احداث ۱۰۰ کارگاه به منظور اشتغالزایی دانشجویان در خوابگاه‌ها

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۳:۲۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۰۴۴۵۳
احداث ۱۰۰ کارگاه به منظور اشتغالزایی دانشجویان در خوابگاه‌ها
نشست مجازی خیرین آموزش عالی کشور با محوریت طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشگاهی با مشارکت صندوق رفاه دانشجویان و بنیادهای خیریه دانشگاه‌ها و در محل ستاد خیرین وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این نشست دکتر حسین عسکریان ابیانه مشاور وزیر و دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، دکتر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دکتر اسماعیلی مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت علوم، مهندس کاظم قلم چی رئیس بنیاد علمی فرهنگی قلم‌چی، مهندس صولتی معاون سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان، مهندس عبدالحسینی معاون ستاد خیرین وزارت علوم، دکتر خادمی از اعضای ستاد خیرین وزارت علوم و دکتر اسپرورین از خیرین آموزش عالی کشور حضور داشتند و از طریق ویدئو کنفرانس با برخی از روسا و مسئولان دانشگاه‌ها و مسئولان بنیادهای حامیان این دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کاشان، اصفهان، محقق اردبیلی، بیرجند، شهرکرد و… به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.
دکتر عسکریان ابیانه در ابتدای این نشست گفت: این نشست نخستین جلسه همفکری خیرین و صندوق رفاه مشترک ستاد خیرین وزارت علوم برای ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی در کشور است.
وی با بیان اینکه این طرح از چند ماه قبل و در سال ۹۸ طی چند جلسه با صندوق رفاه دانشجویان نهایی شده، افزود: برای ارتقای سطح خوابگاه‌های دانشجویی ابتدا بنا بود یک سوم از منابع دانشگاه، یک سوم از منابع خیرین و یک سوم از محل درآمدهای صندوق تأمین شود اما بعدها با تصمیم و تدبیر دکتر مطیعی مقرر شد به جای یک سوم، ۴۰ درصد از هزینه‌ها از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت شود و دانشگاه‌ها و خیرین هرکدام ۳۰ درصد هزینه‌ها را متقبل شوند.
دبیر ستاد خیرین وزارت علوم ادامه داد: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای میان صندوق رفاه دانشجویان، خیرین و دانشگاه‌ها منعقد شد و ستاد خیرین وزارت علوم نیز مسئولیت نظارت بر این طرح را برعهده دارد. در این طرح مقرر شد، ۶۰ درصد از سهم صندوق رفاه برای انجام پروژه‌ها ابتدا پرداخت شود تا خیرین نسبت به عملیاتی بودن آن اطمینان حاصل کنند.
در ادامه دکتر مطیعی در خصوص وضعیت موجود سراهای دانشجویی در کشور گفت: در حال حاضر ۲ میلیون متر مربع فضای فیزیکی دانشجویی در کشور است که براساس بررسی‌های انجام شده، حدود ۶۰ درصد آن‌ها عمری بالغ بر ۲۰ سال دارند و ۸۱۲ هزار متر مربع از سراهای دانشجویی، مربوط به سطح ۴ و ۵ است.
وی در رابطه با اهمیت سراهای دانشجویی افزود: دانشجویی که مکان راحت و امنی برای گذران دوران دانشجویی نداشته باشد و در مکانی زندگی کند که در آن احساس کرامت و عزت نفس نمی‌کند، انگیزه و اعتماد بنفس لازم برای دفاع از یک ملت را نخواهد داشت لذا هرچقدر برای ارتقای سطح رفاه دانشجویان هزینه شود، استقلال و ضریب توسعه کشور بیش از پیش رشد می‌کند.
رییس صندوق رفاه دانشجویان مطرح کرد: در حوزه سراهای دانشجویی با یک برآورد تقریبی براساس هر مترمربع ۸۰۰ هزار تومان، چیزی حدود هزار میلیاد تومان برای تعمیر و نوسازی، منابع مالی نیاز است.
دکتر مطیعی اظهار داشت: در سال گذشته به همت دانشگاه‌ها و مجوز هیأت امنا به صندوق رفاه دانشجویان، مجموعاً حدود ۷۴ میلیارد تومان در قالب طرح‌های ارتقا به سراهای دانشجویی کمک شد. البته دانشگاه‌ها نیز از محل درآمدهای اختصاصی خود، اعتبارات دیگری را به سراهای دانشجویی اختصاص دادند.
وی با بیان اینکه اگر نرخ استهلاک از نرخ بازسازی پیشی بگیرد، سبب نارضایتی هرچه بیشتر دانشجویان خواهد شد، گفت: دستگاه‌های مختلف در کنار مردم و خیرین باید با اهتمام بیشتری به سراهای دانشجویی توجه کنند. تجربه نشان داده هرکجا مردم و بخش خصوصی به میدان آمدند، کارهای بزرگی که در نگاه اول قابل انجام نبوده، به انجام رسیده است.
رییس صندوق رفاه دانشجویان در بخش دیگری سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه و بهبود شرایط خوابگاه‌ها بیان کرد: در حال حاضر مفهوم خوابگاه نیازمند بازنگری است زیرا اکنون برداشتی که از این مفهوم می‌شود، صرفاً استراحت شبانه است در صورتی که خوابگاه تنها، محل استراحت شبانه نیست بلکه محلی برای زیست جسمی و فکری دانشجویان است که در بسیاری از بخش‌های شخصیتی و اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.
دکتر مطیعی از تدوین طرح آمایش خوابگاه‌های دانشجویی با رویکرد عدالت‌محوری از سوی صندوق رفاه دانشجویان خبرداد، گفت: در طرح ۳ جانبه‌ای مقرر شد روند سراهای دانشجویی را بهبود ببخشیم و صندوق ۴۰ درصد از هزینه‌ها را تقبل کند.
وی افزود: در طرح‌های قبلی که خیرین در آن‌ها مشارکت داشتند، سهم پرداخت هزینه‌ها ۵۰ - ۵۰ بود و بعضاً خیرین هزینه مربوط به خود را پرداخت می‌کردند اما دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی به موقع نمی‌توانستند هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند. به همین دلیل تعهدات بین دانشگاه و خیر با چالش جدی روبرو می‌شد اما در طرح فعلی سهم ۴۰ درصدی صندوق بصورت قطعی پرداخت می‌شود و بازسازی سراها نیز ظرف ۳ یا ۴ ماه به اتمام می‌رسد. علاوه بر آن، در این طرح درصد مشارکت خیرین از ۵۰ به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده تا خیرین بتوانند در پروژه‌های بیشتری حضور داشته باشند.
رییس صندوق رفاه دانشجویان مطرح کرد: در تفاهم‌نامه اخیر تلاش شده تا حدود و ثغور طرفین برای اجرای طرح مشخص و نحوه انجام این تعدات شفاف سازی شود تا در ادامه کار هیچگونه اختلافی در خصوص نحوه انجام تعهدات به‌وجود نیاید.
وی با بیان اینکه در این طرح اولویت با دانشگاه‌هایی است که خود خیر معرفی می‌کنند، ادامه داد: این فرصت یک فرصت بسیار مهمی است که در اختیار دانشگاه‌ها، خیرین و صندوق قرار گرفته تا رنج محرومیت را از دانشجویانی که ظرفیت اعتلای علمی دارند، بزدایند. از دانشگاه‌ها تقاضا داریم چنانچه از بودجه خود مطمئن نیستند، برای مشارکت در این راه ورود نکنند.

* توزیع بیش از ۱۰۰ میلیارد اعتبار بین دانشگاه‌ها به منظور احداث خوابگاه‌ها
در بخش دیگری از این نشست، دکتر اسماعیلی مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت علوم نیز با ابراز خرسندی از طرح ارتقای سراهای دانشجویی گفت: بسیار مایه خوشبختی است که در حال حاضر ظرفیت خیرین به بار نشسته و این پروسه که از سال ۹۴ روند آن اغاز شده است، اخیراً توانسته در تمامی زمینه‌ها جذب حمایت کند.
وی با تشکر از خیرین آموزش عالی جهت انجام اقدامات ارزشمند و خداپسندانه، هدف از اجرای طرح‌ها را رفع کم و کاستی‌های موجود در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر که صندوق رفاه صادقانه در این مسیر پا پیش گذاشته است، ما نیز می‌خواهیم کمک کنیم تا ضمن تاثیرات مثبت بر دانشگاه‌ها و رفع مشکلات، در آینده نیز این اقدامات خیر را در جامعه فرهنگسازی کنیم.
دکتر اسماعیلی با اشاره به وقایع اخیر جهان و شیوع ویروس کرونا افزود: طی ۳ - ۴ ماه اخیر، جهان انسان را در رأس قرار داده است و این توجه به جایگاه و وجود انسان اتفاق خوبی است لذا ما نیز با تمام توان این اقدامات را برای خدمت به دانشجویان انجام خواهیم داد.
مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت علوم در پایان مطرح کرد: پیشنهاد می‌شود تا برای انجام هرچه بهتر امور، هزینه تمامی کارها در حوزه ارتقا، از ابتدا بطور کامل برآورد و مستندسازی شود. مدت زمان اجرا نیز قید شود تا هر چه سریع تر اقدامات به ثمر بنشیند. دفتر طرح‌های عمرانی نیز حاضر است با کمک دانشگاه‌ها، در اولین فرصت معمار و مهندسان را برای بررسی‌های دقیق و ارائه پیشنهادات سازنده به محل پروژه‌ها اعزام کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر همه دانشگاه‌های کشور برای ما مهم هستند، سهم خیرین سهم کل کشور است لذا وظیفه داریم جایی که الزام بیشتری دارد هزینه‌ها را اختصاص دهیم. درمورد احداث خوابگاه‌ها نیز براساس ارزیابی ستاد خیرین وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان پای کار هستیم و تاکنون نیز ا بیش از ۱۰۰ میلیارد اعتبار براساس ارزیابی‌های انجام گرفته، بین دانشگاه‌های مختلف توزیع شده است و در ادامه مسیر نیز همراه خواهیم بود.
در ادامه این نشست دیگر حاضران نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
مهندس قلم چی با اشاره به طرح ارتقای سراهای دانشجویی گفت: در حال حاضر طراحی به گونه‌ای است که صندوق رفاه دانشجویی مستقل از دولت می‌تواند فعالیت کند و اخیراً نیز در جلسه‌ای که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم، پیشنهاد شد، دولت ابتدا ساخت پروژه‌ها را آغاز کند و بعد از آن خیرین تکمیل آن را تقبل کنند.
وی افزود: نکته دیگر در این طرح، شریک شدن دانشگاه‌ها در انجام اقدامات است. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دانشگاه هزینه را پرداخت کنند و سپس خیرین سهم خود را بپردازند تا ظرف ۳ یا ۴ ماه خوابگاه‌ها ساماندهی شوند.
همچنین دکتر اسپرورین از خیران آموزش عالی نیز در ادامه با تاکید بر اهمیت ارتقای سراهای دانشجویی مطرح کرد: حمایت دانشجو در خوابگاه‌ها و فراهم کردن امکانات رفاهی برای آن‌ها از بسیاری از انحرافات اخلاقی جلوگیری می‌کند و هرچه فضای خوابگاه‌ها مفرح‌تر باشد، اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما در خوابگاه‌ها، کار دانشجویی است که نوید می‌دهیم از یک تا صد کارگاه در کنار هر خوابگاه ایجاد کنیم تا از این طریق برای دانشجویان امکان اشتغال زایی و کسب درامد فراهم شود.
در بخش پایانی این نشست نیز رییس دانشگاه محقق اردبیلی، رییس دانشگاه اصفهان، مدیر خوابگاه های دانشگاه اصفهان، مدیرعامل بنیاد کاشان و بیرجند، شهرکرد، مدیران عامل بنیادهای حامیان دانشگاهای تهران (دکتر کمره‌ای) از حاضرانی بودند که از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشتند و به بیان برخی از مسائل و مشکلات و راهکارهای موجود پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز