مدیر اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد

مسدود شدن ورودیهای اثر تاریخی برده کنته مهاباد

۱۳۹۵/۰۸/۱۴ - ۱۰:۴۱:۲۷
کد خبر: ۴۷۸۲۴۳
مسدود شدن ورودیهای اثر تاریخی برده کنته مهاباد
ورودی های اثر تاریخی برده کنته این شهرستان در شمال و جنوب آن مسدود شد.
 مدیر اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: ورودی های اثر تاریخی برده کنته این شهرستان در شمال و جنوب آن مسدود شد.
 

آرش شهابی گفت: به منظور پیشگیری از تخلیه نخاله های ساختمانی در اثر تاریخی برده کنته و جلوگیری از تردد خودروهای سبک و سنگین که موجب  تخریب و تزلزل  اثر می شود، ورودی های این اثر تاریخی در شمال و جنوب آن  مسدود شد.

آرش شهابی افزود: این دخمه تاریخی پیشتر به محلی برای تخلیه ی نخاله های ساختمانی و مصالح کوهی توسط شرکت های راه سازی در جریان تعریض جاده ی مهاباد- ارومیه تبدیل شده بود که این مسئله ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق این اثر ارزشمند تاریخی را سبب می شد.

وی ادامه داد: بنابراین مسدود کردن مسیر جاده ایی پیرامون اثر به همت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد و همکاری شهرداری و اداره راه شهرستان مهاباد صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اثر باستانی برده کنته پس از ثبت در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی مشمول ضوابط و مقررات حاکم بر آثار و مجموعه ی تاریخی و فرهنگی خواهد بود و تخریب و تجاوز به اثر تاریخی، با استناد به مواد قانونی مشمول تعقیب کیفری خواهد بود.

شهابی گفت: در سال جاری برای ساماندهی اثر برده کنته، با عنایت معاونت محترم  استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد  اعتباری مناسب مصوب شده است که در صورت تخصیص اعتبار  اقدامات اساسی برای احیای آن صورت خواهد گرفت.

اثر دخمه تاریخی برده کنته در ۷ کیلومتری جاده مهاباد – ارومیه قرار دارد و قدمت آن به هزاره ی اول قبل از میلاد باز می گردد.

 

نظر شما