نزدیک به ۴۵ درصد از اراضی زراعی آذربایجان غربی به کشت گندم اختصاص دارد

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۱۴:۴۰:۴۴
کد خبر: ۸۳۱۵۷۹
نزدیک به ۴۵ درصد از اراضی زراعی آذربایجان غربی به کشت گندم اختصاص دارد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : نزدیک به 45 درصد از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی به کشت گندم اختصاص دارد و بخش اعظمی از زارعین استان نیز در این زمینه فعالیت می کنند.
به گزارش برنا آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه کمیته فنی پایش محصولات زراعی استان با بیان اینکه محصول گندم شاخص امنیت اقتصادی و غذایی جامعه است، افزود: با توجه به بارندگی های مطلوب بهاره و افزایش دما ، احتمال وقوع افاتی از قبیل سن گندم، زنگ زرد، لکه خرمایی و .... در سال زراعی جاری بیشتر از سال گذشته وجود دارد .
کرامتی اضافه کرد: در این زمینه باید به زراعین اطلاع رسانی لازم انجام گیرد تا با اقدام به موقع از احتمال وقوع خسارت های احتمالی به مزارع غلات استان جلوگیری شود.
این مسئول افزود: صدور اطلاعیه های پیش آگاهی براساس داده های هواشناسی و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان منطقه به منظور حفظ محصولات زراعی و باغی از گزند سرمازدگی و نوسان های جوی و نیز ایجاد تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از خسارت بیماری های گیاهی مرتبط با شرایط آب و هوایی از اهمیت زیادی برخوردارند.
وی با بیان اینکه تا کنون سهمیه کود پاییزه و بهاره در استان در حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته بین زارعین توزیع شده است ، ادامه داد: با انجام هر دوره ابیاری در هر هکتار از اراضی زراعی یک تن افزایش عملکرد محصول خواهیم داشت که در این زمینه تغذیه کودی مناسب محصول در دوره رشد نیز در کیفیت تولید محصول تاثیر گذار است. 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه تا کنون هیچ علایمی از ریزش افت سن غلات در مزارع استان مشاهده نشده است ،اضافه کرد: با توجه به عملکرد خوب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال های اخیر در مهار آفت سن غلات، امیدواریم امسال نیز درصد خسارت این آفت در استان با حمایت های استانداری و فرمانداری های شهرستانها و همکاری عوامل مربوط به حداقل برسد.
وحدت اضافه کرد: کارشناسان شبکه های مراقبت استان در حال پایش و مراقبت مزارع هستند و از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون ۱۵۰۰ هکتار عملیات مبارزه با علفهای هرز در سطح مزارع غلات استان انجام گرفته است و این روند همچنان ادامه دارد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز