۶۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز می‌شود

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۷:۳۲:۱۵
کد خبر: ۹۲۰۲۷۴
۶۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز می‌شود
مدیر آب و خاک و امورفنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال ۶۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، اصغر زاده افزود: با توجه به تامین ۸۵ درصد هزینه های اجرای طرح بصورت کمک بلاعوض دولتی، اجرای پروژه ها با استقبال خوب بهره برداران مواجه شده و اجرای عملیات در سال های اخیر جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته و هیچ گونه محدودیتی برای اجرای طرح از نظر تعداد متقاضی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سالجاری دربخش آب و خاک، اجرای عملیات و تکمیل پروژه های نیمه تمام سال گذشته ادامه یافته است گفت: در خصوص اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار، تعداد ۴۸۳ پروژه با مساحت ۲۳۴۶ هکتار خاتمه یافته و تعداد ۵۸ پروژه با مساحت ۱۲۱۳ هکتار در سطح استان در دست اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: تکمیل پروژه های مصوب شبکه‌های فرعی آبیاری و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب به تعداد ۲۵ پروژه به مساحت ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار در ۷ شهرستان مرزی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز از دیگر پروژه های بخش کشاورزی است.

وی خاطر نشان کرد: اجرای این پروژه ها  از سال ۱۳۹۴ شروع شده و تاکنون مبلغ ۱۳۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه ها تخصیص و هزینه شده است و پیشرفت فیزیکی پروژه ها معادل ۹۶ درصد بوده که برنامه ریزی شده تا آخر سال مقدار ۳۶ هزار و ۹۸۰هکتار از این طرحها افتتاح  و به بهره برداری برسد.

این مسئول اضافه کرد: با اتمام پروژه ها تحول بزرگی در بخش کشاورزی استان ایجاد خواهد شد و موجب ساماندهی اراضی دیم، افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید و اشتغال؛‌ ارتقای درآمد و رفاه روستائیان و تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت ساکنین منطقه خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: تکمیل واجرای پروژه های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایاب سدهای استان از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه  در دشت نوروزلوی میاندوآب، پایاب سد مهاباد، حوضه رودخانه های نازلو و شهرچای ارومیه جمعاً به مساحت ۴۶۶۰ هکتار وهمچنین پایاب سد زولای سلماس از محل اعتبارات ملی در سطح دو هزار هکتار ادامه دارد.

اصغرزاده ادامه داد:  مبلغ ۸۲۰ میلیارد ریال در ۶ ماهه سالجاری برای اجرای این  پروژه‌ها هزینه شده است.
 
مدیر آب و خاک و امورفنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ضمناً در ۶ ماهه سالجاری تعداد ۱۷۴ پروژه شامل انتقال آب با لوله، احداث و بهسازی کانالهای آبیاری عمومی، احداث استخرهای ذخیره آب مصرفی کشاورزی، لایروبی و مرمت و بازسازی قنات ازمحل اعتبارات عمرانی استانی در شهرستانهای استان اجرا شده و در مرحله بهره برداری قرار دارند.

 

نظر شما