دکتر غلامحسین رحیمی:

ایجاد اولین پهنه علم و فناوری کشور در شهر یزد

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۱۳:۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۹۵۵۱۶
ایجاد اولین پهنه علم و فناوری کشور در شهر یزد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای هماهنگی آموزش عالی استان یزد از ایجاد پهنه علم و فناوری در شهر یزد خبر داد و گفت: شهر یزد اولین شهر کشور خواهد بود که رسما از پهنه علم و فناوری برخوردار خواهد شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر غلامحسین رحیمی در این نشست که با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی در تالار اندیشه دانشگاه یزد برگزار شد، درخواست دانشگاه یزد جهت احداث پهنه علم و فناوری را به عنوان یکی از دلایل سفر خود به استان یزد عنوان کرد و افزود: خوشبختانه شهر یزد درخصوص اتصال توسعه فناوری به نهادهای علمی گام‌های خیلی خوبی برداشته است و امیدواریم هرچه سریع‌تر و با رعایت برخی شروط، مجوز احداث پهنه علم و فناوری برای شهر صادر شود.
سند آمایش آموزش عالی با هدف ساماندهی مؤسسات آموزش عالی کشور، محور دیگری بود که دکتر رحیمی در صحبت‌های خود به معرفی و تبیین اهداف آن پرداخت.
وی در سخنان خود با بیان اینکه سند آمایش آموزش عالی به عنوان یکی از طرح‌های اساسی ساماندهی مراکز آموزش عالی از دو سال قبل و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع شده، تصریح کدد: سند آمایش با هدف بهبود وضعیت کلیه مراکز آموزش عالی کشور و متناسب‌سازی آن با وضعیت داوطلبان ورود به آموزش عالی، نیازهای کشور و ارتقای کیفی مؤسسات آموزش عالی تدوین شده است.
دکتر رحیمی ادامه داد: ساماندهی مراکز آموزشی عالی در برخی استان‌ها به شدت و در برخی دیگر به صورت خفیف انجام شده و خوشبختانه در استان یزد شاهد رشد و گسترش بی‌رویه آموزش عالی دولتی نیستیم. هرچند در برخی از مراکز، نظیر دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و حتی فنی و حرفه‌ای به دلیل کاهش تقاضا و داوطلب نیاز به تغییر آرایش و سازماندهی وجود دارد که به صورت داخلی درحال انجام است.
به گفته دکتر رحیمی برای اجرای سند آمایش مراکز آموزش عالی علاوه بر وجود شورای مرکزی در وزارتخانه، با ملاک قراردادن تقسیمات استانی، شورای مدیریت آموزش عالی در هر استان که در رأس آن رئیس دانشگاه جامع استان قرار دارد، نیز تشکیل خواهد شد و چهار مدیر استانی زیرنظام وزارت علوم شامل رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی، علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای از اعضای دیگر شورا هستند و در صورت ضرورت رؤسای دانشگاه فرهنگیان، پارک علم و فناوری و نماینده منتخب مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی نیز به شورا دعوت می‌شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت علوم در پی آن است که اختیارات لازم و مهمی را برعهده شورای استانی بگذارد، به طوری که بسیاری از وظایف در دو بعد تصمیم‌گیری یا مشورتی برعهده شورا قرار می‌گیرد و موضوعات در سطح استانی در شورای هر استان بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود و بدین صورت به وزرات علوم کمک می‌کنند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کند.
دکتر رحیمی در ادامه سخنان خود اظهار امیدواری کرد تا به وسیله شوراها، به تدریج شبکه استانی آموزش عالی کشور پدید آید و استان‌ها نقش مهمی به عنوان مؤلفه‌های اصلی این شبکه داشته باشند.
در ادامه این نشست معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به بیان توضیحاتی درخصوص نحوه تشکیل شورای استانی، ساختار تشکیلاتی و اهداف آن پرداخت و در خاتمه به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.
دکتر قاسم بریدلقمانی رئیس دانشگاه یزد و رئیس شورای هماهنگی آموزش عالی استان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات مهم و اساسی این شورا در ساماندهی و بهبود وضعیت آموزش عالی استان، بر ضرورت هم‌اندیشی و هماهنگی کلیه اعضای این شورا در راستای تحقق اهداف و مأموریت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد.

 

نظر شما