وزیر آموزش و پرورش:

از ظرفیت‌های شبکه شاد برای اوقات فراغت دانش آموزان استفاده خواهد شد

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۴:۲۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۰۳۹۲۷
از ظرفیت‌های شبکه شاد برای اوقات فراغت دانش آموزان استفاده خواهد شد
وزیر آموزش و پرورش در بخش دوم نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران استفاده از روش‌های مختلف را برای پوشش آموزش به دانش آموزان ضروری دانست و اظهار کرد: کمیته‌ای در آموزش و پرورش ماموریت دارد تا ظرفیتهای لازم بر روی شبکه شاد برای غنی کردن اوقات فراغت انجام بگیرد و پس از پایان امتحانات این ظرفیت‌ها فعال خواهد شد و خدمات را ارائه خواهد داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محسن حاجی میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در ساختمان شهید رجایی در پاسخ به سوالات خبرنگاران، اظهار کرد: معلمان در مدارس غیردولتی مانند معلمان مدارس دولتی تحت حمایت آموزش و پرورش هستند؛ لذا موسسین مدارس غیردولتی موظف به پرداخت حقوق آنها هستند و اگر کوتاهی در این خصوص شده باشد قطعا برخورد می‌شود.

ارائه ۱۶میلیون تومان وام کم بهره به ازای هر معلم مدارس غیردولتی

وی افزود:  بر اساس تصمیم‌های ستاد ملی مدیریت کرونا، مطابق همه مشاغل دیگر در راستای کاهش خسارت، تسهیلاتی را برای موسسین مدارس غیردولتی که در این دوران همکاران خود را حفظ کردند، دیده شده است و به ازای هر یک از معلمان مدارس غیردولتی۱۶میلیون تومان وام کم بهره به مدارس غیردولتی داده می‌شود.

مافیای مدارس غیردولتی نقشی در بازگشایی مدارس از ۲۷اردیبهشت ماه نداشته است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به طرح شایعه‌ای در خصوص تاثیر مافیای ثبت نام مدارس غیردولتی در بازگشایی مدارس از ۲۷اردیبهشت ماه خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس ربطی به مافیای ثبت نام در مدارس غیردولتی ندارد این مدارس کمتر از ۱۵درصد کل مدارس آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهند. بازگشایی مدارس برای رفع مشکل آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش‌ها نشده‌اند می‌شود و این تصمیم را ستاد ملی کرونا با توجه به شرایط اتخاد شده است.

حرکت به سمت آموزش‌های الکترونیک اجتناب ناپذیر است

حاجی میرزایی در خصوص تبلت دانش آموزی تصریح کرد: بعد از شیوع کرونا با بحرانی مواجه شدیم که ماموریت آموزش و پرورش را با خطر مواجه کرد لذا روش‌های مختلفی را در این راستا به کار گرفتیم البته هیچ یک از روش‌های مورد استفاده خالی از مشکل، ریسک یا ایراد نیست و بر این اساس سعی کردیم شبکه شاد را فعال کنیم.

همه باید برای کاهش خطرات استفاده دانش آموزان در فضای مجازی تلاش کنیم

وی رفتن جامعه به سمت آموزش‌های الکترونیکی را امری اجتناب ناپذیر خواند و اظهار کرد: در اجلاس مجازی آیسسکو، وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی هم اعلام کردند؛ روش‌هایی که ما برای ادامه آموزش‌ها استفاده می‌کنیم در سایر  کشورها نیز مرسوم است.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: اقتضای نظام تعلیم و تربیت حرکت به سمت الکترونیکی شدن آموزش‌ها است لذا  همه باید اعم از خانواده‌ها و جامعه برای کاهش مخاطرات روش‌های مجازی  همکاری کنند.

هیچ تصمیمی بدون درنظر گرفتن رعایت سلامت دانش آموزان اتخاذ نخواهد شد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که به دنبال چه راهکارهایی برای سال تحصیلی آینده در صورت ادامه شیوع کرونا هستید، گفت: خانواده‌ها اطمینان داشته باشند که سلامت دانش آموزان یک اصل مهم است و آموزش و پرورش به رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت پایبند است و هیچ تصمیمی بدون درنظر گرفتن رعایت سلامت دانش آموزان اتخاذ نخواهدشد.

وی افزود: قطعا اگر زمانی خطری سلامت دانش آموزان را تهدید کند؛ مدارس تعطیل می‌شود و اگر بازگشایی مدارس را مدنظر داشته باشیم اطمینان خواهیم داشت که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌ایم.

معلمان ابتدایی از توانایی خواندن و نوشتن دانش آموزان اطمینان حاصل کنند

وی با اشاره به مشکلات دانش آموزان مدارس ابتدایی در مسیر آموزش مجازی و آموزش تلویزیونی اظهار کرد: برای آموزش ابتدایی از این جهت که مطمئن شویم که خواندن و نوشتن را فرا گرفته‌اند تاکید ویژه‌ای کرده‌ایم تا معلمان حداکثر مراقبت را داشته باشند و از تحقق توانایی‌های پیش بینی شده در برنامه درسی اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که مراجعه دانش آموزان ابتدایی به مدرسه بیشتر از دانش آموزان مدارس متوسطه بوده است،گفت: محتوای آموزشی باید کاملا آموزش داده شود چرا که نباید اعتبار سال تحصیلی  مخدوش شود و برگزاری امتحانات پس از انتقال تمام محتواهای آموزشی خواهد بود.

از ظرفیت‌های شبکه شاد برای اوقات فراغت دانش آموزان استفاده خواهد شد

حاجی میرزایی با اشاره به اوقات فراغت دانش آموزان،گفت: کمیته‌ای در آموزش و پرورش ماموریت دارد تا ظرفیتهای لازم بر روی شبکه شاد برای غنی کردن اوقات فراغت انجام بگیرد و پس از پایان امتحانات این ظرفیت‌ها فعال خواهد شد و خدمات را ارائه خواهد داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال گذشته رتبه بندی معلمان اجرایی شد، گفت: در اسفندماه دولت تصمیم گرفت تا تمام کارمندان از افزایش ۵٠ درصد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کنند و همه فرهنگیان مشمول این افزایش شدند.

با اعمال فصل ده، رتبه بندی فرهنگیان نیاز به مصوبه هیات دولت دارد

وی با بیان اینکه به محض اخذ مصوبه دولت، رتبه بندی فرهنگیان انجام خواهد گرفت، تاکید کرد: با اجرای پنجاه درصد فصل دهم قانون خدمات کشوری نیاز به ترمیم در رتبه بندی را داریم لذا برای اجرای فوق العاده شغل رایزنی‌هایی با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی شده است و در هفته‌های آینده تصمیم گیری نهایی را به اطلاع فرهنگیان خواهیم رساند.

حاجی میرزایی تاکید کرد:  ظرفیت‌های شبکه شاد هر روز نسبت به روز قبل فعال‌تر و اشکالات کمتر می‌شود و گزارش‌ها نشان می‌دهد پیشرفت این شبکه خوب بوده است.

برگزاری آزمون‌های پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری امتحانات دانش آموزان در برخی پایه‌ها، گفت: سیاست ما این است  که آزمون‌های سرنوشت ساز پایه نهم و دوازدهم حضوری و با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی انجام بگیرد.

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش باید مستقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعالیت کند

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش باید مستقل از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت کند و این کار تمهدیداتش انجام شده است، اظهار کرد: سازمان پژوهش از سازمان‌های با اهمیت آموزش و پرورش است و نقطه عزیمت همه تحولات در این سازمان شکل می‌گیرد و بسته‌های یادگیری در این سازمان تهیه می‌شود .

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش به سمت شبکه شاد تمایل پیدا کرد، اظهار کرد: پس از تعطیلات مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌توانستیم تصمیم بگیریم که پس از اتمام تعطیلات مدارس آموزش را ادامه ‌دهیم اما قطعادانش آموزان  با این وقفه با مشکلات آموزشی مواجه می‌شدند.

وی گفت: آموزش تلویزیونی بین دانش آموز و معلم تعامل برقرار نمی‌‌کرد لذا به سمت تاسیس شبکه‌ای رفتیم که این تعامل را در فضای مجازی ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شبکه شادیک ظرفیت برای تاب‌آوری کشور است، گفت: کار در شبکه شاد به همان سهولت استفاده عمومی جامعه از دیگر پیام رسان‌ها است و البته بسته‌های آموزشی برای دانش آموزانی که دسترسی به ابزارهای هوشمند نداشتند، در نظر گرفته شده است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: سرانه بهداشتی برای ضد عفونی مدارس در نظر گرفته و ارسال شده است و اگر مدرسه کسری داشته باشد حتما برای ضدعفونی آنجا اقدام می‌کنیم تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

برای پوشش آموزش‌ها باید روش‌های مختلف را دنبال کنیم

وی ادامه داد: قطعا ١٧خرداماه زمان شروع امتحانات نهایی خواهد بود و با افزایش تعداد حوزه‌های اجرای امتحانات، پیش بینی فاصله گذاری و برگزاری امتحانات در سالن‌های بزرگ‌تر، آزمون‌ها حضوری برگزار خواهد شد. برای ادامه آموزش دانش آموزان هیچ روشی که نقدی نداشته باشد وجود ندارد و لذا ما باید استراتژی‌های مختلف را برای اتمام محتواهای آموزشی بررسی کنیم  و پوشش ما را کامل کند.

در قرارداد شبکه شاد پولی مبادله نشده و به‌صورت صلح بوده است

وزیر آموزش‌ و پرورش در پاسخ به این پرسش که میزان حجم مالی قرارداد بسته ‌شده برای شبکه آموزش دانش‌آموزی چقدر است، گفت: برای اجرای شبکه شاد پولی بین ما و جای دیگری ردوبدل نشده و تنها قرارداد صلح نوشته ‌شده است.

دریافتی‌های غیرمستمر دستگاه‌های دیگر باعث اختلاف حقوقی بین معلمان با سایر کارمندان دولت می‌شود

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تفاوت حقوق معلمان با سایر کارمندان دولت، تصریح کرد: نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری نظام یکسانی است، البته برخی دستگاه از این قانون مستثنا هستند اما غالب وزاتخانه‌ها تابع آن هستند و در این میان تنها موردی که تفاوت دارد فوق‌العاده ویژه مشاغل تخصصی است که برای معلمان پیش‌بینی‌نشده بود و پیگیر آن هستیم. همچنین متوسط دریافت معلمان با متوسط دریافت سایر کارمندان دولت یکسان است اما ممکن است در دستگاه‌های دیگر دریافت‌های غیرمستمر نیز کارمندان آن‌ها داشته باشند.

وزیر آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه پرداخت حقوق معلمان وظیفه آموزش‌ و پرورش است، گفت: تنها سالی که آموزش‌وپرورش با حداقل معوقت به سال جدید وارد شده، امسال است و اجازه ندادیم معوقات جدیدی شکل بگیرد. تمام تلاش ما این است که شرایط کار را برای معلمان روزبه‌روز بهتر کنیم و از مهر گذشته تاکنون تحولات ایجاد شده در حقوق معلمان با سال‌های گذشته قابل‌ مقایسه است.

پرداخت به‌حق التدریس‌های غیرموظف به‌صورت ماهیانه است

وی با اشاره به پرداخت حق‌التدریسی‌ها، افزود: حقوق کسانی که حق‌التدریس هستند ماه‌به‌ماه پرداخت می‌شود اما حق‌التدریس شاغلان ممکن است با مقداری تأخیر پرداخت شود.

آموزش‌وپرورش موظف به استفاده از بستر بومی برای آموزش مجازی است

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که چرا نباید از بسترها و زیرساخت‌های موجود مانند پیام رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی استفاده شود، گفت: مسئول این‌که برخی از اپلیکیشن‌های خارجی فیلتر هستند، وزارت آموزش و پرورش نیست؛ البته موظف نیستیم که برای آموزش مجازی دانش آموزان بستر غیربومی در نظر بگیرم که آموزش را انجام بدهد. همچنین هزینه اینترنت در شبکه شاد با نرخ کمتری نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها محاسبه می شود.

ترافیک فعالیت‌های شبکه شاد قابل‌اندازه‌گیری است

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ترافیک فعالیت‌ها در شبکه شاد قابل‌اندازه‌گیری و مشخص است، گفت: کاربر روی اپلیکیشن شاد رایگان است و تاکنون بیش از 2،1 میلیارد مبادله فایل در شبکه انجام‌گرفته است و در یک دوره زمانی کوتاه دستاوردهای شاد قابل ‌ارائه است.

وی ادامه داد: در شرایطی که امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد از شبکه شاد استفاده می‌کنیم و بعد از تعطیلات نیز هم به‌عنوان مکمل آموزش‌های مدرسه این شبکه فعالیت خواهد کرد.

حاجی میرزایی ظرفیت‌های شبکه شاد را نسبت به دیگر پلتفرم های آموزشی بیشتر اعلام کرد و گفت: هریک از دستگاه‌ها و نهادهای کشور مأموریت‌هایی دارند که باید به آن عمل کنند لذا در خصوص شبکه شاد نوع همکاری‌هایی بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با آمورش و پرورش شکل‌گرفته است.

وی آموزش را مأموریت اصلی آموزش‌وپرورش دانست و خاطرنشان کرد: شرایط جدید ناشی از کرونا، تعادل‌های موجود را با مشکل مواجه کرد، در بحث هدایت تحصیلی آزمون رغبت سنجی قبل از تعطیلی مدارس انجام ‌شده و در خصوص انتخاب رشته به خانواده‌ها مشاوره لازم ارائه ‌شده لذا مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی، رئیس ستاد ثبت‌نام است

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: با توجه به شرایط وجود کرونا در وزارت آموزش‌وپرورش ستاد ثبت‌نام تشکیل‌شده و رئیس ستاد ثبت‌نام معاون آموزش ابتدایی است و به‌زودی راهکارهای جدید در این زمینه ارائه خواهد شد.

مدارس دولتی هزینه‌های کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار نشده را به خانواده‌ها برگردانند

وی در پاسخ به سؤالی گفت: مدارس دولتی که در قبال خدمات ارائه‌ شده مازاد بر برنامه درسی مانند کلاس‌های فوق‌برنامه شهریه‌ای دریافت کردند اگر مدرسه‌ای بیش از آن دریافت کرده باشد با آن برخورد خواهد شد لذا خانواده‌ها اگر موردی را مشاهده کردند اطلاع دهند.

هزینه سرویس‌های مدارس انجام ‌نشده باید به خانواده‌ها پرداخت شود

 عضو کابینه تدبیر و امید بر لزوم بازگشت هزینه سرویس مدارس که بیش از میزان فعالیت سرویس‌ها دریافت شده به خانواده‌ها تأکید و اظهارکرد: پاسخگویی از سیاست‌های اصلی ماست، اگر در زیرمجموعه‌های ما موردی تخطی از این سیاست صورت بگیرد وظیفه ما پیگیری است و این وزارتخانه پاسخگو خواهد بود.

از رسانه‌ها شکایت نمی‌کنیم

 وی در پاسخ به سؤالی گفت: شکایت از رسانه‌ها در دستور کار ما نیست اما اگر رسانه اقداماتی را در آموزش‌وپرورش به استهزا بگیرد قطعاً در خارج از آموزش‌وپرورش با آن برخورد خواهد شد.

نامه‌نگاری با رئیس قوه قضاییه

حاجی میرزایی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با مرکز وکلای قوه قضاییه منعقد کردیم، حمایت‌های حقوقی از معلمان انجام خواهد شد و پیگیر انجام این حمایت‌ها از فرهنگیان هستیم، همچنین نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشته‌ایم.

وی ادامه داد: سازمان نظام معلمی در قالب طرح ارائه ‌شده است و فرایند رسیدگی به آن همچنان در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد لذا این طرح مقررات و پیچیدگی‌ خاص خودش را دارد و این موضوع باعث تأخیر در تصویبش شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: هر تصمیمی در خصوص بازگشایی و یا تعطیلی مدارس در ستاد ملی مدیریت کرونا اتخاذ می‌شود و بر اساس شرایط حال حاضر کرونایی مصوب می‌شود البته روش‌های جایگزین به کار گرفته‌شده هیچ‌کدام خالی از اشکال نیست و مانند مدرسه حضوری نمی‌شود.

وی افزود: اقبال خوب از شبکه آموزش نشان‌دهنده صحیح بودن استراتژی مدرسه تلویزیونی است. همچنین شبکه شاد نیز با اقبالی خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است البته راه‌اندازی شبکه آموزشی با این تعداد مخاطبان طبیعی است که اشکالاتی نیز در آن وجود داشته باشد.

ملاک اصلی برای تعطیلی یا بازگشایی مدارس مصوبات ستاد کرونا است

حاجی میرزایی گفت: امروز نسبت به ابتدای راه‌اندازی، شرایط در شبکه شاد بسیار متفاوت است سرعت دانلود بسیار بالا است ارزیابی‌ها از فعالیت این شبکه نشان‌دهنده روند صعودی این شبکه است به‌طوری‌که در همین ایام راه‌اندازی بیش از سه میلیارد و دویست میلیون پیام و بیش از یک میلیارد فایل در این شبکه جابجا شده است و این نشان از ظرفیت خوب این شبکه دارد.

وی امکان تعامل بین معلم و دانش‌آموز را از ظرفیت‌های خوب شبکه شاد اذعان کرد و ادامه داد: شبکه شاد به‌عنوان یک رسانه مؤثر مطرح ‌شده است قابلیت‌های دیگری هم دارد که به‌مرور فعال می‌شود لذا همه مخصوصاً رسانه‌ها باید برای تقویت این بستر الکترونیکی تلاش کنند زیرا چاره‌ای جز طی این مسیر نداریم. بسیاری از کشورها در بسترهای بین‌المللی مانند گوگل و مایکروسافت آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند که امنیت شبکه شاد را ندارند درحالی‌که فضای شاد کاملاً بومی و ایزوله است. البته کاستی‌ها را رفع می‌کنیم تا اگر سال آینده با چنین شرایطی مواجه شدیم بتوانیم به نیاز آموزشی دانش آموزان پاسخ مناسب بدهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: ملاک اصلی برای تعطیلی یا بازگشایی مدارس مصوبات ستاد کرونا است از رسانه ملی اعلام می‌شود لذا رسانه‌ها نباید در درج اخبار مربوطه از مراجع غیررسمی استفاده کنند.

اعلام فراخوان استخدام در آموزش‌وپرورش تا دو هفته آینده

وی در خصوص کمبود معلم در سال تحصیلی آینده گفت: با رعایت ملاحظات و شاخص‌های بین آموزش‌وپرورش و سازمان استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه تعداد نیروهای استخدامی مشخص‌شده و این کار در مرداد ماه انجام می‌شود لذا فراخوان آن تا دو هفته آینده اعلام می‌شود فرآیند جذب حق‌التدریس‌ها نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای اصل برابری و برقراری عدالت، برای پایه دوازدهم اعلام کردیم آزمون‌ها از ۸۰درصد محتوای کتاب درسی گرفته می‌شود لذا از مجموع ۲۰نمره ۴نمره را اختیاری قراردادیم تا هر دانش‌آموزی که تا پایان کتاب آموزش‌ها را دریافت کرده مخیر خواهد بود به تمام سؤالات پاسخ دهد.

آموزش‌وپرورش از دستگاه‌های برتر درزمینه اطلاع‌رسانی است

حاجی میرزایی گفت: در مجموعه دستگاه‌های عضو ستاد ملی کرونا و بر اساس اعلام شورای اطلاع‌رسانی دولت آموزش‌ و پرورش و از دستگاه‌های برتری است که درزمینه اطلاع‌رسانی در مورد اخبار مربوط به کرونا بهترین عملکرد را داشته است.

بازگشایی مدارس از 15 شهریور شایعه است

وی در پاسخ به سؤالی اظهار کرد: بازگشایی مدارس در ۱۵شهریور شایعه است و تاکنون هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است لذا در زمان مقتضی با توجه به شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

 

نظر شما