برگزاری دومین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۳:۳۶:۴۸
کد خبر: ۵۶۹۰۴۹
برگزاری دومین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان
دومین جلسه شورا گفتگو دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی به ریاست قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و دبیری حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه با دستور کارهایی در خصوص حوضه صادرات محصولات کشاورزی و مالیات بر ارزش افزوده در منطقه آزاد ماکو برگزار گردید.

 دومین جلسه شورا گفتگو دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی به ریاست قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و دبیری حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه با دستور کارهایی در خصوص حوضه صادرات محصولات کشاورزی و مالیات بر ارزش افزوده در منطقه آزاد ماکو برگزار گردید.

در ابتدا این جلسه حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مدعوین گفت : باتوجه به جلسه برگزار شده میان هییت نمایندگان اتاق ارومیه و فعالین اقتصادی منطقه آزاد ماکو که با حضور فرمانداران شهرهای ماکو و پلدشت و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار گردید ، فعالین اقتصادی نسبت به روند اخذ مالیات به ارزش افزوده در خصوص خرید مواد اولیه از سرزمین اصلی و انتقال آن به منطقه آزاد ماکو ، سازمان امور مالیاتی نسبت به استرداد مبالغ ارزش افزوده اقدام نمی نماید و لذا اتاق ارومیه خواستار اصلاح ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی بوده و یا تصویب ماده واحده ای موقت برای حل مشکل این عزیزان می باشد.
وی با اشاره به اینکه تمامی دریافت کنندگان خدمات نهایی در منطقه آزاد ماکو نسبت به دریافت خدمات بدون احتساب ارزش افزوده باید از این حق طبیعی خود بهره مند گردند اشاره نمود و گفت : می توان با مذاکره با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور  و سازمان های خدمات دهنده در این مناطق اعم از آب ، برق و گاز مصرف کنندگان نهایی را از پرداخت ارزش افزوده معاف نمایند.
در ادامه این جلسه ابراهیم حق جو دبیرکل اتاق ارومیه با بیان اینکه تسهیل در امور کسب و کار فعالین اقتصادی یکی از وظایف شورای گفتگو می باشد اعلام کرد : اتاق ارومیه پیشنهاد میکند در راستای تسهیل امور فعالین اقتصادی مناطق آزاد ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 17 قانون مناطق آزاد اصلاح گردد.

در این جلسه بهنام تاج الدینی رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ارومیه با اشاره به اینکه حدود چهل درصد تولید سیب کشور و شصد درصد کارخانه های صنایع تبدیلی کشور در استان واقع هستند ضرورت تشکیل زنجیر سیب کشور در استان به ریاست استاندار آذربایجان غربی تاکید نمود و گفت : با توجه به اینکه میز سیب کشور در استان می باشد با احیا مجدد آن میتوان از ظرفیت آن برای تشکیل زنجیره سیب کشور استفاده نمود تا بتوان هم با نظارت بر تولید سیب در کشور ، سیب صنعتی مورد نیاز کارخانه های صنایع تبدیلی را تامین نمود و هم سیب با کیفیت برای صادرات به بازارهای هدف را داشته باشیم و می توان با استفاده از ظرفیت آبیاری قطره ای و وام مورد نظر در اصلاح روند کاشت سیب تاثیر گذار بود.

در این جلسه قربانعلی سعادت در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی افزود: بر اساس مصوبه سال 89 دولت، استاندار آذربایجان غربی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در امر زنجیره تولیدات سیب و انگور کشور نظارت و رسیدگی می کند که مسئولان استانی باید در این راستا یاریگر باشند.
وی ادامه داد: در راستای اجرای این مصوبه باید کارشناسان استان در زنجیره سیب ایران حضور داشته باشند و در امر رسیدگی به مشکلات این امر تصمیمات جدی اتخاذ کنند چرا که این استان یکی از قطب های تولید سیب و انگور در کشور است.
وی با اشاره به قیمت خرید تضمینی سیب صنعتی اظهار کرد: قیمت مصوب کشوری هرساله برای این محصول اعلام می شود و نمی توان این قیمت را تغییر داد ولی باید خریدار و فروشنده جانب انصاف را رعایت کند تا هیچ کس متضرر نشود.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: برای جلوگیری از ضرر به کشاورزان و سرمایه گذاران داخلی در بخش کشاورزی باید از صادرات سیب های زیر درختی توسط گمرک جلوگیری شود.
سعادت با اشاره به مشکلات مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد در استان اضافه کرد: اگر بخواهیم قانون منطقه آزاد را اصلاح کنیم باید در ابتدا خود منطقه آزاد دست به کار شود و مشکلات خود را اعلام کند تا در صورت صلاحدید توسط مراجع ذیصلاح این قوانین نیز اصلاح شود.
رسیدگی به مشکلات حوزه کشاورزی و اصلاح الگوی آبیاری به آبیاری تحت فشار و اصلاح کاده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده از مصوبات این جلسه بود.

 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز