صدیقی:

احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها پیش از مهرماه وجود دارد

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۱۴:۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۵۳۴۱
احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها پیش از مهرماه وجود دارد
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، اعتبارات وام شهریه صددرصد و اعتبارات وام تحصیلی تا ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، بیان داشت: ویروس کووید ۱۹موجب ایجاد شرایط جدید و توقف آموزش حضوری در دانشگاه‌ها شد. مسیری که در آموزش مجازی دنبال کردیم و امروز برای ارزیابی آزمون ها در حال دنبال کردن است، مجازی کردن دروس تمام دانشگاه ها بود که بیش از ۹۰ درصد دروس تئوری دانشگاه‌ها به صورت مجازی ارائه شد.

وی افزود: در کشورهای دیگر نیز این روال آموزش مجازی وجود دارد و براساس آمار یونسکو بیش از یک و نیم میلیارد محصل در دنیا تحت تحصیل محدودیت های آموزشی و بعضا اموزش مجازی قرار گرفته اند.

صدیقی با اشاره به اینکه سازمان امور دانشجویان اقدامات مقابله با کرونا را به صورت فوری و سریع انجام داد، گفت: با شیوع کرونا خیلی سریع بخشنامه‌ها به دانشگاه ها رفت و قرار شد خوابگاه ها تخلیه شود و ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها بالفور انجام شد و دستورالعملی مبنی بر ضدعفونی کردن خوابگاه ها و سلف ها صادر شد. به صورت مرتب اطلاع رسانی درباره عملکرد این ویروس به دانشگاهیان انجام شد و ازظرفیت مجازی برای آموزش همیاران سلامت بهداشت استفاده شد. ابتدا همیاران را آموزش دادیم و انها با دانشجویان سایر دانشگاه ها ارتباط برقرار کردند. همچنین از خدمات مراکز مشاوره استفاده شد برای مشاوره انلاین و تلفنی.‌

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: کمپین بزرگ دانشجویی درخانه بمانیم را در دوران کرونا برای دانشجویان راه اندازی کردیم که بیش از ۳ هزار اثر از دانشجویان به دست ما رسید و شور و شوق خوبی را در فضای دانشجویان ایجاد کرد. همینطور خدمات مددکاری را برای دانشجویان به شکل مجازی دنبال کردیم به ویژه برای دانشجویانی که از قبل دانشگاه به عنوان قشر در خطر شناسایی کرده بود مورد توجه ویژه ای قرار گرفتند.

صدیقی افزود: مسابقه کشوری ترم کرونایی با کار مشترک دانشگاه تهران و دفتر مرکزی انجام شد و بیش از هزار اثر در این کمپین و مسابقه شرکت کرده و اختتامیه هم برگزار شد. کارگاه های انلاین بهداشت روانی نیز برای دانشجویان برگزار شد و پروتکل جامع بهداشتی مورد نیاز دانشجویان که توسط مراکز بهداشت جمع اوری شده بود در اختیار دانشگاهیان قردر گرفت.

وی با اشاره به اقدامات صندوق رفاه در دوران کرونا گفت: در حوزه صندوق رفاه بازپرداخت اقساط دانشجویان بدهکار را عقب انداختیم و مهلت ثبت درخواست وام دانشجویی و اعتبارات وام شهریه را صد در صد افزایش داده و اعتبارات وام تحصیلی را ۵۰ درصد افزایش دادیم؛ اما مبلغ وام به دلیل افزایشی که در ابتدای سال ۹۸ داشت، تغییری نکرد.

صدیقی گفت: یکسری مواد غذایی در انبار و یخچال های دانشگاه ها باقی مانده بود که دانشگاه‌ها با ستاد تنظیم بازار هماهنگ شدند و تمام مقادیر باز پس داده شد و دانشگاه ها برای ترم آینده طلبکار شدند.

رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تسریع جمع آوری وسایل دانشجویان در خوابگاه ها گفت: از دانشجویانی که چه در خوابگاه های دولتی و چه غیر دولتی هستند و وسایل خود را گذاشته‌اند خواهش می‌کنیم تا زودتر وسایل بتقی‌مانده شان درخوابگاه را جنع آوری کرده تا بتوانیم از این اتاق‌ها استفاده کنیم و به ویژه در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهیم؛ البته برخی دانشگاه ها با تشکل ها هماهنگ کردند و اقداماتی انجام دادند اما چه بهتر که خود دانشجویان نسبت به جمع آوری وسایل خود اقدام کنند.

صدیقی همچنین پیرامون وضعیت دانشجویان دکتری گفت: باتوجه به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا دانشجویان دکتری به تدریج به دانشگاه‌ها مراجعه کردند و از خوابگاه‌ها استفاده کردند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارهای خود را انجام دادند.

رییس سازمان امور دانشجویان پیرامدن امتحانات گفت: تلاش اکثر دانشگاه‌ها بر این بود که امتحانات حضوری برگزار شود و همه راه‌ها را هم امتحان کردند؛ اما نهایتا برای حفظ بیشتر جان دانشجویان به امتحانات مجازی رسیدند. آنچه که اهمیت دارد این است که آزمون ها با کیفیت و در صحت و سلامت برگزار شود. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این باره اقداماتی انجام داد و تجربیات خود را در اختیار دیگر دانشگاه‌ها قرار داد. قریب به اتفاق دانشگاه‌ها مسیر آزمون مجازی را دنبال کردند که تا انتهای تیرماه به پایان می‌رسد و تا انتهای تابستان دانشجویان فرصت دارند که فعالیت های عملی باقی مانده را دنبال کنند.
وی افزود: اولویت ما در این سناریوها آموزش حضوری است و البته محدودیت ظرفیت خوابگاه ها را داریم که باتوجه به این احتمالا از ترکیب حضوری و غیر حضوری استفاده می‌کنیم و قطعا مشخص خواهیم کرد چه درس هایی برای چه ورودی‌هایی حضوری و چه درسهایی غیرحضوری خواهد بود که بعد از جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد.

صدیقی گفت: قاعدتا تجهیزات و امکانات دانشگاه به ویژه سلف سرویس ها آپدیت می‌شود مثلا از شیرآلات غیر تماس استفاده خواهد شد، وضعیت تهویه دانشگاه ها بهبود خواهد یافت و امکانات بهداشتی برای توزیع غذا در نظر گرفته خواهد شد. مادر دانشگاههای دولتی وزارت علوم ۱۸۶ آشپزخانه داریم و ۳۴۶ سالن غذاخوری که اینها رتبه بندی شدند بین یک تا سه یک خوب و سه ضعیف است. صندوق رفاه بررسی های لازم را انجام داده است که چه تعداد از اینها رتبه یک و چه تعداد رتبه سه هستند.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ۱۲۱ میلیارد تومان برای تعمیر خوابگاه ها در نظر گرفته شده است و برای ارتقای خوابگاه ها ۸۸ میلیارد تومان هزینه شده و برای ارتقای غذاخوری ها هم ۶۵ میلیارد تومان هزینه شد.

صدیقی درباره وضعیت دانشجویان غیرایرانی نیز افزود: روند شتابان جذب دانشجوی خارجی در دنیا مشخص و قابل رویت است و الان بیش از ۶میلیون دانشجوی بین المللی در کل دنیا درحال تحصیلند و پیش بینی نسبی این است که جمعیت دانشجویان بین المللی به ۸میلیون نفر در کل دنیا برسد. باتوجه به شرایط کرونا همه دانشگاه ها به سمت جذب غیرحضوری می‌روند و به تبع بهتر است که ما هم به سراغ آموزش از راه دور و مجازی برویم .

وی ادامه داد: ما بعد از دوران بیماری سه رویکرد خواهیم داشت یکی ادامه شیوه حضوری، دوم شیوه نیمه حضوری یعنی تلفیق حضوری و غیر حضوری و سوم جذب دانشجویان غیر حضوری است که نیازمند قوانین جدید و تقویت زیرساخت ها هستیم که رایزنی کنیم با کشورهای مورد هدف که مدارک غیرحضوری را به مانند حضوری نیز بپذیرند.

صدیقی گفت:مصوبه هفته پیش هییت دولت برای دانشجویان غیرایرانی را داشتیم که طی آن هرفرد خارجی دارای اقامت قانونی به ازای هربار خروج از کشور می‌بایست به سازمان امور دانشجویان مراجعه کرده و هماهنگ کند و سازمان هم پس از اخذ مجوز و هماهنگی با پلیس مهاجرت روند ان را تسریع کنند؛ اما اخیرا دوتبصره اضافه شده که اجازه داده شده با اقامتی که دانشجو گرفته شده با مراجعه به دفاتر کنسولی ما در دانشگاه ها به دفعات بتواند از کشور خارج شود و تمام امور دانشجو در دانشگاه مربوط به تحصیل او اتفاق می‌افتد.

وی گفت: در حوزه تربیت بدنی هم آنچه مرتبط با کرونا باشد به تاخیر افتادن المپیاد دانشجویان بود که قرار بود در تابستان برگزار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز