مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری آذربایجان‌غربی از آب شرب سالم و بهداشتی

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۸۷۵
بهره‌مندی  ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری آذربایجان‌غربی از آب شرب سالم و بهداشتی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند است.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، رسول اکبری در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف با بیان اینکه کیفیت آب، بهبود زیرساخت‌ها برای افزایش رضایت‌مندی و مشتری مداری و بحث انضباط اداری به‌عنوان ۳ خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آب شرب لوله‌کشی است که ۵۱ درصد آن از آبهای سطحی و ۴۹ درصد از آبهای زیرزمینی تامین می‌شود ضمن اینکه ظرفیت تامین آب استان ۹.۷ مترمکعب بر ثانیه است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۱ تصفیه خانه در استان در زمینه تصفیه آب فعال هستند که توانایی تصفیه ۴۹۴۹ لیتر آب در ثانیه را دارا هستند و در این بین ۱۷ آزمایشگاه نیز در سراسر استان کیفیت آب را مورد آزمایش قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ شهر استان تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار دارد افزود: ۶۳ درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار دارد درصورتیکه این شاخص در کل کشور، حدود ۴۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری استان در حال حاضر ۳۸ طرح در قالب ۹۷ پروژه از محل تامین اعتبارات ملی، ملی استانی احیای دریاچه ارومیه، مصوبات سفر، زیرساخت مساکن مهر و استانی جمعا با اعتبار بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت دارد که تاکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به ۷۶ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: با پایان عملیات اجرایی و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، ظرفیت تامین آب استان از ۹.۴ به ۱۲ مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید و شاخص بهره‌مندی مردم استان از شبکه تصفیه بهداشتی فاضلاب از ۶۳ به ۷۵ درصد ارتقا خواهد یافت.

اکبری گفت: ظرفیت تامین آب استان طی چند سال گذشته ۳۱.۵ میلیون مترمکعب در سال از محل آبهای سطحی و زیرزمینی افزایش یافته ضمن اینکه طی ۴ سال دولت یازدهم و دوازدهم ظرفیت تصفیه فاضلاب استان از ۲۰۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز، به ۳۰۰هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در طی دولت تدبیر و امید، مدت زمان ساخت و اتمام پروژه ها در شرکت آب و فاضلاب شهری از ۱۲ سال به ۳ سال کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرا را احداث سامانه فاضلاب قره‌ضیاءالدین، سردشت و نقده، احداث سامانه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب خوی عنوان کرد.

اکبری به پروژه‌های عمرانی آماده افتتاح این شرکت در دهه فجر اشاره و اظهار داشت: پروژه تامین آب مساکن مهر شاهین‌دژ و ایستگاه پمپاژ فاضلاب مساکن مهر بوکان در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: در دهه فجر همچنین، سامانه فاضلاب اولویتهای ۶ و ۷ و مساکن مهر شهر میاندوآب کلنگ زنی خواهد شد ضمن اینکه تصفیه‌خانه آب مهاباد به روش BOT و با سرمایه گذاری ۴۳۰ میلیارد ریال و تاسیسات آبرسانی این شهرستان با پیشرفت‌های فیزیکی ۸۵، تصفیه‌خانه آب سلماس با سرمایه گذاری ۳۸۰ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد، تصفیه‌خانه سردشت با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، سامانه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه با پیشرفت ۸۰ درصد، سامانه مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب خوی با پیشرفت ۶۵ درصد، سامانه فاضلاب ماکو با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد و تصفیه‌خانه آب پلدشت با پیشرفت ۶۰ درصد در حال انجام مراحل اجرایی است.

اکبری به پروژه‌های مصوب از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه اشاره و گفت: ۱۱۰۰ کیلومتر احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب، احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به ظرفیت ۱۱۵هزار و ۵۶۳مترمکعب در شبانه روز و احداث ۳۰ ایستگاه پمپاژ با اعتبارات مصوب ۵۱۶۴ میلیارد ریال از مهم‌ترین پروژه‌های مصوب از این محل بوده است.

وی ادامه داد: تا این لحظه مراحل اجرایی ۱۶۰ کیلومتر از شبه جمع‌آوری فاضلاب، پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب و ۲ ایستگاه پمپاژ با اعتبار دریافتی ۱۱۳۰ میلیارد ریال به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با تحقق کل اعتبارات و اتمام پروژه‌های مصوب، سالانه ۱۰۵ میلیون مترمکعب پسآب تصفیه شده از تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای حوزه آبریز در استان به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

 

نظر شما