وزیر آموزش و پرورش:

سلامت روان جزو دغدغه‌های آموزش و پرورش است/اگر سلامت روان به خطر بیفتد فرد با مشکلات فراوان مواجه می‌شود/ کرونا به روح و روان جامعه آسیب زده است

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۶:۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۰۷۲۸۴۷
سلامت روان جزو دغدغه‌های آموزش و پرورش است/اگر سلامت روان به خطر بیفتد فرد با مشکلات فراوان مواجه می‌شود/ کرونا به روح و روان جامعه آسیب زده است
محسن حاجی میرزایی گفت: اگر سلامت روان به خطر بیفتد فرد با مشکلات فراوان مواجه می شود. جامعه در عرصه های مختلف با چالش مواجه می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش  امروز سه شنبه 22 مهر ماه 99 برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: خدمت رئیس و اعضای هیات رئیسه و نمایندگانی که در این نشست شرکت کرده به دلیل زحمات فراوان در دو سال اخیر خدا قوت عرض می کنم. علاقه مند بودیم این جلسه همچون سال های گذشته به شکل حضوری برگزار شود اما امیدواریم این ویروس رخت بر بندد و توفیق دیدار همکاران را داشته باشیم. البته این  غیر حضوری با این توفیق همراه شده که افراد بیشتری در جلسه حضور یابند.

او افزود: در مورد سلامت روان  از مجلس دانش آموزی تشکر می کنم و سند رو هم قبل تر مطالعه کرده  و از تلاش های دوستان که پیش نیاز موفقیت در سلامت روانی است سپاس گذارم. اگر سلامت روان به خطر بیفتد فرد با مشکلات فراوان مواجه می شود. جامعه در عرصه های مختلف با چالش مواجه می شود. کرونا یک پدیده غیر منتظره است و روح و روان جامعه را با مخاطره مواجه کرده است. 

وزیر آموزش و پرورش خواست تا شورای عالی آموزش و پرورش مسئله سلامت روان را مورد توجه قرار دهد و افزود: البته این مقوله جزو دغدغه های آموزش و پرورش است. 

به گفته او مجموعه آموزش و پرورش نیازمند تدابیر راهگشا است. آموزش و پرورش نیازمند روح خلاقیت و نو آوری و ابداع است و ما در جست و جوی این سرمایه ها هستیم. وقتی محصولی از دوستان دریافت کنم با توجه ویژه پیگیری می کنم.

او افزود: باید ظرفیت های نسل جوان را در مواجه با مسائل افزایش داد و این امر به مهارت حل مسئله نیازمند است. تحقق این امر نیازمند مرتب کردن معلومات و مجهولات و شناخت محیط پیرامون، فرصت‌ها  و تهدیدها است.

به گفته او راه حل مسائل نیازمند تصمیم سازی و تصمیم گیری است. آموزش و پرورش در اختیار شماست برای اینکه بتواند اقدامات را در دستور کار قرار دهد. در کشور هیچ تشکلی به اندازه آموزش و پرورش دایره گسترده‌ای ندارد . یکی از ظرفیت های این مجموعه مجلس دانش آموزی است. نمایندگان در این مجلس موظف هستند تا ایده های جمع کثیری را جمع آوری کنند. نقشی که برای مجلس دانش آموزی قائل هستیم تقویت مهارت هاست و مجلس دانش آموزی باید این مقوله را ارتقا دهد. 

حاجی میرزایی تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که در کتاب ها یاد گرفتیم از ذهنمان رفته اما ارتباطات همچنان در ذهن ما مانده است. در آموزش و پرورش با مجموعه ای از آدم ها با دنیاها گوناگون همراه بوده که خواستار همسویی آنها در عرصه ارزیابی و تعامل هستیم. امسال به دلیل شیوع کرونا نظارت های اساسی ها انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از زمان شیوع کرونا تا کنون ما صرف نظر از موقعیت دانش آموزان موظف هستیم آموزش را برای آنها  تامین کنیم. استرتژی دیگر کشورها در مواجه با کرونا را ببینید. 67درصد معلمان برای اولین بار آموزش آنلاین را تجربه می کنند.

او گفت: تعلیم و تربیت از آموزش بهتر است. پیوند همسالان و ظرفیتش‌های تربیتی از تعلیم بهتر است. دوری دانش آموزان از محیط آموزش برایشان خطرناک هستند. ما مسئول برقراری پروتکل های آموزشی نیستیم. 

حاجی میرزایی ادامه داد: برخی از خانواده ها در این زمینه نگران هستند ما به نگرانی های آنها احترام می گذاریم  و آموزش مجازی برایشان راه اندازی کرده ایم. شبکه شاد بزرگترین اپلیکیشن کشور در این زمینه است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در دو هفته گذشته مشکلات شبکه شاد کاهش یافته  و سرعت آن به 295 گیگابایت در ثانیه رسیده است  و رکورد اپلیکیشن های خارجی را شکسته ایم.  در محیط امن آموزشی بستر مناسب قرار دادیم. 

به گفته او هیچ فردی به دلیل نداشتن ابزار از آموزش دور نمی ماند. آموزش بعدی ما آموزش تلویزیونی است. شبکه تلویزیونی 98 درصد آمزش ها را پوشش می دهد. 

حاجی میرزایی تصریح کرد: بسته های خود آموز آموزشی در اختیار افراد قرار دادیم  و هر هفته یکبار بسته جدید در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود. در خبرها اعلام می شود که دانش آموزان ثبت نام نکرده اند، در حالی که در تمامی مقاطع رشد ثبت نام داشتیم به غیر از پیش دبستانی که از طریق تلویزیون اطلاع رسانی می شود.

او گفت: تبادل ارتباطات و برگزاری کلاس ها را می توان کنترل کرد. یکی از نقاط درخشان کشور عشق و اشتیاق معلمان به آموزش است. کرونا به عنوان یک پدیده غیر منتظره بود اما با توانستیم به سرعت کارها را سرعت ببخشیم. 

کرونا تعادل ها را به هم زده است اما راه حل ها را یافته ایم. ما خود را مسئول می دانیم که به همه دانش آموزان آموزش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نسل جوان باید توانمندی خود را ارتقا دهد. ما در حوزه معاونت فرهنگی فعالیت های فراوان را در دستور کار داریم. من به شدت از کارهای تشریفاتی و کاغذبازی بیزارم و به دنبال نتایج واقعی هستم. هر اقدامی که ما را در گام دوم  و سند تحول ارتقا دهد را می پذیرم. نقطه وحدت بخش فرهنگیان در کشور سند تحول است. هیچ برنامه ای در آموزش و پرورش بدون اتصال به سند تحول ارزش ندارد. سند تحول به دنبال معلم با کیفیت ، ارتقای مهارت دانش آموزان ، نظام سنجش کارآمد و ... است. آیا کنکور صلاحیت ارزیابی دانش آموزان را دارد؟ نه ندارد.  

حاجی میرزایی خطاب به دانش آموزان گفت: مدرسه بهترین جایگاه برای آغاز فعالیت های سیاسی است. باید اینکه چه اقدامات را در دستور کار داریم را مدنظر قرار دهیم. نباید فقط یک نهاد تشریفاتی بود بلکه باید تاثیر گذار بود. برای تاثیرگذار بودن باید حرف و ایده داشت. باید کار کرد. از افرادی که در دوره های قبل بودند باید استفاده شود.

او در خصوص خبر خودکشی دانش آموز 11 ساله به دلیل نداشتن تجهیزات گفت: این خبر نادرست است و گزارش تایید شده‌ای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. نباید اخباری را که اساس ندارد منتشر کرد. بنده سرزده به مدارس رفتم و معلمان همچون مادر و پدر برای دانش آموز دلسوز هستند. محیط مدرسه باید مثل محیط خانه باشد. باید در راستای پیوند خانه و مدرسه اقدامات فراوان انجام دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز