وزیر علوم:

لزوم استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌ها در گستره راه‌آهن در سراسر کشور

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۱۲:۳۱:۲۴
کد خبر: ۱۱۲۷۵۱۱
لزوم استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌ها در گستره راه‌آهن در سراسر کشور
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت راه‌آهن تاکید کرد: با توجه به ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌ها، می‌توانیم از این ظرفیت در گستره راه‌آهن در سراسر کشور استفاده کنیم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این آیین که با حضور مهندس محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی و برخی از روسای دانشگاه‌ها به صورت حضوری و وبیناری در ساختمان مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، دکتر منصور غلامی با بیان اینکه وظیفه اصلی ما در وزارت علوم، بسترسازی برای رشد و بالندگی صاحبان فناوری است، اظهار داشت: وزارت علوم وظیفه خاصی نیز برای هدایت ظرفیت علمی به سمت توسعه فناوری دارد.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به علم و دانش و نخبگان حوزه فناوری افزود: حوزه آموزش عالی کشور یک سرمایه علمی است و سبب شده تا در حال حاضر جمعیت بزرگی از کشور دانش‌آموخته دانشگاه‌های داخل کشور باشند.

دکتر غلامی با بیان اینکه ما نباید در آینده مصرف کننده فناوری دیگران باشیم و باید تولیدکننده تکنولوژی باقی بمانیم و آن را گسترش دهیم، تصریح کرد: یک وظیفه آموزشی برعهده وزارت علوم بود که به خوبی انجام دادیم و سبب شد وضعیت علمی ما در دنیا و در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته و توانمند از جایگاه خوبی برخوردار باشد، به گونه‌ای که جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه علم و فناوری هستیم و در حال حاضر در رتبه‌های ۱۶ و ۱۷ علمی قرار داریم.

وزیر علوم افزود: وجود این دانشگاه‌ها ظرفیت بزرگی در کشور است که در جریان ۲۰ سال اخیر به روندی بالنده و در حال رشد تبدیل شده است. در یک سال اخیر شاهد حضور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که سبب شده در این یک سالی که کرونا بر دانشگاه‌ها سایه انداخته است، هر روز گزارش‌هایی از توانمندی‌های علمی برای خدمت به مردم اعلام شود و بسیاری از یافته‌های علمی هم حتی فرصت خبری شدن نیافتند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور داریم که ۳۷ پارک را وزارت علوم مستقیماً مدیریت می‌کند، گفت: همچنین ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها تأسیس شده و ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری راه‌اندازی شده است.

دکتر غلامی با بیان اینکه دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت جزو موارد خاص در دنیاست که یک دانشکده تخصصی در حوزه راه‌آهن داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مراکز صنعتی از یافته‌های علمی دانشگاه‌ها استقبال می‌کنند و در نتیجه شاهد ریشه و عمق گرفتن هر روزه یافته‌های علمی هستیم. آینده درخشانی پیش روی این هماهنگی‌ها و همکاری‌هاست و شاهد به نتیجه رسیدن فرصت‌های علمی هستیم.

وزیر علوم با بیان اینکه وزارتخانه‌ها به سمت بهره‌برداری از ظرفیت بزرگ و توانمند ایجاد شده در دانشگاه‌ها بیایند، گفت: به دلیل بالا بودن تعداد مراکز علمی و همچنین کاهش جمعیت دانشجویی، ظرفیت خالی توسعه علمی و فناوری را داریم.

وزیر راه و شهرسازی:

دیدگاه توسعه ای را با رویکرد دانش‌بنیانی در رفتار سازمانی راه‌آهن جریان داده‌ایم

در ادامه، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تلاش زیادی کردیم تا نگاه لجستیکی به توسعه را به رویکرد دانش‌بنیانی تبدیل کنیم، اظهار داشت: این دیدگاه را در فکر سازمانی و فردی کارکنان و مدیران راه‌آهن جریان داده‌ایم.

وی افزود: هدف ما از نگاه لجستیکی به توسعه و رویکرد دانش‌بنیان برای ایجاد دغدغه در فکر و رفتار سازمانی و فردی است تا بتوانیم مطالبه‌گری برای توسعه و رسیدن به سرآمدی از طریق حرکت برای تحقیقات نتیجه‌گرا را پایه‌گذاری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن که امسال افتتاح شد، مرکزی مهم در راستای رشد و توسعه فناوری و ارتباط آن با اجرا محسوب می‌شود و کانون تلاقی نخبگی و خبرگی است و این موجب می‌شود جریان پیشرفت و توسعه و تعالی راه‌آهن به خوبی هدایت شود.

وی ادامه داد: از طریق جریان‌سازی پژوهش و تحقیقات نتیجه گرا، توسعه دانش بنیان را پایه‌گذاری کرده‌ایم که نمونه آن در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن مشهود است.

در پایان این آیین و با حضور وزیران علوم، تحقیقات و راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه همکاری آموزشی، تحقیقاتی و فناوری توسط دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و دکتر سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.

گفتنی است؛ سه‌شنبه‌های ریلی هر هفته در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن با همکاری مجامع دانشگاهی و خبرگان صنعت ریلی و با حضور مدیرعامل راه آهن برگزار می‌شود.

 

نظر شما