وزیر علوم:

اهمیت بالای حوزه انرژی در سرمایه‌گذاری‌های ملیِ آموزش عالی

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۳:۳۷:۵۵
کد خبر: ۱۰۲۱۹۸۸
اهمیت بالای حوزه انرژی در سرمایه‌گذاری‌های ملیِ آموزش عالی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی، دانشگاه تربیت مدرس و شرکت فراب بر «اهمیت بالای حوزه انرژی در سرمایه گذاریِ مجموعه آموزش عالی در طرح‌های کلان ملی» تاکید و عنوان کرد: مخاطرات پیش آمده ملی و جهانی، امکان ریسک‌پذیری مجموعه‌های مختلف و تمایل آنها به استفاده از فناوری‌های تولید شده در دانشگاه‌ها را افزایش داده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، آیین انعقاد و تبادل تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی، دانشگاه تربیت مدرس و شرکت فراب با هدف "توسعه زنجیره ارزش صنعت برق خورشیدی در کشور" با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، علی وکیلی، مدیرعامل فراب و جمعی از مسئولان ستادی وزارت علوم در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
دکتر غلامی در این مراسم با اشاره به اینکه برای آموزش عالی کشور، حوزه انرژی در میان حوزه‌های مختلف پروژه‌های ملی از اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، اظهار داشت: حوزه انرژی برای آموزش عالی، از اهمیت بالایی جهت سرمایه‌گذاری در میان انواع پروژه‌های ملی دارا است. تهدیدها و چالش‌های گوناگون امروز، فرصت‌های زیادی برای دانش و فناوری کشور ایجاد کرده است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاهیان معتقدند دارایی‌هایی را در اختیار دارند که آن‌چنان که باید مشتری‌های لازم برای آنها وجود ندارد ادامه داد: با توجه به مخاطرات پیش آمده در فضای داخلی و خارجی، امروزه جرأت ریسک در مجموعه‌های بسیاری که متکی و نیازمند فناوری روز هستند بالا رفته است. در وضعیت عادی تمایل به ریسک پایین می‌آید اما در شرایطی پرمخاطره این جرأت بالا می‌رود و این ریسک‌پذیری به سود دانشگاه‌ها و فناوری‌های تولید شده در آنها خواهد بود.
به گفته وی، خوشبختانه امروز حرکت پرشتابی در زمینه تولید دانش و فناوری وجود دارد و دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی آموزش عالی کشور، ذخیره خوبی از محققان و پژوهشگران را دارا می‌باشد.
دکتر غلامی در پایان اظهار داشت: پس از ورود شرکت‌هایی همچون فراب به این پروژه‌ها امیدواریم شرکت‌های کوچک نیز به این زنجیره اضافه شوند تا بیش از پیش شاهد ارتباط دانشگاه و صنعت با یکدیگر باشیم.

• استفاده از انرژی خورشیدی نقطه عطف توسعه همکاری های دانشگاه ها با بخش خصوصی
دکتر محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست با اشاره به اینکه ورود این دانشگاه به موضوع انرژی خورشیدی از سال ۱۳۸۸ بوده خاطرنشان کرد: استفاده از انرژی خورشیدی نقطه عطفی برای گسترش همکاری‌های میان بخش خصوصی و دانشگاهی خواهد بود.
در ادامه علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: وظیفه معمول صندوق کمک به شرکت‌های استارتاپی است اما موضوع مهم دیگری که صندوق در آن نقش مهمی ایفا می‌کند، هدف‌گذاری سیاست‌ها است.
وی افزود: در بحث انرژی خورشیدی، نیاز ملی ایجاب کرد که صندوق این بخش را هدف‌گذاری کند. اتفاق مبارک، ورود فراب به این حوزه می‌تواند باشد. هم اکنون ۲۵ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های ساخته شده توسط فراب تامین می‌شود. دانشگاه تربیت مدرس نیز از انباشت دانش خوبی در این بخش برخوردار بوده و بر همین اساس می‌توان گفت انعقاد این تفاهم‌نامه پیوند مبارکی بین صندوق نوآوری و شکوفایی، دانشگاه و فراب خواهد بود.
علی وکیلی، مدیرعامل شرکت فراب، دیگر سخنران این نشست بود؛ وی در ابتدا با اشاره به زمینه‌های مختلف فعالیت فراب در بخش‌های مربوط به انرژی، حمل و نقل ریلی و… گفت: تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین فراب و دانشگاه تربیت مدرس منعقد می‌شود نمونه بسیار خوبی از ارتباط صنعت و دانشگاه می‌تواند باشد. فراب همواره از این ارتباط استقبال کرده و امیدواریم شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه های پروژه‌های ملی این چنینی باشیم.
در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق نوآوری و شکوفایی و فراب و نیز تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و فراب با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضاء رسید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز