مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی

۱۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در آذربایجان غربی آماده بهره برداری است

۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۱۵:۰۸:۲۷
کد خبر: ۵۲۴۵۶۳
۱۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در آذربایجان غربی آماده بهره برداری است
16 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سدها در شمال و جنوب استان آماده بهره برداری است که این میزان تا پایان سال به مدار بهره برداری وارد می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: 16 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سدها در شمال و جنوب استان آماده بهره برداری است که این میزان تا پایان سال به مدار بهره برداری وارد می شود.

کیومرث دانشجو افزود: این میزان شامل شبکه های آبیاری و زهکشی سدهای بویلاپوش در خوی، آغ چای در چایپاره و سیلوه در پیرانشهر است که امیدواریم بتوانیم با راه اندازی آنها، روند کمک برای آبرسانی به اراضی کشاورزی شمال و جنوب استان را تسریع ببخشیم.

وی اضافه کرد: سد سیلوه علاوه بر کمک به طرح های آبرسانی کشاورزی در جنوب آذربایجان غربی، برای آبرسانی از طریق کانال جلدیان به دریاچه ارومیه نیز طراحی شده که با آبگیری و افتتاح آن در آینده نزدیک نخستین گام در کمک به احیای دریاچه ارومیه از طریق انتقال حوضه به حوضه برداشته می شود.

وی با اشاره به آماده افتتاح و آبگیری بودن سد سیلوه پیرانشهر اظهار کرد: برای پایاب این سد، 12 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی طراحی شده که از این میزان سه هزار هکتار آماده بهره برداری است.

وی از آغاز عملیات سد کرم آباد و 19 هزارو 250 هکتار از شبکه های این طرح در سفر خردادماه امسال رئیس جمهوری به آذربایجان غربی خبر داد و گفت: امیدواریم دست کم 10هزار هکتار از شبکه های این پروژه سال آینده و در سریع ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: علاوه بر آنها شبکه های آبیاری و زهکشی 12 هزار هکتاری سد آغ چای و بخشی از شبکه های آبیاری و زهکشی سد بویلاپوش در دست اجراست که امیدواریم بخشی از آنها امسال و بخش دیگر سال آینده افتتاح شده و در مدار آبرسانی قرار گیرد.

دانشجو اظهار کرد: در حال حاضر در آذربایجان غربی افزون بر 50 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سدها در دست اجراست که رقم بسیار بزرگی بوده و افتتاح آنها در سال آینده می تواند نویدبخش کمک آبی مناسب به اراضی کشاورزی در شمال و جنوب استان باشد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر 12 سد در آذربایجان غربی فعال است که طبق طراحی ها در صورت کامل بودن ظرفیت، توان ذخیره سازی یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب را در دریاچه پشت سد خود داراست.

قرار است سد سیلوه نیز به این تعداد اضافه شود که این سد در شهرستان پیرانشهر بوده و ظرفیت آن بیش از 160 میلیون متر مکعب است.

 

نظر شما