دکتر محمدسعید سیف:

انعقاد ۸هزار و ۴۲۷قرارداد پژوهشی و تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها در سال جاری

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۱۳:۳۳:۲۳
کد خبر: ۱۱۰۳۵۹۷
انعقاد ۸هزار و ۴۲۷قرارداد پژوهشی و تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها در سال جاری
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره قراردادهای پژوهشی و تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها گفت: تعداد قراردادها در سال جاری به ۸ هزار ۴۲۷ قرارداد رسیده است که حدودا متعلق به ۸۰ مرکز و دانشگاه است. اگر این تعداد را تقسیم کنیم نشان می‌دهد که هر دانشگاه ما متوسط درگیر حل ۱۰۰ مسئله و مشکل است. مبلغ این قراردادها نیز ۲ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان و تعداد مجریان نیز حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمدسعید سیف در وبینار الگوهای نوین در ارتباط پژوهش‌های علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت اظهار داشت: در وضعیت فعلی ایران در شاخص تحقیق و توسعه، کمتر از نیم درصد از تولید ناخالص داخلی را هزینه تحقیق و توسعه می‌کنیم و از هر یک میلیون نفر هم کمتر از هزار نفر محقق یعنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه داریم. ما با این سرمایه‌گذاری نه تنها نمی‌توانیم رقابت کنیم بلکه راه عقب مانده را هم نمی‌توانیم جبران کنیم.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: شرایط کشور، شرایط پرنوسانی است و به خاطر کمبودها مسائل و محدودیت‌های مختلف، هر روز شاهد مسائل مختلفی در محیط زیست، بهره‌وری، انرژی، اجتماعی و موارد مختلف هستیم. کلیه این چالش‌ها و بحران‌های موجود اگر ریشه‌یابی شود، مشخص خواهد شد که بسیاری از اینها ریشه‌های علمی و فناورانه دارند، لذا در دانشگاه‌ها رسالت علمی و فناورانه برای کمک به رفع این مشکلات داریم.
وی در ادامه با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود گفت: علی‌رغم این مشکلات و چالش‌ها، فرصت‌های خوبی نیز بعضاً در کشور داریم. فارغ‌التحصیلان و دانشگاه‌های فعال خوبی داریم. همچنین رتبه اول مالکیت نفت و گاز، ذخایر معدنی و سواحل طولانی را داریم.
دکتر سیف با اشاره به بهره‌برداری از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها اظهار داشت: شرط بهره‌برداری مناسب و استفاده هدفمند از آن فرصت‌ها مسلط بودن از لحاظ علم و فناوری است.
به گفته مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، عوامل مختلفی می‌تواند در توسعه علمی و پیشرفت علمی کشور مؤثر باشد. برنامه‌ریزی علمی، حمایت‌های مالی از تحقیق و پژوهش، توسعه نیروی انسانی از لحاظ کمی و کیفی و تجربه و دانش انباشته می‌تواند مؤثر باشد.
وی با اشاره به عامل کیفیت نیروی انسانی، تصریح کرد: گرچه افراد شاخصی را داریم که در سطوح بین‌المللی فعالیت‌های ذی‌قیمتی را انجام می‌دهند، اما وقتی متوسط کشور را در نظر می‌گیریم آمار و ارقام خوبی نداریم. اگر سطح سواد عمومی و باسوادی را در نظر بگیریم، متوسط سطح عمومی سواد کشور ۸۶ درصد است که متوسط دنیاست. از لحاظ بهره هوشی و ارتباط آن با تولید ناخالص داخلی هم روی منحنی متوسط جهانی است.
دکتر سیف در ادامه افزود: با توجه به عوامل بررسی شده بالا، اگر بخواهیم به سرمایه‌گذاری، نیروی انسانی و انباشت تجربه تکیه کنیم، برای رقابت چیز زیادی در اختیار نداریم. ولی می‌توانیم به هم‌افزایی در شرایط بحرانی فکر کنیم که می‌تواند یک راه‌حل باشد. اگر این هم‌افزایی را بین پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برقرار کنیم، می‌توانیم انتظار یک حرکت غیرعادی و جهشی را داشته باشیم.
وی درباره دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها گفت: در سال ۱۳۹۹ به متوسط ۹۳ دوره در هر دانشگاه دوره مهارتی و تخصصی برگزار می‌شود. از نظر تعداد نفرات شرکت‌کننده هم ۳۰۱۱ نفر در سال جاری به صورت سالانه در هر دانشگاه شرکت کردند.
دکتر سیف در پایان به راه‌اندازی طرحی با عنوان دانشمندان برتر در همکاری جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: هدف آن بود که اعضای هیئت علمی که به غیر از کار آموزشی و پژوهشی معمول توانستند در همکاری جامعه و صنعت تأثیرات مثبتی بگذارند را شناسایی کنیم. ۱۴۰ عضو هیئت علمی را دانشگاه‌ها معرفی کردند و از این تعداد حداقلی را برای معرفی به عنوان دانشمندان برتر انتخاب کردیم که در هفته پژوهش و فناوری معرفی و تقدیر می‌شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز