امید:

آغاز پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی از چهارم شهریور

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۴:۳۹:۲۶
کد خبر: ۱۰۴۷۷۲۸
آغاز پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی از چهارم شهریور
رئیس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه پذیرش‌ها به لحاظ دوره‌های جدید ارتقا یافته گفت: ۸۳۰ کد رشته محل به کد رشته محل‌های قدیمی این دانشگاه اضافه شده است.
به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، امیرحسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی ، در نشست خبری درباره پذیرش مهر ماه سال ۹۹ و فعالیت‌های این دانشگاه در ترم جدید گفت: پذیرش دوره کاردانی از چهارم شهریور ماه آغاز خواهد شد و تا یازدهم شهریور ماه ادامه دارد. همچنین پذیرش دوره کارشناسی از یازدهم تا هفدهم شهریور ماه انجام خواهد شد. طبق روال همیشگی با توجه به اینکه برخی از داوطلبان به دلایل متفاوتی از ثبت نام جا می‌مانند این مهلت را تمدید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹، ۵۲۰ رشته مقطع محل را خواهیم داشت که از این تعداد ۳۱۲ رشته در مقطع کاردانی و ۳۰۴ رشته در مقطع کارشناسی است که همه حوزه‌ها از جمله صنعت، کشاورزی، خدمات، مدیریت، فرهنگ و هنر را در بر خواهد گرفت شاید دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاهی باشد که همه رشته‌های فرهنگ و هنر را دارد.

امید با بیان اینکه ظرفیت ما برای پذیرش در سال جاری تعداد ۳۴۰ هزار نفر خواهد بود، تصریح کرد: البته ظرفیت پذیرش دانشگاه جامع بیش از این عدد است، اما با توجه به جمعیت متقاضی که سال‌های گذشته داشته ایم ما برآورد کردیم که در سال جاری می‌توانیم به این میزان پذیرش کنیم. احتمال می‌دهیم برای نیم سال جدید ۴۰۰ نفر در چهار گروه مختلف پذیرش شوند. با توجه به اینکه امسال در شرایط خاصی به سر می‌بریم و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که فرزندان شان در کنار خودشان باشند. ما توصیه می‌کنیم که از رشته‌های ما در استان‌های مختلف استفاده کنند، زیرا ما در تمام استان‌ها همه رشته‌ها را داریم.
 
رشد 20 درصدی اشتغال پذیری دانشجویان نسبت به سال گذشته
رئیس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه از نظر اشتغال پذیری دانشجویان نسبت به سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی رشد بیست درصدی داشته است، تصریح کرد: از حدود ۷۰ درصد شاغلینی که دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند تنها ۲۰ درصد وارد بازار کار می‌شدند، اما امسال این میزان به حدود ۴۰ درصد رسیده است. تمام این موارد نشان گر این است که دانشجویان می‌توانند بر اساس علاقه خود درس بخوانند.

ایجاد طرح رغبت سنجی
امید ادامه داد: کسانی که تقاضای تحصیل در دانشگاه‌ها را دارند صرف اینکه چند سال مانده باشد تا بخواهند در دانشگاه حضور یابند می‌توانند از این طرح استفاده کنند به موجب این طرح دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی با تکمیل پرسشنامه‌ای می‌توانند تعیین کنند که چه رشته‌ای علاقه دارند، زیرا همواره شاهد دانشجویانی هستیم که بدون علاقه وارد یک رشته می‌شوند و پس از چند سال متوجه خواهند شد که عمر خود را هدر داده و به آن رشته علاقه‌ای ندارند این طرح با نام رغبت سنجی مشخص می‌کند که دانش آموز به چه رشته‌ای علاقه‌مند است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های مهارتی خاصی را ارائه می‌کند، افزود: آموزش‌های مهارتی عام را اکثر دانشگاه‌ها به دانشجویان ارائه می‌دهند، اما در دانشگاه علمی کاربردی افرادبرای دوره‌های خاص مهارتی آموزش می‌بینند از سال گذشته دوره‌های پودمانی را گسترش دادیم و امسال ان شاالله آن را بیش از پیش گسترش می‌دهیم.

امید درباره ارتقای کیفیت سطح دانشگاه‌های علمی کاربردی بیان کرد: سومین دوره سطح بندی دانشگاه علمی کاربردی انجام شد قابل ذکر است که تاکنون هیچ زیرنظام آموزشی دیگری موفق به این کار نشده است دانشگاه علمی کاربردی بحث سطح بندی مراکز خود را از سال ۹۷ آغاز کرده است و در سال ۹۸ برای دومین بار آن را تکرار کرد و امسال سومین مرحله آن را که با استفاده از هشت عامل است، انجام می‌دهیم. از جمله عوامل سطح بندی مراکز علمی کاربردی مدیریت مدرسان، امور دانشجویان، پژوهش و فناوری و ... است همچنین ۵۸ ملاک و ۱۸۳ نشان گر برای بررسی مراکز سراسر کشور وجود دارد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: در سال جاری ۵۲۰ مرکز علمی کاربردی را مورد ارزیابی قرار دادیم خوشبختانه اغلب مراکز علمی کاربردی در سال جاری نسبت به سال گذشته ارتقا یافته اند، زیرا دلیل آن هم این بود که در سال‌های قبل از آن یعنی ۹۸ و ۹۷ ما سطح بندی را انجام داده بودیم و دانشگاه‌ها با آن آشنا بودند. سطح بندی موجب ارتقای مراکز می‌شود و ما امیدواریم در سال بعد نیز این سطح بندی را انجام دهیم.

۸۳۰ کد رشته محل به دانشگاه علمی کاربردی افزوده شد
امید با بیان اینکه پذیرش‌ها به لحاظ دوره‌های جدید ارتقا یافته است، تصریح کرد: تعداد دوره‌های جدید ۸۳۰ کد رشته محل به کد رشته محل‌های قدیمی این دانشگاه اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در بحث سطح بندی مراکز علمی کاربردی در سال جاری هیچ مرکزی موفق نشده است در سطح یک قرار بگیرد، تصریح کرد: برای مراکزی که در سطح یک قرار خواهند گرفت تسهیلاتی را در نظر گرفته ایم از جمله اینکه میزان بالاسری مراکز علمی کاربردی به دانشگاه یک سوم کاهش می‌یابد همچنین آن‌هایی که به سطح دو ارتقا یافته اند برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه آن‌ها را به عنوان مراکز برتر استانی معرفی می‌کنیم همچنین دوره‌های جدید و ظرفیت پذیرش آن‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: تعداد مراکز سطح چهار در سال گذشته ۴۰ مرکز علمی کاربردی بود، اما امسال این تعداد به ۱۴ مرکز کاهش یافته است. در سال جاری ۲۲۹ مرکز در سطح دو قرار گرفته اند و ۲۳۱ مرکز هم در سطح سه قرار دارند. مراکزی که درسطح چهار هستند اگر به صورت دو سال پیاپی در این سطح باقی بمانند از ادامه فعالیت با دانشگاه علمی کاربردی محروم می‌شوند.

امید با بیان اینکه تعدادی مراکز نیز در سال گذشته تعطیل شده اند، اظهار کرد: ۲۰ مرکز در سال گذشته به دلایل متفاوت تعطیل شدند امسال این تعداد ۱۰ مرکز علمی کاربردی بود همچنین ما مراکزی را داریم که به دلایل دیگر از پذیرش دانشجو منع شدند.

ایجاد ۱۷۰ مرکز علم و فناوری در کل کشور
وی با اشاره به اینکه برای ما این موضوع اهمیت داشت که دانشجویان بعد از اتمام تحصیل قرار است چه کنند، اظهار کرد: در تمام مراکز علمی کاربردی کشور مرکز علم و فناوری تاسیس شده است و دانشجویان می‌توانند در کنار مدرسین خود به تاسیس شرکت بپردازند و ایده‌های خود را به کسب و کار‌های کوچک تبدیل کنند ما در این خصوص به آن‌ها وام اعطا می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: سه سال است که قصد داریم برای تامین مخارج دانشجویان از دولت کمک بگیریم این موضوع همچنین پیگیری می‌شود و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده ایم ما در دانشگاه علمی کاربردی میزان تسهیلات را افزایش داده ایم به طوری که دانشجویان می‌توانند بالای هفتاد درصد شهریه خود را از صندوق رفاه دریافت کنند همچنین با بانک‌ها رایزنی شده است تا این میزان به صددرصد افزایش یابد به طوری که دانشجویان پس از اتمام تحصیل و فعالیت در یک حوزه کاری به صورت خرد خرد شهریه را پرداخت کنند.

امید با اشاره به اینکه ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی از طریق آزمون انجام نمی‌شود، گفت: متقاضیان براساس سوابق تحصیلی می‌توانند رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. کلاس‌های دانشگاه علمی کاربردی از شنبه ۱۵ شهریور ماه آغاز خواهد شد بخش نظری حتما به صورت مجازی ارائه می‌شود به همین منظور مرکز تولید محتوا و یادگیری الکترونیکی را دایر کرده ایم تا بعد از کرونا نیز آموزش‌های مجازی را در دستور کار داشته باشیم. بخش عملی دروس نیز حتما به صورت حضوری برگزار خواهد شد برای ترم گذشته مراکز علمی کاربردی مهلت دارند تا ۳۱ شهریور ماه کلاس‌های عملی خود را به صورت حضوری برگزار کنند در حقیقت اگر کلاس‌های عملی به صورت حضوری برگزار نشوند نمره‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.

وی ادامه داد: آغاز کلاس‌های دانشجویان ورودی جدید از نیمه مهر ماه خواهد بود امیدوار هستیم که بتوانیم در پایان دی ماه نیز ترم را تمام کنیم.

امید با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی با شروع ویروس کرونا به هیچ عنوان آمادگی آموزش مجازی را نداشت، اظهار کرد: آموزش مجازی از ۱۶ فروردین ماه سال ۹۹ در این دانشگاه آغاز شد در حال حاضر زیرساخت‌های کامل را در تمام استان برای آموزش مجازی ایجاد کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مرکز خبر دانشگاه علمی کاربردی نیز رفع شده است، تصریح کرد: ان شاالله از مهر ماه در مرکز خبر دانشجو خواهیم پذیرفت اکنون دو مرکز خبر و فارس را داریم و قرار است مرکز ایسنا هم به جمع این دو افزوده شود به طوری که در این سه مرکز دانشجوی خبرنگار بپذیریم.

امید گفت:۲۷ مرکز جدید ایجاد شده است که از مهر ماه در آن‌ها پذیرش خواهیم داشت و این ۲۷ مرکز در استان‌های مختلفی از جمله آذربایجان شرقی، غربی، بوشهر، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران و ... است همچنین ما در استان تهران مرکز کشاورزی را دایر کردیم که امسال ان شاالله در شهریار پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های بین المللی ما در حال پیشرفت است به صورتی که تبادل دانشجو را افزایش داده ایم اولین سری دانشجو را قرار است به آلمان بفرستیم مقدمات آن انجام شده است اگر مشکلی پیش نیاید امیدواریم در سال جاری بتوانیم یک تعدادی از دانشجویان را به آلمان برای گذراندن دروس عملی در کارخانجات اعزام کنیم.

 

نظر شما