دکتر خاکی صدیق:

زیست‌بوم آموزش عالی، نیازمند توجه ویژه به اخلاق حرفه‌ای است

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۱۴:۴۴:۴۳
کد خبر: ۱۱۳۷۱۹۲
زیست‌بوم آموزش عالی، نیازمند توجه ویژه به اخلاق حرفه‌ای است
معاون آموزشی وزارت علوم در آیین رونمایی از سند ملی "نظام‌نامه اخلاق آموزش" گفت: زیست‌بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر علی خاکی صدیق، در این آیین با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم و کلیدی آموزش عالی، توسعه زیست بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری در کشور است، گفت: نتیجه این زیست‌بوم موفق را در زمینه مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور دیدیم. اما شرط لازم برای توسعه علم و فناوری در کشور و چالشی جدی که حوزه آموزش عالی با آن روبرو است، اخلاق حرفه‌ای و توجه به آن است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه، و پایداری رشد علم و فناوری در کشور، نیازمند توجه به اخلاق حرفه‌ای هستیم، اظهار داشت: هدف از تدوین نظامنامه اخلاق آموزش، مورد توجه قرار دادن این مسئله مهم است. طرح این موضوع و نهادینه‌سازی آن در موسسات آموزش عالی بسیار اهمیت دارد و در حوزه معاونت پژوهشی هم در زمینه اخلاق بسیار خوب کار شده است و کمیته‌های لازم را در این خصوص تشکیل داده‌اند. باید چنین کاری در دانشگاه‌ها در زمینه آموزش نیز انجام شود.

دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه این سند با همکاری انجمن علمی اخلاق کاربردی، تدوین شده است، گفت: در تشکیل هسته مرکزی این نظام نامه، ۱۰ استاد تمام، ۱۵ دانشیار، ۱۹ استادیار، ۱۰ دانش آموخته دوره دکتری و پنج کارشناس از دانشجویان فعال کمک کردند. البته گام اصلی وزارت علوم پس از تدوین نهایی نظام‌نامه شروع می شود که همان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در جهت پایبندی به نظام اخلاقی و نهادینه کردن آن است.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: لازمه نهادینه کردن نظام نامه اخلاق آموزش، مشارکت حداکثری همه همکاران و اعضای خانواده آموزش عالی است که از دانشگاه‌ها شروع می‌شود.؛ همچنین برای تدوین این نظام‌نامه، ۵ هزار ۷۰۵ نفر ساعت عضو هیئت علمی، ۲ هزار و ۶۲۷ نفر ساعت کارشناس و ۸۱۲ نفر دانشجو در این فرآیند همراه بودند که ۲۶۴ بیانیه اخلاقی مطالعه و مقایسه شد و ۵۷ منبع در زمینه معرفتی همچنین اخلاق دانشگاهی و آموزشی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: نتیجه آن، تدوین الگوی پیشنهادی نظام نامه اخلاق آموزشی بود و پس از آن دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای دریافت شد تا پیش نویس نخست نظام نامه بهتر و پربارتر شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز