دکتر غفاری:

متناسب با شرایط جدید، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فرهنگی و اجتماعی بازنگری می‌شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۴:۲۵:۴۹
کد خبر: ۱۰۲۶۵۶۳
متناسب با شرایط جدید، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فرهنگی و اجتماعی بازنگری می‌شود
دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره واقعیت زندگی جدید به واسطه شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: یکی از مواردی که می‌بایست متناسب با این شرایط مورد بازکاوی و بازنگری قرار گیرد، آئین‌نامه‌های و دستورالعمل‌های فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سومین نشست شورای سیاستگذاری معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده‌گانه دانشگاهی با حضور دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س)، مهندس محمدهادی عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دبیران مناطق ده‌گانه دانشگاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دکتر غلامرضا غفاری در این نشست طی سخنانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید مانند قبل نیستند و باید با توجه به شرایط سناریوهای متناسب داشته باشند.
وی با بیان اینکه حضور دانشجویان در دانشگاه موجب رونق فعالیت دانشگاهی می‌شود، افزود: هر چند که همه دست اندرکاران دانشگاهی دلتنگ حضور دانشجویان هستند ولی بازگشت دانشجویان دارای مسائل خاص خود است.
دکتر غفاری ادامه داد: باید اتصال دانشجویان به دانشگاه واجد سناریوهایی منطبق بر واقعیت زندگی جدید باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره واقعیت زندگی جدید اظهار داشت: یکی از مواردی که می بایست متناسب با این شرایط مورد بازکاوی و بازنگری قرار گیرد، آئین‌نامه‌های و دستورالعمل های فرهنگی و اجتماعی است.
وی تأکید کرد: با شرایطی که این بیماری به وجود آورده است، زندگی تعطیل نمی شود بلکه تغییر می‌کند و دست‌اندرکاران فرهنگی باید زمینه انطباق‌پذیری را فراهم کنند؛ همچنان که در همین ماه اخیر اقدامات خلاقانه و مؤثری در این زمینه صورت گرفته است.
دکتر غفاری با اشاره پویایی عرصه فرهنگی و اجتماعی افزود: زنده بودن و پویایی عرصه فرهنگ واجد مختصات و ویژگی‌هایی است که باید در فضای نوین ارتباطی که امروز عرصه فعالیت‌های فرهنگی است، باز طراحی شود.
وی با بیان ویژگی‌های عرصه جدید فعالیت‌های فرهنگی اظهار داشت: امروز مخاطب فعالیت‌های فرهنگی، صرفاً دانشجویان نیستند و بسیاری از خانواده نیز مخاطب برنامه های فرهنگی هستند که این امر فرصت تلقی می‌شود.
دکتر غفاری در پایان گفت: شرایط جامعه به واسطه شیوع این بیماری، مشکلات اقتصادی و کاستی‌های اجتماعی و نیز انطباق‌پذیری با وضعیت جدید می‌تواند موجب آسیب‌پذیری دانشجویان گردد و باید این امر مورد دقت بیشتر دست اندرکاران فرهنگی دانشگاه‌ها قرار گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان سخنان خود بر بهبود زیرساخت‌های فرهنگی، توانمندسازی و مهارت‌افزایی دانشجویان، ارتباط‌گیری با دانشجویان و فعالان دانشگاهی، داشتن حس مسئولیت‌پذیری و توجه به موضوعات اخلاقی تأکید کرد.

* لزوم حفظ تعامل دانشجویان با دانشگاه در دوران کرونا
دکتر ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز در این جلسه با اشاره به شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا، گفت: فضایی که امروزه در آن قرار گرفته‌ایم، نیازمند تغییرات عمده در حوزه‌‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی افزود: اگرچه آثار و تبعات حوزه‌های مختلف در فرهنگ متبلور می‌شود اما بااین وجود باید بپذیریم که اکنون ما در حوزه فرهنگ بیش از گذشته در قبال دانشجویان احساس مسئولیت می‌کنیم و تلاشمان این است تا آن‌ها را در کانون دانشگاه حفظ و متصل کنیم.
دکتر ملانظری ادامه داد: امروزه دانشجویان در شرایطی هستند که از جنبه‌های مختلف، تحت فشارهای بسیاری قرار گرفته‌اند و ویروس کرونا آن‌ها را به لحاظ فکری و روحی نیز متاثر کرده است.
رییس دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه تحولات در افکار دانشجویان تلنگرهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تغییر و تحولات در شرایط بحرانی، امری است که در طول تاریخ و در همه دوره‌ها وجود داشته است اما شدت و میزان آن با یکدیگر متفاوت بوده است.
وی در ادامه با تاکید بر حفظ تعامل دانشجویان با دانشگاه در دوران کرونا افزود: در حال حاضر سعی ما بر این است تا تعاملات با دانشجویان حفظ شود و در این ارتباط دانش سلامت را اولویت خود قرار داده‌ایم تا دانشجویان به عنوان سفیران سلامت، نکات بهداشتی را در خانواده‌هایشان انعکاس دهند.
رییس دانشگاه الزهرا (س) در بخش دیگری از سخنان خود به تاب‌آوری اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: این امر موضوع مهم دیگری است که لازم است بیش از پیش به آن توجه شود و با ارائه آموزش‌های موثر و توصیه‌های مفید و کاربردی به دانشجویان، میزان تاب‌آوری و سبک زندگی آن‌ها را بهبود بخشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا علی رغم تهدیدات و مشکلات خود، سبب شکل گیری فرصت‌های جدید شد، مطرح کرد: یکی از تغییرات مهمی که در پی شیوع این ویروس در نظام آموزش عالی کشور رخ داد، آموزش مجازی دروس بود که دانشگاه الزهرا از همان ابتدای شیوع این بیماری اقدامات مناسبی را با هدف جلوگیری از وقفه و اختلال در آموزش دانشجویان، در این زمینه انجام داد.
دکتر ملانظری با بیان اینکه دوران بحران علی رغم سختی‌ها و مشکلات، بهترین زمان برای تغییر است، گفت: امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تجربه و ظرفیت‌های خوبی که در دانشگاه‌ها وجود دارد در ایجاد طرح‌ها و راه‌های نوین به منظور اعتلای کشور و دانشجویان گام‌های موثری برداریم.
در ادامه دکتر گلیجانی مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا گفت: شرایط موجود شرایطی است که جهان را با بحران مواجه کرده اما این مسئله در کنار همه مشکلات، فرصت‌هایی را نیز در کشور ایجاد کرد که باید از آن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه گسترش مباحث فرهنگی در جامعه با استفاده از امکانات فضای مجازی شرایط جدیدی را رقم زده است، افزود: این شرایط باید باعث هم‌افزایی بیشتر دانشگاه‌ها شود و نگاه وسیع‌تری به آموزش عالی داشته باشیم تا دستاوردهای بزرگی را کسب کنیم.
دکتر مقدم ادامه داد: در معاونت فرهنگی دانشگاه الزهرا از اسفندماه تمام تلاشمان این بود تا برنامه‌های فرهنگی کاهش پیدا نکند و با مدل‌های جدید این برنامه‌ها و فعالیت‌ها ارائه شود. اقداماتی نیز در این راستا انجام شد و حدود ۷۰ درصد فعالیت‌ها با تلاش بالای ۱۰۰ درصد انجام دادیم.
در بخش دیگر این نشست، دبیران مناطق ده‌گانه و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در رابطه با راهبردهای اجرای برنامه‌ها و اهداف فرهنگی به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز