وزیر علوم:

ضرورت انجام فعالیت‌های قرآنی در مسیر و هماهنگ با سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۱۴:۵۴:۴۵
کد خبر: ۱۰۵۵۵۸۸
ضرورت انجام فعالیت‌های قرآنی در مسیر و هماهنگ با سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و هشتمین نشست کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی با بیان اینکه بحث پژوهش و آموزش عالی قرآنی به وزارت علوم واگذار شده است، اظهار داشت: همه مسئولان وزارت علوم، وظیفه ارزشمند پشتیبانی از برنامه‌های پژوهش و آموزش عالی قرآنی را برعهده دارند و در این راستا باید به ارتقای فرهنگ قرآنی توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این نشست که به صورت حضوری و مجازی (از طریق سیستم ویدئو کنفرانس) در محل سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامی با بیان اینکه مسیر راه انجام فعالیت در این زمینه باید هماهنگ با سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی باشد، افزود: توجه به حرکت در چارچوب و قالب سند راهبردی، کمک می‌کند که با توجه به مسیرهای مختلف که افراد علاقه‌مند و صاحب‌نظر پی می‌گیرند، به سمت هماهنگی و مسیر مشترک گرایش پیدا کنیم و از پراکنده کاری جلوگیری می‌شود.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: استفاده از نیروها و مبلغان متخصص و آموزش دیده در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی مبتنی بر تحقیقات و آموزش‌های قرآنی امری ضروری است و خوشبختانه ظرفیت مناسبی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای تربیت نیروهای متخصص در امور قرآنی وجود دارد.
دکتر غلامی با اشاره به حاکمیت فرهنگ قرآنی در دوران چهل ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور گفت: در راستای ارتقای کیفیت حاکمیت فرهنگ قرآنی در کشور، به ویژه در مبحث آموزش و پژوهش قرآنی لازم است که این رویه با بهترین حالت ممکن انجام شود، البته در کنار آن باید به آسیب‌شناسی و انجام کارهای تخصصی در این زمینه و همچنین انطباق این روش‌ها با موارد و یافته‌های جدید پرداخته شود.
وزیر علوم با اشاره به عملکرد سه گانه این کمیسیون در بخش‌های آموزش، پژوهش و حوزه بین‌الملل گفت: در حوزه بین‌الملل لازم است کار ویژه‌ای در جهت معرفی بهتر جمهوری اسلامی ایران در خصوص فعالیت در مباحث قرآنی به عنوان مرکزیت شیعه در جهان صورت گیرد.
وی با اشاره به حساسیت دانشگاه های جهان نسبت به فعالیت علمی و فرهنگی در کشورمان و رصد این فعالیت‌ها اظهار داشت: به عنوان مثال در جشنواره دانشجویی حرکت که اخیراً به صورت مجازی برگزار شد، ۳۰ هزارنفر از دانشجوی غیر ایرانی از ۱۲۷ کشور جهان در این جشنواره شرکت کرده بودند.
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر و قرار دادن این نوع برنامه‌ها در معرض دید همگان به خصوص در فضای مجازی گفت: در خصوص فعالیت‌های حوزه بین‌الملل قرآنی، لازم است که با دست پر و توانمندی‌های لازم و کافی، داشته‌ها و دستاوردهایمان را به بهترین نحو منتشر کنیم تا بیشتر مورد توجه قرار گیرند و در این راستا با توجه به فضا و تبلیغات مسموم و نادرستی که در ارتباط با شیعه در جهان صورت می‌گیرد، عملکرد بخش بین‌الملل این کمیسیون بسیار مهم است.
وزیر علوم در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت مناسب این کمیسیون، برنامه‌ها و اهداف قرآنی و دینی را به بهترین نحو ممکن عملیاتی کنیم.

 

نظر شما