مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی

علت عمده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نبود مهارت است

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۰۸:۲۱:۱۷
کد خبر: ۵۷۳۵۷۵
علت عمده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نبود مهارت است
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی از ثبت بیش از ۱۳ هزارشغل در سامانه رصد اشتغال استان طی سال گذشته خبرداد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی از ثبت بیش از ۱۳ هزارشغل در سامانه رصد اشتغال استان طی سال گذشته خبرداد.

 رضا نقی زاده در اولین جلسه کارگروه اشتغال استان با بیان اینکه براساس سامانه رصد اشتغال استان سهم آذربایجان غربی در ثبت آمار و اطلاعات رتبه ۶ کشوری است تصریح کرد: اشتغال ۱۳ هزار و ۴۹۶ نفر در سال ۹۵ در سامانه رصد ثبت شده است.

وی با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده دستگاه های اجرای آذربایجان غربی در سال ۹۵ گفت: صنعت و معدن ۵ هزار و ۳۴ نفر و کمیته امداد با ۳ هزار و ۴۳۷ نفر بالاترین سهم را در اشتغال استان داشته اند.

نقی زاده ادامه داد: ۵ هزار و ۶۸۲ اشتغال در حوزه کاریابی ها، ۹ هزار و ۵۶۴ اشتغال تحت نظر پیمانکاران منطقه آزاد ماکو و ۵ هزار شغل در بسیج سازندگی در سال گذشته ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: ۳۸ هزار و ۴۸۲ مورد میزان اشتغال ایجادی در سال ۹۵ است که کمترین میزان اشتغال در سال ۹۴، ۱۸ هزار شغل بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری کشوری در سال گذشته ۱۲.۴ درصد بوده است تصریح کرد: سهم آذربایجان غربی در نرخ بیکاری ۱۱ درصد گزارش شده است.

نقی زاده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور در سال ۹۴ را حدود ۱۸.۵در صد اعلام کرد و یادآورشد: نرخ بیکاری آذربایجان غربی با رتبه ۱۷ کشوری، ۲۱.۶ درصد بوده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با بیان اینکه از سال ۸۵ شکاف عمیقی بین جمعیت فعال و شاغل ایجاد شده است افزود: باید فاصله معنی دار در اختلاف آمار رشد جمعیت و رسد اشتغال را برطرف شود.

وی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل و درحال تحصیل رشته علوم کامپیوتری با نرخ ۳۰.۳ درصد اظهار کرد: خدمات امنیت، دامپزشکی، بهداشت و تربیت معلم از رشته های باپایین ترین نرخ بیکاری در سال ۹۴ شناسایی شده اند.

نقی زاده از علل عمده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را نبود مهارت عنوان کرد و گفت: طرح کارورزی با هدف ارتباط دانشجویان و فارغ التحصیلان با بنگاههای اقتصادی فراهم گشته و افراد با ثبت نام در سامانه کارورزی از دوره های ۴ تا ۹ ماهه مهارت آموزی استفاده کنند.

وی گفت: طرح کارورزی برای پوشش ۱۵۰ هزار نفر در کشور راه اندازی گشته که سهم استان از این تعداد ۴ هزار و ۳۵۰ نفر است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به تعداد ثبت نامی های طرح کارورزی گفت: تاکنون ۲۵۱ هزار و ۵۳۳ نفر در کشور و در آذربایجان غربی  ۶ هزار و ۵۹۴ نفر ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۷۳۲ واحد پذیرنده اشتغال در کشور وجود دارد خاطر نشان کرد: تنها۳۰ واحد در آذربایجان غربی به عنوان بنگاه پذیرنده اشتغال اعلام امادگی کرده اند که رقم بسیار ناچیزی است.

نقی زاده با اشاره به طرح توسعه کسب و کار و اشتغال(طرح تکاپو) در آذربایجان غربی گفت: این طرح در ابتدا در ۷ استان بعنوان استان های پایلوت آغاز بکار کرده که آذربایجان غربی از اواخر سال ۹۵ مراحل آغاز این طرح را اجرایی کرده است.

وی هدف از طرح تکاپو را نهاد سازی و شبکه سازی برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل استان در توسعه اشتغال بدون پول و با استفاده از منابع موجود منطقه عنوان کرد و افزود: برطبق این طرح زمینه برای ۶۷۰ هزار شغل طی ۵ سال فراهم می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز