وزیر آموزش و پرورش:

«معلم» ؛ جانشین همه نداشته ها و جبران کننده همه کاستی‌ها در نظام تعلیم و تربیت است

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۳:۴۹:۳۳
کد خبر: ۱۱۷۳۵۹۷
«معلم» ؛ جانشین همه نداشته ها و جبران کننده همه کاستی‌ها در نظام تعلیم و تربیت است
وزیر آموزش‌وپرورش در آیین بزرگداشت مقام معلم و با حضور رئیس‌جمهور بابیان اینکه معلم جانشین همه نداشته ها و جبران‌کننده همه کاستی‌ها در نظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: در برابر عظمتِ مسئولیت‌پذیری، سخت‌کوشی و همدلی معلمان در پیگیری آموزش دانش‌آموزان در دوران کرونا سر تعظیم فرود می‌آورم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محسن حاجی میرزایی در آیین بزرگداشت مقام معلم که با حضور رئیس‌جمهور و در سالن حافظ ریاست جمهوری و با حضور ۸تن از معلمان منتخب به‌صورت حضوری و در ارتباط با معلمان منتخب استانی و به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: روز معلم، روز شهادت شهید مرتضی مطهری است، بزرگ‌مردی که سهم بزرگی در ساخت بنیان‌های فکری و اعتقادی داشت. روز شهیدان و باهنر و روز تمام معلمان خلاق، دل سوز، مهربان و سخت‌کوش؛ روز محسن خشخاشی، معلم بروجردی که در کلاس درس به شهادت رسید، روز حمید کنگو زهی معلم سیستان و بلوچستانی  که زیر دیوار حیاط مدرسه رفت تا جان دانش‌آموزان کند، روز اکبر عایدی که خودش سوخت تا دانش‌آموزانش زنده بمانند، روز کاظم صفر زاده که خودش را به سیلاب سپرد تا دانش‌آموزانش از سیلاب نجات یابند،  روز حسن امید زاده که برای نجات جان دانش‌آموزانش از آتش، زیبایی و جوانی چهره‌اش را هدیه کرد، روز امیر صادقی که برای نجات جان دانش‌آموزان از ریزش سقف مدرسه، در زیر آوار ماند، روز محمدعلی محمدیان که موی خود را تراشید تا با دانش‌آموز سرطانی‌اش همدلی نماید، روز علی بهایی که بخشی از کبدش را به دانش‌آموزش اهدا کرد، روز احسان موسوی، ثریا مطهر زاده که تمامی دارایی خود را برای درمان دانش‌آموزانشان هدیه کردند و روز تمام معلمانی که در دوران کرونا از روی تخت بیمارستان و تمام معلمانی که با کمترین امکانات مانند استفاده از درب یخچال اجازه ندادند تا کلاس‌های درس تعطیل شود. اجازه دهید در حضور شما به‌عنوان رئیس‌جمهور و منتخب مردم ایران باافتخار بگویم؛  «معلمان سپاس»، ایران قدردان شما است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره  آموزه‌های قرآن کریم اظهار کرد: انسان‌ها زمانی که از مادر متولد می‌شوند هیچ نمی‌دانند و دنیا برای آن‌ها آغاز آموختن و آگاهی است. «سمع» و «بصر» و «فواد» ظرفیت‌های بی‌نظیر ورود به عرصه پررمزوراز دانایی است و این سه مورد مسیر و ابزار آگاهی هستند تا انسان را به منزلتی برسانند که مسجود ملائک شود. شخصیت و هویت در افراد، فرهنگ و تمدن در جوامع باکیفیت بهره‌گیری و کارکرد هریک از این سه ظرفیت بزرگ، ارتباطی وثیق دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر استفاده از فرصت ارزشمند سمع و بصر و فواد گفت: درحالی‌که به استناد آیات قرآن این ویژگی به همه انسان‌ها داده‌شده، اما آنچه این قوم را متمایز از دیگران می‌کند، فرصت برنامه‌ریزی و تغذیه سمع و بصر و فواد دیگران که شان مهمی از وظایف و اختیارات حاکمیت است.

وی تأکید کرد: حاکمیت این فرصت را دارد که با تغذیه هدفمند، سالم و سنجیده این قابلیت‌های ممتاز، مسیر تحقق آینده را بسازد و شخصیت و هویت نسل نو را شکل دهد و آن‌ها را برای پرسشگری، گفت‌وگو، هم فهمی، نوآوری، همکاری، تفکر خلاق و توانایی حل مسائل در دنیای واقعی، پرورش دهد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: برای ملت‌ها و دولت‌ها هیچ فرصت سوزی خسارت بارتر از تضییع این فرصت بی‌نظیر و طلایی نیست حاکمیت به میزان توجه به این نقش راهبردی قادر به مدیریت سرمایه‌ها و خلق نتایج پایدار خواهد بود.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به فرصت ۱۲ساله‌ای که در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار دارد، اظهار کرد: دنیای امروز از سیطره اقتدار رسانه صحبت می‌کند، مگر رسانه‌ها چه می‌کنند؟ آنان به تغذیه چشم و گوش و اندیشه انسان‌ها می‌پردازند و از این مسیر اهداف سیاسی و اقتصادی پیگیری می‌شود. باید صادقانه به این موضوع فکر کنیم که به مدت ۱۲سال بهترین دوران یادگیری کودکان در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار داده‌ایم و خانواده‌ها با اعتماد کامل فرزندان خود در اختیار آموزش‌وپرورش قرار می‌دهند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: اگر امروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه‌ایجاد نگرانی می‌کند، باید ریشه‌های آن را در خانه و مدرسه جست‌وجو کرد، زیرا این دو مکان، جایی است که می‌توان پیشگیری و مصونیت را از طریق آن اقدام کرد و با کمترین هزینه آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

وی بابیان این‌که راه‌حل بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماع را باید در خانه و مدرسه جستجو کرد، اظهار کرد: اگر فرهنگ عمومی، حمل نقل، مصرف انرژی، بهره‌وری کل منابع و فرهنگ گفت‌وگو و مدارا در جامعه ضعیف است و توانمندی‌های اقشار مختلف با همدیگر با کاستی مواجه می‌شود، راه‌حل آن در مدرسه و خانه است. اگر در جامعه همکاری به‌سختی به دست می‌آید و در حل پایدار مسائل با مشکل مواجه می‌شویم و حل مسائل مشکل می‌شود، راه‌حل آن در خانه و مدرسه است که می‌تواند صورت‌بندی توانایی حل مدرسه را ارائه کند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش‌وپرورش در کشورهای توسعه‌یافته اظهار کرد: کشورهای پیشرو در نظام تعلیم و تربیت حاضر هستند تا به‌راحتی کرسی‌های دانشگاهی را در اختیار اساتید دیگر ملیت‌ها قرار دهند اما به‌هیچ‌وجه تدریس در کلاس ابتدایی را به افراد متعلق به فرهنگ خود نمی‌سپارند  و این موضوع نشان از اهمیت فرصتی است که این آموزش‌ها در دوران ابتدایی دارد.

حاجی میرزایی بابیان این‌که خانه و دامان پرمهر مادران به‌عنوان اولین مدرسه و زمزمه‌های محبت‌آمیز معلمان در مدرسه به‌عنوان خانه دوم و دوران کودکی و نوجوانی با عمیق‌ترین تأثیر در طول زندگی و سهل‌ترین زمان برای شکل‌پذیری هویت و شخصیت، مهم‌ترین فرصت برای تغذیه و رشد قابلیت‌های ممتاز انسانی است، اظهار کرد: به‌یقین می‌توان گفت نرم‌ترین امکان و راه برای ساختن آینده و نوسازی تمدن از این طریق میسر می‌شود. خانواده‌ها و معلمان، قهرمانان، راهبران و کارگردانان این میدان هستند. معلمان بزرگ هستند؛ زیرا مأموریت بزرگی بر دوش حمل می‌کنند و به میزانی که آن‌ها قدر ببینند و بر صدر بنشینند، جامعه قد می‌کشد و هیچ جامعه‌ای بیش از قد معلمان خود قد نمی‌کشد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در این راه خطیر، عوامل گوناگونی از برنامه درسی تا نظام سنجش، نظام تخصیص منابع و فضای فیزیکی، تجهیزات و فناوری‌ها دخیل هستند، اما معلم موضوع دیگری است. معلم را به‌عنوان جانشین همه نداشته ها و جبران‌کننده همه کاستی‌ها، می‌شناسیم. معلم باکیفیت و باانگیزه است که می‌تواند همه کاستی‌ها را جبران کند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اقداماتی که برای تقویت توانمندی‌های معلمان انجام‌شده است، اظهار کرد: نظام جذب و ساماندهی معلم  با معایب بزرگی روبرو بود که در سایه تصمیم راهگشا و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حضرت‌عالی به آرامش رسید و زمینه را برای جذب معلمان باکیفیت هموارتر کرد. همچنین لایحه رتبه‌بندی معلمان باهدف فراهم کردن بستر مناسب ارتقای توانمندی‌ها و صلاحیت‌های معلمی، در دولت تدبیر و امید تصویب و تقدیم مجلس شد که در زمره تصمیمات راهگشا برای ارتقای توانمندی‌های معلمان، قابل ارزیابی است.

حاجی میرزایی بابیان این‌که ترمیم حقوق معلمان هرچند هنوز به‌عنوان مطالبات فرهنگیان در مقایسه با سایر کارکنان دولت پیگیری می‌شود، اظهار کرد: در دوران مسئولیت حضرت‌عالی تغییر حقوق فرهنگیان با تغییرات بزرگ و قابل‌اعتنایی همراه شد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره تصویب تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: با رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تدبیر جناب‌عالی، تربیت اوان کودکی به رسمیت شناخته شد و در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گرفت و تمام خانواده‌ها در مقام مربی برای فرزندان مناسب و توانمند آیندگان درباره عظمت و ارزش راهبردی این تصمیم بزرگ بیشتر خواهند گفت.

حاجی میرزایی به توسعه دسترسی به فضای ایمن و استاندارد آموزشی اشاره کرد و گفت:  روزانه ۲۸کلاس درس در دولت تدبیر و امید ساخته شد و ۱۰،۵درصد از مدارس نا ایمن و نیازمند تخریب کاسته شد. مدارس خشت و گلی جمع‌آوری شد و بخاری‌های نفتی ۲۷۶هزار کلاس درس جمع‌آوری شد و در تمام مناطقی که به گاز دسترسی دارند، سیستم گرمایشی مدرسه ایمن و استاندارد شد.

وی بابیان پیشرفت‌های صورت گرفته در شاخص‌های آموزشی در دولت تدبیر و امید گفت: نرخ پوشش پیش‌دبستانی از ۳۸به ۷۱درصد و افزایش ۱۰۰درصدی یافت و به‌طور ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳به ۵۸درصد رسید که بیش از ۱۰۰درصد رشد داشتیم. همچنین جذب دانش‌آموزان دختر عشایری، ۱۲درصد، دانش‌آموزان عشایری متوسطه ۲۴درصد و مدارس شبانه‌روزی عشایری ۳۶درصد رشد یافت.  در توسعه مهارت‌آموزی که همواره مهم‌ترین اولویت حضرت‌عالی بود، ۵۰درصد رشد هنرجویان را داشته‌ایم  که از ۶۲۵هزار هنرجو به ۹۶۵هزار هنرجو رسید و این تعداد هنرجویان روستایی رشد چهار برابری پیدا کرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان آمارهای فعالیت‌های صورت گرفته در آموزش مجازی، گفت: مدرسه تلویزیونی ایران در دوره ابتدایی با برگزاری دو هزار ۶۱۸جلسه درسی برگزار کرد و  کل محتوای دوره ابتدایی را تولید و پخش کرد و در دوره متوسطه دو هزار و ۴۰۰ساعت برنامه از ۱۵شهریور تاکنون تولید و پخش‌شده است و همه محتوی درسی در اختیار دانش‌آموزان قرارگرفته است.  همچنین کتب درسی برای سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز شده که می‌تواند بهره‌مندی دانش‌آموزان را از تصاویر و ویدئوهای تکمیلی فراهم کند که پس از دوره کرونا هم قابلیت استفاده دارد.

وی با اشاره تأسیس شبکه شاد و رشد سریع این شبکه اظهار کرد: شبکه شاد هر هفته به‌طور میانگین ۱۳میلیون دانش‌آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط می‌کند خدمات آموزشی ارائه می‌دهد  و روزانه به‌طور متوسط ۶۵۰هزار ارتباط زنده و ۲۵۰میلیون پیام در این شبکه برقرار می‌شود و بیش از دو میلیون و ۳۰۰هزار کاربر به‌طور هم‌زمان خدمات ارائه می‌دهد و با پهنای ۴۰۳گیگابیت بر ثانیه گوشه‌ای از خدماتی است که از طریق شبکه شاد ارائه می‌شود. کلیه محتوای آموزشی تولید و از طریق شبکه آموزشی شاد در اختیار همه معلمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما در شرایط کرونا سعی کردیم تا حتی یک روز هم چراغ تعلیم و تربیت خاموش نشود و این موضوعات همه نشان از تغییر در رویکرد نظام تعلیم و تربیت در مسیر نقش‌آفرینی گسترده است اما همچنان نیاز است تا اراده سیاسی قوی و هوشمندی پیرامون بهره‌مندی کشور از فرصت تعلیم و تربیت شکل دهد.

وی با اشاره به تعهد و مسئولیت‌پذیری معلمان در دوران کرونا و استمرار فعالیت‌های آموزشی در این دوران به‌واسطه تلاش‌هایی که معلمان انجام دادند، اظهار کرد: وظیفه می‌دانم در برابر عظمتِ مسئولیت‌پذیری، سخت‌کوشی و همدلی، خلاقیت، نوآوری مهربانی معلمان در پیگیری آموزش در دوران کرونا سر تعظیم فرود بیاورم. خانواده‌ها در این دوران به‌عنوان دستیار معلمان به‌ویژه در دوره ابتدایی نقش‌آفرینی کردند و گواه دلسوزی‌ها و پیگیری معلمان هستند. معلمان هرروز و در همه خانواده‌ها مشاهده و ارزیابی می‌شوند و کار و هنرنمایی آنان در منظر همه ایرانیان است و ایرانیان قدردان همه معلمان هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: یک سال کار در شرایط کرونا به ما آموخت که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد و لذا خواهشمندم برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی‌دغدغه دانش‌آموزان و رفع نگرانی خانواده‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید.

حاجی میرزایی گفت: به اعتبار شاخص‌های معتبر و قابل‌سنجش، می‌توانیم داوری کنیم که آموزش‌وپرورش در دولت تدبیر و امید از پوشش گسترده‌تر، کیفیت و عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمن‌تر، جلوتر بوده است و البته هنوز تا موقعیت آرمانی فاصله‌داریم اما گام بلند و محکمی برداشته شد.

وی در پایان اظهار کرد: از بابت کاستی‌ها از خانواده‌ها و معلمان و دانش‌آموزان پوزش می‌طلبم و از بابت دستاوردها افتخار می‌کنم و از این بابت از شما و دولت محترم، صمیمانه تشکر می‌کنم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز