خاکی صدیق:

دانشگاه‌ها می‌توانند ۱۵ شهریور ترم تحصیلی جدید را آغاز کنند / استمرار آموزش‌های الکترونیکی در نیمسال جدید

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۴:۲۷:۳۵
کد خبر: ۱۰۱۸۲۲۹
دانشگاه‌ها می‌توانند ۱۵ شهریور ترم تحصیلی جدید را آغاز کنند / استمرار آموزش‌های الکترونیکی در نیمسال جدید
معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: آغاز فعالیت دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریورماه یک معیار زمانی است که حول آن دانشگاه‌ها می‌توانند تاریخ شروع ترم تحصیلی خود را اعلام کنند.
به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در مراسم افتتاح مرکز آموزش‌های الکترونیک دانشگاه خوارزمی گفت: ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌ها احتمالا از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهد شد، البته به این معنا نیست که همه دانشگاه‌ها موظف هستند از ۱۵ شهریور ماه فعالیت خود را آغاز کنند، اما این یک معیار زمانی است که حول آن دانشگاه‌ها می‌توانند تاریخ شروع ترم خود را اعلام کنند. 

وی ادامه داد: پیش از این اول شهریورماه به عنوان زمان پیشنهادی آغاز ترم جدید بود، اما از آنجایی که هنوز برخی دانشگاه‌ها ترم خود را به پایان نرسانده اند و این امکان وجود دارد که تا شهریور ماه ادامه داشته باشد این تاریخ را به ۱۵ شهریور ماه تغییر دادیم. 

خاکی صدیق اظهار کرد: احتمالا آموزش الکترونیکی استمرار پیدا می‌کند، باید تلاش کنیم برخی کلاس‌ها نیز به صورت حضوری برگزار شوند اگر بتوان خوابگاه‌ها را به صورت محدود راه اندازی کنیم بسیار سودمند خواهد بود.

خاکی صدیق درباره اقدامات انجام شده در برخورد با ویروس کرونا گفت: در اوایل اسفند ماه مسئله کرونا در کشور رخ داد ما سه استراتژی پیش روی خود داشتیم برخی از افراد به وزارت علوم فشار می‌آوردند که بهتر است تعطیلی به صورت کلی انجام شود، اما در حقیقت تعطیلی ترم تبعات بدی برای جامعه داشت. به همین منظور ما به سراغ آموزش غیرحضوری رفتیم. در همین راستا کارگروه آموزش مجازی در وزارت علوم تشکیل شد.

وی با بیان اینکه ما جزو اولین کشور‌های درگیر با ویروس کرونا بودیم به همین منظور خیلی تجربه بین المللی در این زمینه نداشتیم، اظهار کرد: طبق آمار یونسکو که به کل آموزش از جمله آموزش و آموزش و پرورش و آموزش عالی توجه دارد یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر درگیر موضوع کرونا شده اند به عبارتی ۶۸ درصد از تمام افرادی که باید آموزش دریافت می‌کردند با این مشکل روبرو شدند.

وی ادامه داد: ۱۴۶ کشور اعلام کردند که تمام مراکز آموزشی خود را تعطیل کرده اند البته این آمار در گذشته ۱۹۲ کشور بود که اکنون تقلیل یافته است در نظر داشته باشید که عمده این کشور‌هایی که اعلام می‌کنند مراکز آموزشی خود را باز کرده اند منظورشان آموزش قبل از دانشگاه است، زیرا بحث سلف و خوابگاه در آنجا موضوعیتی ندارد.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: اگر قبل از بحث کرونا را در نظر بگیریم خواهیم دید که از میان ۳۰۰ مرکز آموزش عالی تنها حدود ۷ آموزش عالی غیردولتی مجوز فعالیت الکترونیکی را داشتند همچنین کمتر از ۱۰ دانشگاه دولتی به آموزش الکترونیکی می‌پرداختند بقیه دانشگاه‌ها یا اصلا هیچ زیرساختی برای انجام این فرآیند نداشتند یا در برخی از حوزه‌ها قوی و در برخی دیگر ضعیف بودند اگر بخواهیم به صورت کلی در نظر بگیریم تعداد دانشگاه‌هایی تحت آموزش الکترونیکی بودند در کل کشور تنها حدود نیم درصد بود؛ بنابراین حرکت دانشگاه‌ها به سمت آموزش الکترونیک یک مقداری سخت بود همچنین در این راستا یکسری مقررات آموزشی بازدارنده وجود داشت که فرآیند انجام آموزش الکترونیکی را دشوارتر می‌کرد.

وی ادامه داد: در اواخر اسفند ماه تقریبا تمام دانشگاه‌ها دریافتند که باید بر روی موضوع آموزش الکترونیکی کار کنند تا لطمه‌ای به آموزش عالی ایجاد نشود به همین دلیل دانشگاه‌ها شروع به ایجاد زیرساخت‌های خود کردند.

خاکی صدیق با بیان اینکه طبق آخرین آمار حدود ۹۲ درصد دانشگاه‌ها آموزش الکترونیک را پوشش دادند، اظهار کرد: این مسئله بسیار حائز اهمیت است؛ به طوری که می‌توانیم آن را به عنوان دستاورد علمی در نظر بگیریم وضعیت کشور ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها نمی‌گوییم خیلی خوب است، اما از بسیاری از کشور‌ها بهتر است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد، ادامه آموزش‌های مجازی در ترم‌های آینده نیست به همین منظور در وزارت علوم کارگروه دیگری ایجاد شد تا مطالعات پسا کرونا را داشته باشیم و طبق آن بهره مندی از دستاورد‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. امیدوار هستیم این دستاورد‌ها را به گونه‌ای حفاظت کنیم تا در مراحل بعدی آموزش در نظام یادگیری شاهد تحول شویم.

 

نظر شما