کدام موسسات مشاوره تحصیلی معتبرند؟

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۴:۲۹:۵۷
کد خبر: ۱۱۳۴۲۳۸
کدام موسسات مشاوره تحصیلی معتبرند؟
یک کارشناس مشاوره تحصیلی بر این باور است که موسساتی برای مشاوره دانش آموزان معتبر و مناسب خواهند بود که اصولی مانند صداقت، اهمیت به سطح توانایی دانش آموزان و استخدام مشاوران حرفه‌ای و دوره دیده را در دستور کار خود قرار داده باشند.

به گزارش برنا، یکی از دغدغه های مهم دانش آموزان و والدین در کشور ما این این است که هر دانش آموزی بتواند در رشته مورد علاقه خود و یا رشته ای که شانس اشتغال بالاتری را دارد تحصیل کند با این وجود یکی از اصلی ترین موانعی که برای دانش آموزان در راستای رسیدن از سطوح آموزشی متوسطه به عالی در سر راه جوانان کشور وجود دارد آزمون کنکور است.

این آزمون که سال هاست دانش آموزان را برای کسب صندلی های دانشگاه در رشته های معتبر محک می‌زند، در برخی موارد نیز به سدی محکم در سر راه آنها بدل می شود.

با این وجود کارشناسان بر این باورند که اکثر دانش آموزان کشور ظرفیت قبولی در این آزمون و رسیدن به درجات مطلوب آموزش عالی را دارند.  در این میان اما رتبه بندی این آزمون جامع در راستای کشف سطوح علمی دانش آموزان از بالا به پایین صورت می گیرد بر این اساس دانش آموزان برای ورود به مراکز آموزش عالی و یا همان دانشگاه ها تحت نوعی غربال گری قرار می گیرند و دانش آموزانی که بالاترین رتبه ها را کسب کردند در بهترین دانشگاه ها نیز تحصیل می کنند.

همین مسئله آزمون کنکور را برای بسیاری از دانش آموزان به یک چالش جدی تبدیل کرده است، چالشی که کارشناسان عبور از آن را چندان نیز دشوار نمی دانند.

در همین راستا سروش جباری کارشناس حوزه مشاوره تحصیلی و بنیانگذار موسسه مشاوره و برنامه ریزی رندو در گفت و گو با خبرنگار ما به این موضوع اشاره کرد که اکثر دانش آموزان حاضر در کشور ظرفیت کسب رتبه های بالا در کنکور را دارند اما برای رسیدن به این سطح نیاز به پشتکار و راهنمایی های صحیح دارند که بخش عمده ای از ای راهنمایی ها می تواند توسط مشاوران تحصیلی صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به موسسات آموزشی متعددی که در کشور ایجاد شده‌اند نیز گفت: متاسفانه سودآوری مطلوبی که برای افراد مشغول در این حوزه وجود دارد، در سال های گذشته موسسات بسیاری را در راستای ایجاد مشاوره های تحصیلی ایجاد کرده است، اما بسیاری از این موسسات علم لازم برای مشاوره را ندارند.

یک رتبه برتر کنکور لزوما مشاور تحصیلی نیست

جباری ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در موسسات مشاوره تحصیلی کشور وجود دارد این است که اشخاصی را که در کنکور رتبه های برتر کسب می کنند را به عنوان مشاور تحصیلی به استخدام در می آورند.

وی ادامه داد: این امر صرفا به دلیل استفاده از نام رتبه های برتر کنکور صورت می گیرد؛ چرا که لزوما کسی که رتبه برتر کنکور را به دست آورده یک مشاور تحصیلی نیست.

این کارشناس مشاوره تحصیلی ادامه داد: یک مشاور خوب مشاوری است که با علم مشاوره آشنا بوده و به تکنیک های راهنمایی دانش آموزان مسلط باشد. از این رو اگر موسسه ای به استخدام رتبه های برتر کنکور نیز اقدام می کند، باید آموزش های مختص مشاوره را در اختیار آنها قرار دهد، تا موضوع مشاوره دانش آموزان به صورت حرفه ای پیش برود.

صداقت در مشاوره تحصیلی اصلی مهم است

جباری در خصوص یکی دیگر از مشخصه های موسسات مشاوره تحصیلی معتبر، توضیح داد: یک اصل مهم برای موسسات مشاوره تحصیلی صداقت است. به این معنی که به نسبت توانایی های دانش آموز به او وعده داده شود. به عبارت دیگر زمانی که دانش آموزی توانایی و ظرفیت لازم برای رسیدن به رتبه های برتر را از لحاظ دانشی و هوشی نداشته باشد، نباید او را با وعده رتبه های برتر و تنها با انگیزه های مالی به موسسه مشاوره تحصیلی جذب کرد.

وی ادامه داد: برای مثال موسسات مشاوره تحصیلی می توانند با محک زدن دانش آموزن از لحاظ دانش و هوش، آنها را در دسته های مختلف قرار داده و همه را با یک وعده پیش نبرند؛ چرا که این موضوع در آینده ممکن است باعث سرخوردگی دانش آموزان و همچنین آسیب زدن به رسالت مشاوران تحصیلی شود.

جباری اظهار کرد: با این وجود، متاسفانه بسیاری از موسسات مشاوره تحصیلی با انگیزه های مالی و کسب سود بیشتر، هر دانش آموزی را با هر سطح دانش و هوشی را با وعده کسب رتبه های برتر، جذب می کنند که این عمل دور از شرافت است.

متدهای مشاوره تحصیلی باید مختص کشور باشد

این کارشناس مشاوره تحصیلی ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که موسسات مشاوره تحصیلی باید به آن بپردازند، این است که متدهای مشاوره ای مختص کنکور سراسری کشور ایران باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که بسیاری از موسسات، با کپی کردن متدهای خارجی اقدام به مشاوره و برنامه ریزی برای دانش آموزان کرده اند که این موضوع می تواند علاوه بر گمراه کردن دانش آموزان، آنها را در رسیدن به اهداف دچار مشکل کند.

جباری افزود: برای مثال موضوع کنکور در کشور ما و شیوه سوالات تقریبا با هیچ جای جهان مشابه نیست و مشاوران تحصیلی باید متدهای آموزشی و برنامه ریزی را مختص شرایط کشور ما ایجاد کنند؛ چرا که اجرای متدهای خارجی در ایران جواب گو نیست.

چه کسانی می توانند در کنکور موفق باشند؟

این کارشناس مشاوره تحصیلی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به پرورش سالانه چند رتبه برتر در کنکور سراسری توسط موسسه رندو، چه افرادی می توانند در کنکور موفق باشند، گفت: بیشتر دانش آموزان این ظرفیت را دارند که رتبه های بالا را در کنکور کسب کنند؛ اما عده کمی هم ممکن است توانایی لازم برای رسیدن به این مهم را نداشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از المان های مهم برای رسیدن به رتبه مناسب، زمان است. برای مثال ممکن است فردی به ۶ ماه زمان برای رسیدن به رتبه مناسب و فردی به یک سال زمان نیاز داشته باشد. با این وجود اکثر دانش آموزان می توانند با برنامه ریزی موطلوب رتبه های برتر در کنکور را کسب کنند و این برنامه ریزی هم می تواند از طریق خود دانش آموزان و هم از طریق مشاوران تحصیلی صورت گرفته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در صورت تمایل به وبسایت سروش جباری مراجعه کنید :

http://Www.soroushjabbari.com

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز