عاملی:

۱۹ نوع سهمیه در کنکور برای متقاضیان تبعیض ایجاد می‌کند

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۳:۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۰۳۲۵۳۷
۱۹ نوع سهمیه در کنکور برای متقاضیان تبعیض ایجاد می‌کند
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود ۱۹ نوع سهمیه در کنکور گفت: این مساله برای متقاضیان احساس تبعیض ایجاد می‌کند که برای ساماندهی آن باید برنامه‌ریزی شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، چهارمین جلسه دبیران سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور محمد رضا هاشمی گلپایگانی، مهندس سید مصطفی میرسلیم، محمد علی کی نژاد و محمد رضا مخبر دزفولی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه هدف برگزاری این جلسه را استفاده از تجربه ۳۶ ساله دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند و اظهار داشت: جلسه مشابهی نیز بصورت موسمی با حضور دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود که نوعی هم افزایی در عرصه‌های چند بعدی مرتبط با فرهنگ، علم و فناوری، فضای مجازی و امنیتی ملی محسوب می‌شود. جامعه از یک سری مسائل رنج می‌برد که معمولا ما در پاسخ آن اشاره به در حال بررسی بودن موضوع می‌کنیم و نسبت به مسائل روز جامعه عقب هستیم

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عقل جمعی، هم افزایی، همفکری و مشورت همواره راه گشا است و مسیر‌های عقلانی‌تری را برای امور مهم ملی فراهم می‌کند.

وی دستور جلسه را ارائه همفکری در خصوص اولویت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد و از جمع درخواست کرد که با توجه به اولویت‌های مهم کشور در حوزه فرهنگ و علم و فناوری امور را که هم به لحاظ وضعیت حاضر و شرایط خاص کشور اهمیت دارد و هم به لحاظ راهبردی برای آینده مهم است را بیان کنند.

عاملی با اشاره به وجود ۱۹ نوع سهمیه در کنکور که هر کدام از آن‌ها به مرور و بر اساس مساله به وجود آمده است، گفت: این مساله برای متقاضیان احساس تبعیض ایجاد می‌کند که برای ساماندهی آن باید برنامه‌ریزی شود و البته این تصمیمات اگر به نتیجه برسد از کنکور سال بعد اجرایی خواهد شد.

وی افزود: واقعیت این است که این سنجش و پذیرش یک روش پر اضطراب و غیر معمولی در جهان محسوب می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شیوه فعلی فشار روحی و استرس زیادی را به داوطلب وارد می‌کند که مناسب نیست، گفت: به هر حال به عنوان یک نمونه ما نتوانسته‌ایم راه مناسب، منطقی و عقلانی‌تری را برای سنجش و پذیرش تدوین و تصویب کنیم.

عاملی همچنین با اشاره به وجود ۱۹ نوع سهمیه در کنکور که هر کدام از آن‌ها به مرور و بر اساس مساله به وجود آمده است گفت: این مساله برای متقاضیان احساس تبعیض ایجاد می‌کند که برای ساماندهی آن باید برنامه‌ریزی شود و البته این تصمیمات اگر به نتیجه برسد از کنکور سال بعد اجرایی خواهد شد.

تکمیل روند‌های قبلی و حفظ دستاورد‌ها و رفع اختلالات و ضعف‌ها در بازمهندسی ماموریت دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود تصویب اسناد جامع توسط این شورا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در برنامه‌های سال جدید ما به دنبال تصویب سند جدید نیستیم و البته تکالیفی در سند مهندسی فرهنگی برای تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ (۴۱ سند) دیده شده است که با مشارکت ذی نفعان و دستگاه‌های مربوطه طراحی و تصویب این اسناد در دستور قرار گرفته است.

باز مهندسی وظایف دستگاه‌های فرهنگی برای جلوگیری از موازی کاری و اتلاف منابع دیگر نکته مورد تاکید توسط عاملی بود که در این زمینه گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری این بازمهندسی را مورد توجه قرار داده‌اند.

ارائه گزارش‌های نظارتی برای سال جدید نکته دیگر ارائه شده توسط عاملی برای برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۹ بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش مطرح شده پیرامون نحوه بازمهندسی ماموریت‌های دستگاه‌های فرهنگی گفت: تکمیل روند‌های قبلی و حفظ دستاورد‌ها و رفع اختلالات و ضعف‌ها در بازمهندسی ماموریت دستگاه‌های فرهنگی مورد توجه خواهد بود. فرهنگ در اقتصاد اثرگذاری بالایی دارد و در بسیاری از کشور‌ها با حذف مواردی مانند اسراف، مصرف گرایی و توجه به مسئولیت اجتماعی و احترام به قانون زیر ساخت‌های جهش تولید را به وجود آورده اند.

وی تصریح کرد: امروز با یک جامعه کنشگر فعال مواجه شده‌ایم که تفاوت‌های شخصیتی و فرهنگی بسیار زیادی در مقایسه با فرد و جامعه قبل دارد. جامعه امروز در وسط کنش‌ها و واکنش‌های بین فردی و اجتماعی قرار دارد و بدترین کار نادیده گرفتن آن‌ها و یا کم توجهی به آن‌ها است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره گزارش آماری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص کرونا، گفت: در شرایط کرونا مهمترین مساله مرتبط با اقتصادی زندگی و البته فرهنگ و سبک زندگی جدید است و بر اساس این گزارش در شرایط کرونا ۲۵ درصد افراد تجربه افسردگی داشته‌اند و ۵۵ درصد افراد شرایط مالی شان تحت تاثیر قرار گرفته است که باید برای شرایط جدید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

عاملی با اشاره به مدل ارائه شده در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری که مدل نگرش به مطلوب و توجه به ظرفیت‌ها بجای آسیب‌ها بوده است، گفت: مدل توجه به ظرفیت‌ها یک روش نوین در سیاستگذاری است که این مدل ریشه دینی دارد و در سیاستگذاری ضمن توجه به چالش‌ها باید به آینده امیدوار بود.

به روز رسانی اسناد متناسب با شرایط جدید و اقتضائات روز، آمایش آموزش عالی، ارائه گزارش در حوزه فرهنگ مبتنی بر شرایط جغرافیایی و شناسایی لایه‌های اطلاعات فرهنگی، پیگیری تصویب قانون جمعیت و تعالی خانواده، تدوین شاخص‌های سنجش و ارزیابی حوزه فرهنگ، برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و همچنین صیانت از حجاب و عفاف و انگیزه‌مند شدن جامعه نسبت به سلامت معنوی و الهی برخی از نکات دیگر مطرح شده توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولویت‌های برنامه‌های این شورا در سال ۱۳۹۹ در جلسه بودند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود محور‌های برنامه‌ریزی فرهنگی برای جهش تولید که در جلسات ۸۲۹ و ۸۳۰ مطرح و تصویب شده است را مورد توجه قرار داد و گفت: فرهنگ در اقتصاد اثرگذاری بالایی دارد و در بسیاری از کشور‌ها با حذف مواردی مانند اسراف، مصرف گرایی و توجه به مسئولیت اجتماعی و احترام به قانون زیر ساخت‌های جهش تولید را به وجود آورده‌اند.

وی افزود: در سند سیاست‌های فرهنگی جهش تولید جنبه‌هایی که به روش زندگی مردم مرتبط بوده است را مورد توجه قرار داده‌ایم.

عاملی در ادامه جلسه با اشاره به مدل ارائه شده در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری که مدل نگرش به مطلوب و توجه به ظرفیت‌ها بجای آسیب‌ها بوده است، گفت: مدل توجه به ظرفیت‌ها یک روش نوین در سیاستگذاری است که این مدل ریشه دینی دارد و در سیاستگذاری ضمن توجه به چالش‌ها باید به آینده امیدوار بود.

وی اضافه کرد: تکیه زدن بر چالش‌ها و بزرگ‌نمایی ضعف، نوعی فرو رفتن در باتلاق گذشته و کند شدن حرکت به سمت آینده مطلوب است. هر مقدار می‌توانیم باید دایره توانایی‌ها را افزایش دهیم و ریشه ضعف‌ها و چالش‌ها را از بین ببریم.

کی نژاد: تقویت حوزه نظارت و بازرسی اولویت شورا در سال ۱۳۹۹ باشد

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه کی نژاد در دستور قرار گرفتن بازنگری مصوبات شورای عالی و تقویت حوزه نظارت و بازرسی را به عنوان اولویت‌های شورا در سال ۱۳۹۹ نام برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکید کرد: در تدوین گزارش‌های نظارتی مسئولیت کار‌ها باید با دبیرخانه شورا باشد یعنی دستگاه‌ها در محل دبیرخانه گزارش را ارائه کند.

توجه به اجرای آمایش آموزش عالی و افزایش تعاملات با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی از دیگر محور‌های مورد تاکید توسط کی نژاد بودند.

هاشمی گلپایگانی: نگاه محیطی به برنامه ریزی و سیاستگذاری فرهنگی باید در اولویت باشد

هاشمی گلپایگانی نیز در این جلسه اظهار داشت: مصوباتی را از گذشته داریم که دورنمای آن متناسب با شرایط آن زمان بوده است و امروز شرایط محیطی بسیار متفاوت است.

وی با بیان ذکر این مثال که شرایطی نظیر کرونا سیاست‌هایی را می‌طلبد که در گذشته نیاز نبوده است، گفت: نگاه محیطی به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری فرهنگی باید در اولویت باشد. ایشان در زمینه جهش تولید هم بر ابعاد فنی و اقتصادی جهش تولید تاکید کردند.

میرسلیم: در بعد نظارت تمام ابعاد در شناسایی مشکلات عدم اجرا مورد ارزیابی قرار گیرند

سید مصطفی میرسلیم در ادامه جلسه اصل موضوع جهش تولید را یک موضوع فرهنگی عنوان کرد و گفت: موضوعاتی که مرتبط با علم و فناوری هستند نیز ابزار دستیابی به جهش تولید هستند.

وی همچنین توجه به نقش همه دستگاه‌ها در برنامه‌های تدوین شده را حائز اهمیت دانست.

میرسلیم: ما در ایران استعداد شناسی نداریم و در موارد زیادی سرمایه‌ها را درست مدیریت نمی‌کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع نظارت را جزو موارد مهم برشمرد و تصریح کرد: در بعد نظارت باید توجه شود که چه اشکالی در طرز کار ما بوده است و تمام ابعاد مانند مصوبات شورا، قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی، قوانین مصوب مجلس، مقررات مصوب هیئت دولت را در شناسایی مشکلات عدم اجرا مورد ارزیابی قرار داد.

وی اضافه کرد: پس از این مرحله باید سهم مجریان و عدم شایسته سالاری در انتخاب مدیران را محاسبه کنیم.

میرسلیم ضمن تاکید بر اهمیت شایسته سالاری در انتخاب مدیران اجرایی گفت: ما در ایران استعدادشناسی نداریم و در موارد زیادی سرمایه‌ها را درست مدیریت نمی‌کنیم و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله را در کشور نظارت کند مشکل در کشور حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اشراف نسبت به ضعف‌های فرهنگی چهل ساله اول انقلاب، شناسایی تهاجم‌های فرهنگی و تبعات آن، شناسایی تاثیرگذاری تهاجم‌های‌های فرهنگی بر سطح ارکان نظام و جامعه و برنامه‌ریزی و طراحی برای خنثی کردن آن، برنامه‌ریزی و طراحی برای باز کردن راه اقدامات اقتصادی به لحاظ فرهنگی و برنامه‌ریزی برای حضور در صحنه داخل کشور و تاثیرگذاری فرهنگی و شناساندن ارزش‌های انقلاب اسلامی در خارج از کشور مهمترین محور‌های مورد توجه برای حل مشکلات فرهنگی کشور هستند.

مخبر دزفولی: باید رشته‌های علوم پایه و مهندسی را به جریان صنعت کشور متصل کنیم

مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه جلسه گفت: در برنامه ریزی‌ها علاوه بر توجه به کاستی‌ها باید نقاط قوت خود را نیز ببینیم چرا که اگر بر نقاط ضعف متمرکز باشیم و این بخش غلبه پیدا کند تحلیل ما واقع بینانه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: مشکلات یک گوشه‌ای از مجموعه کار‌هایی است که انجام نشده است و باید برای حل آن تلاش کرد لکن با این پیام و گفتمان نمی‌توانیم راه درمان را پیدا کنیم و اگر نقطه تاریک را مشخص می‌کنیم باید راه درست را نیز باید نشان دهیم.

مخبر دزفولی گفت: باید حل مشکلات را پیگیری و دنبال کنیم و دورنمای امیدبخش آینده را برای دیگران ترسیم کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرهنگ حاشیه و ذیل سیاست و اقتصاد نیست و اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ هستند گفت: اگر تولید در جایی مشکل دارد مشکل فرهنگی است و اقتصاد ایمانی در مقابل اقتصاد ماتریالیستی و لیبرال است چرا که انسان مومن اسراف نمی‌کند، تلاش برای رزق حلال دارد، کم کاری نمی‌کند، دارای وجدان کاری است.

وی تربیت اخلاقی و فرهنگی بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در حوزه فرهنگ و اهالی فرهنگ مانند دانشگاهیان و معلمان کمترین بار فساد را شاهد هستیم و علت آن بعد تربیتی در این قشر جامعه است.

مخبر دزفولی جریان علمی کشور را دارای کارآیی و قابلیت برای حل مشکلات خواند و اظهار داشت: در رشته‌های علوم پایه و مهندسی باید رشته‌های تحصیلی را به جریان صنعت کشور متصل کنیم.

 

نظر شما