مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی:

هرهفته به طور متوسط یک سیل در استان اتفاق می افتد

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۱۳:۲۵:۳۸
کد خبر: ۴۹۵۵۱۴
هرهفته به طور متوسط یک سیل در استان اتفاق می افتد
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی : 35 سیل در هشت ماهه نخست امسال در این استان رخ داده که نشان دهنده سیل خیز بودن این منطقه از کشور است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: 35 سیل در هشت ماهه نخست امسال در این استان رخ داده که نشان دهنده سیل خیز بودن این منطقه از کشور است.

امیرعباس جعفری افزود: امسال در همه شهرستان های آذربایجان غربی به جز نقده و اشنویه شاهد وقوع سیل بوده ایم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 39 حادثه سیل در این استان رخ داد اما فوتی نداشتیم ولی امسال متاسفانه یک نفر در سال گذشته بر اثر وقوع سیل در زرینه رود میاندوآب غرق شد.

وی با اشاره به اینکه سیل هنگامی اتفاق می‌افتد که کانال رودخانه یا مسیر طبیعی جریان آب ظرفیت طغیان را نداشته باشد، اظهار کرد: بارش های شدید و ذوب‌شدن سریع برف مهم‌ترین علت وقوع سیل مجسوب می شود.

** لزوم پرهیز از احداث مسکن در حریم رودخانه

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مسکن در شهرها و روستاها به هیچ وجه نباید در حریم رودخانه ها بنا شود، افزود: احداث سد، خاکریز و سیل‌بند در مسیر سیل از ورود آن به داخل منازل جلوگیری می کند ولی این امر در خصوص مساکن جوار رودخانه ای قابل انجام نیست.

وی با ارائه هشدارهای آموزشی در راستای کاهش مشکلات ناشی از سیل اضافه کرد: ضدآب کردن ساختمان ها برای جلوگیری از ورود آب به ویژه به زیرزمین، تعبیه کردن دریچه های کنترل برای جلوگیری از برگشت آب سیل از طریق مجاری فاضلاب به داخل منزل و بیمه کردن مساکن از جمله مواردی است که باید در این خصوص رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه در دسترس قرار دادن کیف کمک های اولیه در منزل ضروری است، اظهار کرد: ذخیره کردن مقداری غذا به صورت کنسرو و نگهداری آب آشامیدنی در ظرف‌های مطمئن نیز باید جدی گرفته شود.

** قطع جریان آب، برق و گاز برای جلوگیری از حوادث ثانویه جدی گرفته شود

جعفری با اشاره به اینکه تنها چند دقیقه فرصت برای نجات در حین وقوع سیل وجود دارد، بیان کرد: جریان آب، برق و گاز باید برای جلوگیری از آب‌گرفتگی، برق‌گرفتگی و انفجار قطع شود تا شاهد حوادث ثانویه که در بسیاری موارد نیز هولناک هستند، نباشیم.

وی افزود: در زمان سیل باید از فاضلاب‌ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری کرد چراکه جویبارها، کانال‌های فاضلاب و تنگه‌ها نیز می‌توانند به ناگهان دچار سیل شوند.

وی اضافه کرد: در زمان وقوع سیل نباید در جریان آب راه رفت زیرا 15 سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع آب در حدود 30 سانتیمتر، بیشتر خودروها را شناور می‌کند، ادامه داد: در هنگام رانندگی باید مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده بود و با دنده‌ سنگین حرکت کرد چرا که در این مواقع، ترمزها در آب به خوبی کار نمی‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز