کارشناس سازمان بهزیستی کشور:

آگاه‌سازی و آموزش بهترین روش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی‌ است

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۷:۳۹:۳۷
کد خبر: ۲۷۲۲۳۲
آگاه‌سازی و آموزش بهترین روش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی‌ است
با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مختص سن خاصی نیست، می‌توان خیلی موضوعات را از سنین ابتدایی به افراد آموزش داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، کاظم نظم‌ده ضمن بیان مطلب فوق گفت: براساس مدل‌های جهانی، کشور ما تا حد زیادی توانسته است به اهداف موردنظر در رویکرد اجتماعی دست پیدا کند تا جاییکه ایران در مقایسه با سایر روش‌ها، توانسته است رویکرد اجتماعی را برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به خوبی پیاده‌سازی و ضریب نفوذ آن را بیشتر کند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد اجتماع‌محور در دنیا از حدود 7 دهه پیش آغاز شده است، افزود: به نسبت سایر کشورها، کار را دیر شروع کردیم اما با سرعت مناسبی توانستیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. با این همه لازم است سیاست‌گذاران در تمام بخش‌ها و مجریان امور نسبت به این موضوع تاکید ویژه داشته باشند تا بتوانیم کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم. خوشبختانه خیلی از نمایندگان مجلس در دوره‌هایی مسئولیت‌های بزرگ اجتماعی داشته‌اند و به خوبی به جزییات آسیب‌های اجتماعی آگاه هستند.

معاون سابق مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: رویکرد اجتماعی در عین حال که می‌تواند هم در بحث مداخله و هم در توانمند سازی فعال باشد، در خصوص نگاه پیشگیرانه نیز بسیار کاربردی و اثرگذار است و کار را بسیار ارزان تمام می‌کند. به طور مثال می‌توان با برگزاری یک کلاس آموزشی که قیمت ریالی آن فقط چند هزار تومان است، به یک جوان و نوجوان آموزش‌هایی داد تا از آسیب‌هایی که میلیون‌ها تومان هزینه برای جامعه دارد و در مواردی هم غیرقابل درمان است، جلوگیری کرد.

نظم‌ده با بیان اینکه لازم است آسیب‌های اجتماعی را به طور کامل واکاوی و بررسی کرد، گفت: به‌طور مثال باید آسیب‌هایی که در 10 سال آینده می‌تواند جامعه را درگیر کند، از هم‌اکنون رصد کرد تا از امروز با کمک رویکرد اجتماعی، جامعه را واکسینه کنیم. این آسیب‌ها باتوجه به روندی که دنیای امروز در پیش گرفته، غیر قابل اجتناب است و مانند خیلی از بیماری‌ها که شیوع پیدا می‌کند، بهترین روش برای مقابله با آنها، واکسینه شدن از طریق آگاه‌سازی و آموزش است.

وی با تاکید بر اینکه باید سیاست گذاران و برنامه‌ریزان، قوه مقننه، مجریه و قضاییه بر افزایش سهم بودجه‌ای رویکرد پیشگیرانه در کشور، اهتمام و توجه خاص داشته باشند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی این رقم پایین است و از طرفی باید مشخص شود چه درصدی از بودجه دستگاه‌ها و کشور هزینه روش‌های پیشگیرانه می‌شود. خوشبختانه مدیران ما نسبت به کشور تعهد دارند اما فراموش نکنیم که 10 سال آینده با چشم برهم زدنی خواهد آمد کما اینکه اگر 10 سال پیش نگاه پیشگیرانه موثری داشتیم خیلی از مشکلات امروز، به وجود نمی‌آمد.

این کارشناس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: واقعیت این است که ما باید نوع نگاه را در مدیران اجرایی، تیم‌های کنترل و ارزیاب طوری تغییر دهیم که ذائقه آنها نسبت به فعالیت‌های پیشگیرانه جلب شود و از توجه به کارهای نمایشی و بریدن روبان دور شوند. هرچند که خیلی هم نمی‌توان به مدیران اجرایی خرده گرفت و برای اصلاح باید سیستم ارزیابی را به سمتی ببریم که کارهای پیشگیرانه از امتیاز بالاتری برخوردار باشد.

نظم‌ده خاطرنشان کرد: بر رویکرد اجتماعی، یک تفکر کلان بشردوستانه حاکم است و منافع آن ملی است. باید پذیرفت که نمی‌توان انجام تمام کارها را از دولت خواست و موفقیت زمانی به دست می‌آید که در امور مختلف، جامعه مشارکت کند و دولت و ملت برای تحقق یک هدف در کنار هم قرار بگیرند. بنابراین به نظر می‌رسد رویکرد وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مبنی بر مبارزه اجتماعی با موادمخدر، کاملا درست و نکته کلیدی است و اگر می‌خواهیم که جامعه از فضای آسیب‌های اجتماعی به سرعت و به سلامت گذر کند، یکی از بهترین روش‌ها مداخلات با رویکرد اجتماعی است که هم منافع ملی و هم امنیت اجتماع را به شکل کاملا ملموس و چشمگیری حفظ می‌کند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز