سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

توجه به حق‌آبه دریاچه ارومیه کاملا ضروری است

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۶:۵۱:۲۸
کد خبر: ۹۶۱۹۲۸
توجه به حق‌آبه دریاچه ارومیه کاملا ضروری است
عباس کشاورز : می‌توان در عرض ۱۰ سال حدود ۴۲ درصد به تولید باغی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اضافه و دریاچه را هم حفظ کرد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در آیین بهره‌برداری همزمان از طرح‌های آب و خاک آذربایجان‌غربی و تجلیل از کشاورزان و بهره‌برداران نمونه این استان افزود: تراکم در بخش کشاورزی به ویژه در آذربایجان بالا و انتظار از این بخش در ایجاد اشتغال بسیار است و باید با توسعه گلخانه‌ها به تراکم جمعیت در بخش کشاورزی پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ پنیر کشور وارداتی بود، بیان کرد: کشاورزی ایران رو به رشد بوده و مصداق آن صادرات ۸۰۰ هزار تن شیر در زمان حاضر و پنج برابر شدن تولید این محصول است.
«کشاورز» اظهار داشت: بخش کشاورزی در همه کشورها سه وظیفه دارد که شامل تقویت امنیت غذایی، حفظ منابع آب، خاک، جنگل و مرتع و منابع ژنتیکی است تا درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند و ایران در همه این زمینه‌ها شاهد روند رو به رشدی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عملکرد این بخش در هکتار به طور عام پایین است، ادامه داد: موارد استثنایی و مطلوبی هم در بسیاری از بخش‌ها از جمله در تولید گوشت مرغ و دامداری با نژاد اصیل دامی و محصولات گلخانه‌ای وجود دارد اما بهره‌وری پایین است؛ ضمن اینکه به حفظ جنگل و مرتع توجه کافی نشده و خاک‌ کشور به شدت در حال فرسایش است.
وی با بیان اینکه آب بزرگترین چالش ماست و خواهان تامین آب برای صنایع و مزارع و خانه و طبیعتمان هستیم، گفت: ندادن آب به طبیعت دارای هزینه‌های بالایی است و باید به ان بیش از پیش توجه شود.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه هرگز نمی‌توان با طبیعت جنگید، اظهار داشت: توجه به حق‌آبه دریاچه ارومیه یک ضرورت است زیرا اکوسیستم ما به شمار می رود و نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
«کشاورز» با اشاره به اینکه همواره چهار دشت کشور دارای اهمیت خاص بوده‌، افزود: یکی از آنها دشت دریاچه ارومیه است که نیاز به مراقبت خاص دارد؛ باید به دنبال علل خشکی آن و برنامه مناسب برای حفاظت از آن باشیم.

وی اضافه کرد: می‌توان‌ کشاورزی پویاتر و دریاچه‌ای زنده و در حد مناسب و اکولوژی منطقه داشت البته نه به اندازه دهه ۷۰ ولی می‌شود در عرض ۱۰ سال، ۴۲ درصد به تولیدات باغی منطقه افزود و دریاچه را هم حفظ کرد و بازی برد برد بین دریاچه و طبیعت را داشت.
وی با بیان اینکه در این‌ منطقه دامپروری حتما باید توسعه یابد، اظهار داشت: این استان رشد خوبی در بخش کشاورزی دارد و سیب و چغندرقند از جمله محصولاتی است که این استان در تولید آنها پیشتاز می‌باشد.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: این استان قطب گیاهان دارویی است که مغفول مانده و نیازمند کشاورزی مدرن برای ارائه محصولات می‌باشد؛ باید از خام‌فروشی پرهیز شود و لازم است قدرت نگهداری محصولات وجود داشته باشد تا در مراحل بعد به دنبال فرآوری و فرآورده‌سازی برویم.
کشاورز اضافه کرد: نگاه فرآیندی به این بخش یک ضرورت است و نباید فقط جهت تولید برنامه‌ریزی کرد و به صورت کوتاه‌مدت به این موضوع نگریست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز