تکمیل زنجیره پوشاک در ماکو

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۹:۵۸:۳۷
کد خبر: ۹۶۵۹۹۲
تکمیل زنجیره پوشاک در ماکو
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های صادراتی این منطقه به کشورهای همسایه گفت: تولید پوشاک یکی از اولویت های اصلی سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو است و در حال حاضر با ارائه مشوق هایی که قیمت تمام شده را به میزان چشم گیری کاهش میدهد موفق به جذب سرمایه گذاران خوبی در این زمینه شده ایم و بزودی صنعت پوشاک پای در عرصه صادرات خواهد گذاشت.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، ابراهیم جلیلی افزود:خوشبختانه بهره برداری از چندین واحد تولیدی پوشاک آغاز شده و تعداد قابل توجهی تقاضا برای اجرای طرح های تولیدی پوشاک و تکمیل زنجیره آن در حال بررسی و جانمایی می باشد که نوید قابلیت تبدیل شدن  منطقه آزاد ماکو به قطب پوشاک کشور را دارد.

وی با اذعان بر اینکه تولیدات این منطقه در حال حاضر نه تنها بخشی از نیاز کشور را تامین می کند بلکه حتی به کشورهای همجوار نیز صادر می شود تصریح کرد:  تبادلات تجاری ایران با کشورهای اوراسیا از آبان ماه سال جاری آغاز شده است؛ این مهم یکی از بهترین فرصت های ممکن برای توسعه و افزایش صادرات انواع اقلام کالای تولیدی در منطقه آزاد ماکو به کشورهای عضو این  اتحادیه است.

وی با انتقاد برخی اظهار نظرها در خصوص واردات پوشاک از مناطق آزاد اظهار داشت: مجموع قاچاق پوشاک در کشور حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال هست. در حالی که در مصوبه هیات وزیران  مجموع سقف مجاز  ورود پوشاک به هفت منطقه آزاد فقط  ۱۷۶  میلیون دلار تصمیم گیری شده است تا  به صورت  کاملا قانونی و تحت تدابیر نظارتی و امنیتی وارد مناطق آزاد کشور شود ،  که البته تاکنون میزان قابل توجهی از این نیز محقق نشده است.

جلیلی ادامه داد: بطوریکه در منطقه آزاد ماکو این مقدار کمتر از دو میلیون دلار در سال جاری می باشد و نشان از عزم فعالین اقتصادی برای عرضه تولیدات داخلی دارد. همچنین بدیهی است این حجم ناچیز واردات کفاف نیاز پوشاک ساکنین مستقر و مسافرین برای مصرف شخصی را هم تامین نمیکند .

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: برابر قوانین و مقررات جاری، قاچاق در داخل محدوده جغرافیایی مناطق آزاد معنا و مفهومی ندارد و اگر کالاها به صورت قاچاق وارد سرزمین اصلی شوند متولی کنترل آن سازمان های مناطق آزاد نیستند.

وی با اشاره به اینکه تقاضای سالانه پوشاک کشور رقمی حدود  ۸ میلیارد دلار می باشد که تولید داخل توان تامین ۴ میلیارد دلار از میزان تقاضا را دارد افزود: بحث سلیقه مصرف کننده و میزان رضایت از مدلینگ بازار داخلی رو هم اگر در نظر بگیریم حتما این ۴ میلیارد پایین تر خواهد بود. بنابراین همه پوشاکی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود در داخل مصرف نمیشود و حدود ۹ میلیارد دلار آن مجددا  به کشور های دیگر قاچاق می شود .

این مقام مسئول با اذعان بر اینکه واردات چند میلیون دلاری پوشاک به مناطق آزاد، گوشه کوچکی از بازار سیری ناپذیر پوشاک کشور است گفت: در این خصوص طی سالیان گذشته مبالغه شده است و هیچگاه نگاه کارشناسانه به میزان واردات، بازار مصرف، امکان قاچاق و غیره در مناطق صورت نگرفته است.

جلیلی با طرح این سوال که آیا میزان تولیدات پوشاک کشور کفاف تقاضای داخل را می دهد یا نیاز به واردات وجود دارد؟ اظهار داشت:‌ همه می دانیم ، سیستم تولید پوشاک کشور عمدتا مبتنی بر کارگاه های تولیدی کوچک مقیاس با تولیدات اکثرا غیر بهینه میباشد که از برندسازی، زنجیره فروش و توزیع و طراحی جدید اثری دیده نمیشود.  بالطبع مصرف کننده که دنبال پوشاک با طراحی مناسب، برند معروف، کیفیت بالا و قیمت پایین است، به طرف پوشاک خارجی سوق پیدا میکند. در حقیقت نگاه اینچنینی به موضوع پوشاک کشور و واردات و شب عید، نگاه سطحی بوده و به عنوان مسکنی به صنعت پوشاک عمل نموده و دردی را دوا نخواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد:  نباید حمایت از کالای داخلی  منجر به تولید محصول بی کیفیت شود. حمایت از کالای داخلی بایستی به همراه نظارت و تقویت و بهینه سازی مستمر محصول و خط تولید باشد تا بتوانیم به سطحی از کیفیت برسیم که در صورت رفع ممنوعیت های  گمرکی نیز همچنان رغبت مردم به خرید کالای داخلی باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: این امر مستلزم اراده ملی برای استفاده از کالای داخلی با کیفیت پایینتر از مشابه خارجی برای یک بازه زمانی مشخص بوده و تولید کنندگان بایستی با برنامه ریزی هدفمند بتوانند نسبت به تولید و یا انتقال تکنولوژی به منظور ارتقاء سطح کیفیت محصولات خود اقدام نمایند.

ابراهیم جلیلی با تاکید بر اینکه ایزوله نمودن کشور به بهانه حمایت از تولید در هیچ کشوری انجام نشده و اگر هم در گذشته توسط برخی کشورهای کمونیستی انجام شده است، نتیجه آن رونق تولیدات کشور نبوده است اذعان داشت: باید با این نگرش که همیشه حق با مشتری است، نیازهای مصرف کننده داخلی توسط تولید کنندگان شناسایی شده و متناسب با این نیازها کالا تولید نمود و همچنین با بهره گیری از طراحی، تکنولوژی و روش های برندسازی و فروش خارجی، به دنبال ایجاد غولهای تجاری و تولید پوشاک برویم.

وی خاطر نشان کرد: سازمان  منطقه آزاد ماکو با این نگاه و شناخت معضل هدف گذاری نموده است تا به مرور زمان با کشاندن پای برندهای معتبر ، تولید، طراحی، برندسازی و سایر مسائل مهم این صنعت گسترده را در منطقه  بومی سازی نموده  و  جذب تولیدی ها با طراح های خارجی و مواد اولیه با کیفیت  را دنبال می کند تا با افتخار ، بهترین تولیدی ها و به روز ترین طراحی ها  و با کیفیت ترین لباس ها در این منطقه تولید و با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال  به سرزمین اصلی و کشور های همجوار صادر گردد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: سیاست های جدید که در مناطق آزاد اتخاذ شده است تبدیل وارد کنندگان به تولیدکنندگان است که حتما به قوه الهی در آینده نزدیک مناطق آزاد تامین کننده بخش بزرگ تری از پوشاک مورد تقاضای کشور خواهند بود که قطعا محصولات تولید شده در مناطق قابل رقابت در بازارهای هستند و با توجه به نیاز روز جامعه تولید می شوند.

وی با اشاره به  اهمیت سرمایه گذاری  در فرصت های صنعتی و معدنی از ایجاد بستر مناسب برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از مزایای قانون ارزش افزوده در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت:‌ با روند رو به توسعه فعلی به زودی شاهد شکل‌گیری قطب تولید پوشاک در منطقه آزاد ماکو خواهیم بود تا علاوه بر رفع نیاز داخلی، سهم قابل توجهی از بازار کشورهای خارجی نیز به تولیدکنندگان این منطقه اختصاص یابد.

وی خاطر نشان کرد: منطقه آزاد ماکو جزو معدود مناطق آزاد با ظرفیت های بی بدیل در حوزه های  صنعت ، معدن ، لجستیک ،  کشاورزی ، گردشگری  و خدمات  است و این سازمان از تمامی سرمایه گذاران دعوت می کند تا از این ظرفیت ها و مشوق های سرمایه گذاری بهره لازم را  در جهت تقویت ملی ببرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز