دکتر مطیعی:

ارتقای ۱۰۶ خوابگاه با مشارکت خیرین، دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۱۲:۳۳:۲۷
کد خبر: ۱۱۲۶۱۹۹
ارتقای ۱۰۶ خوابگاه با مشارکت خیرین، دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان
دکتر ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان، در سومین نشست (مجازی) خیرین آموزش عالی کشور، از ارتقای ۱۰۶ خوابگاه به مساحت ۲۵۶هزار و ۴۷۷ مترمربع با مشارکت خیرین، دانشگاه‌ها و این صندوق خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر مطیعی در این نشست که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و خیرین فعال در «طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشگاهی»، در محل سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای طرح ارتقای خوابگاه دانشجویی اظهار داشت: هدف اصلی صندوق رفاه دانشجویان حمایت از دانشجویان مستعد کم‌بضاعت در دانشگاه‌ها است.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان به رشد استعدادها و کمک تحصیلی و معیشتی به دانشجویان و کمک به تجهیز و تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها و همچنین کمک به تجهیز خوابگاه‌ها به اماکن ورزشی و اتاق‌های تندرستی به عنوان دیگر اهداف این صندوق اشاره کرد.
وی در ادامه به منابع درآمدی صندوق اشاره کرد و گفت: کمک‌های دولت، اعتبارات عمومی مصوب و بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، درآمد اختصاصی حاصل از سرمایه گذاری و بازگشت اقساط وام‌ها و اخذ اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی و در نهایت کمک و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی و خیرین از جمله منابع درآمدی صندوق رفاه دانشجویان است.
دکتر مطیعی با اشاره به شرایط خاص جامعه و دولت از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تصریح کرد: با توجه به محدودیت دولت در شرایط تحریم، افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی در جامعه و بازار و افزایش هزینه‌های رفاهی و خدمات دانشجویی، باعث شد که دست استمداد به سوی خیرین دراز کنیم.
وی با اشاره به اینکه اقدامات خیرین ریشه در باورهای دینی، اجتماعی و اخلاقی دارد، یادآور شد: از خیرین محترم در اولین قدم تقاضای بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی را داشتیم؛ در مهرماه ۱۳۹۸ طرح اولیه پیشنهاد شد، در زمستان ۱۳۹۸ در کمیسیون دائمی هیئت امناء طرح تصویب شد و در شهریورماه ۱۳۹۹ در هیئت امناء تصویب شد.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه در این راستا ۱۵ نشست با خیرین برگزار شد، خاطرنشان کرد: همچنین ۴ جلسه با معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نشستی نیز با مقام محترم وزارت برگزار شد. همچنین سامانه حامیان رفاه دانشجویان نیز طراحی و راه‌اندازی گردید.
دکتر مطیعی در ارائه گزارشی از روند انجام طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی، موسوم به طرح ۳۰-۳۰-۴۰، تا تاریخ اول بهمن‌ماه ۱۳۹۹ گفت: تعداد خوابگاه‌های ارتقاء یافته با مشارکت خیرین، ۱۰۶ مورد است که مساحت آنها در حدود ۲۵۶ هزار ۴۷۷ مترمربع است. در حال حاضر تعداد خوابگاه‌های طرح ارتقاء که پایان یافته‌اند، ۸۳ خوابگاه است که مساحت آنها بالغ بر ۱۸۰ هزار ۶۶۶ مترمربع معادل ۷۰.۴۵ درصد کل خوابگاه‌ها است. همچنین تعداد ۲۳ خوابگاه نیز در حال تکمیل است که مساحت آنها در حدود ۷۵ هزار ۸۱۱ و برابر ۲۹.۵ درصد کل خوابگاه‌ها است.
وی در ادامه به ظرفیت اسکان این خوابگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ظرفیت خوابگاه‌ها در طرح ارتقاء ۲۵ هزار و ۷۸۳ نفر است، که امروز ظرفیتی برابر با ۱۷ هزار ۵۲۸ نفر افتتاح می‌شود و الباقی خوابگاه‌ها برابر با ۸ هزار ۲۵۵ نفر تا اسفندماه امسال افتتاح خواهد شد.
دکتر مطیعی در پایان به سهم مشارکت‌کنندگان در این طرح اشاره کرد و گفت: تعداد دانشگاه‌های فعال در این طرح ۳۴ دانشگاه بود و مبلغی برابر با ۲۱۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون و ۵۲۹ هزار ریال برآورد سهم ۳۰ درصدی دانشگاه‌ها در این طرح بوده است. سهم خیرین نیز برابر با ۳۰ درصد معادل ۲۱۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون و ۵۲۹ هزار ریال است. سهم ۴۰ درصدی صندوق رفاه دانشجویان نیز در این طرح برابر با ۲۸۵ میلیارد و ۷۷۱ میلیون و ۳۷۲ هزار ریال بوده است. پرداختی خیرین تا کنون برابر با ۱۷۰ میلیارد ریال و پرداختی دانشگاه‌ها برابر با ۲۱۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون و ۵۲۹ هزار ریال بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز