشتر آب به او بدهیم بیشتر استقبال می کند.
در این بین مهندس اسدالله اسدالهی عضو کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: در نشستی مهندس حجتی به مهندس چیت چیان گفت هرچقدر وزارت نیرو به ما آب بدهد ما براساس آن مدیریت می کنیم تا تولیدمان کاهش پیدا نکند.
سید مرتضی موسوی نماینده وزیر نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه در این باره گفت: ما طبق برنامه مصوب سالانه ۸ درصد کاهش آب در بخش کشاورزی داشتیم. براین اساس امسال در سد بوکان ۳۸۹ میلیون متر مکعب آب به بخش کشاورزی تزریق خواهیم کرد. در مقابل ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه پیش بینی شده است.
موضوعی که مورد تایید ستاد نبود؛ براین اساس کلانتری گفت: وزارت نیرو از سد بوکان که آب مطمئن دارد نیاز ما را تامین نمی کند و در مقابل ما را به سدهایی که آبی ندارند حواله می دهد و این برخلاف سیاست های مصوب است.
 جای خالی ۲ میلیارد و ۵۷۸ هزار متر مکعب نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه
دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: طبق مصوبه هیات وزیران وزارت نیرو باید سالانه ۲ میلیارد و ۵۷۸ هزار متر مکعب نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه را تامین کند. اما وزارت نیرو نسبت به این موضوع در عمل کم کار می کند.
اسداللهی با تایید این موضوع گفت: نیاز زیست محیطی دریاچه یعنی ۲ میلیارد و ۵۷۸ هزار متر مکعب مورد تایید وزیر نیرو است و قطعا آقای چیت چیان براساس بررسی های کارشناسی این موضوع را اعلام کرده اند و اگر مدیران ایشان این موضوع را رد می کنند به وی اعلام کنند که تعداد نیاز غیرکارشناسی است.
کلانتری در مقابل گفت: ستاد پشتیبان وزارت نیرو است و به این وزارتخانه در انجام وظایف ذاتی خود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کمک می کند؛ ولی وزارت نیرو نمی خواهد از آن استفاده مطلوب را ببرد.
وی ادامه داد: اگر مردم حس نکنند دچار کمبود منابع آب هستیم هیچ برنامه ای برای کاهش مصرف نخواهند داشت. امروز حتی وزارت جهادکشاورزی این کمبود را حس نخواهند کرد؛ اگر وزارت نیرو منابع آبی را بدون در نظر گرفتن کمبودهای آتی تامین کند.
وی تاکید کرد: ما باید از الان جامعه را برای آینده ای که با کاهش آب روبرو است آگاه و آماده کنیم و این کار بدون مدیریت مصرف آب امکان پذیر نیست. ما حتی باید دستگاه های دولتی را برای آینده آماده کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز