علیرضا کمرئی:

بدون توسعه شایستگی‌های معلمان، تحول در آموزش‌وپرورش، امکان‌پذیر نیست

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۱۳:۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۱۸۰۱۸۷
معاون آموزش متوسطه در جمع هنرآموزان شرکت‌کننده در رویداد تربیت مربی کارآفرینی هنرستان‌ها در فضای مجازی، اظهار کرد: بدون توسعه شایستگی‌های معلمان تحول در آموزش‌وپرورش، امکان‌پذیر نیست

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علیرضا کمرئی؛ در جمع هنرآموزان شرکت کننده در رویداد تربیت مربی کارآفرینی هنرستان‌ها در فضای مجازی، اظهار کرد: این دوره آموزشی در امتداد اجرایی بندهایی از تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش با سازمان فناوری اطلاعات، پیرامون آموزش مربیان انجام می‌شود و به دلیل پرداختن به بعد مهمی از نیازهای حرفه‌ای هنرآموزان دارای اهمیت فراوان است.

کمرئی گفت؛ این دوره آموزشی ازنظر روش، ارائه‌کنندگان و محتوا، ارزش متفاوت‌تری نسبت به دوره‌های مشابه گذشته دارد، زیرا آموزش در فضای مجازی با رویکرد تعاملی، یادگیری فعالیت محور، بهره‌گیری از یادگیری و ارزشیابی پروژه محور در فرآیند آموزش، با مشارکت و پیش‌قدم شدن یک حوزه تخصصی انجام می‌شود و در محتوا نیز موضوع این رویداد، آموزش کارآفرینی است که به دلایل متعدد دارای اهمیت بالایی است.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در لزوم گسترش آموزش کارآفرینی، چند باور اساسی باید شکل‌گرفته و تقویت شود. نخست آن‌که به‌شدت به گسترش یادگیری‌ها در این حوزه نیاز داریم و کارآفرینی آموزش دادنی و یادگرفتنی است و نباید در این مسیر متوقف شویم. دوم، هنرجویان بیش از سایر متربیان به مهارت‌های کارآفرینی نیاز دارند و با قرار گرفتن در این مسیر می‌توانند به‌عنوان محرک نظام اشتغال عمل کنند. خوداشتغالی یا کارآفرینی نیاز جدی حوزه کار و اشتغال است و آموزش مؤثر هنرجویان می‌تواند مقدمه یک تحول چشمگیر در این عرصه به‌حساب آید. سوم، به دلیل غیرتخصصی بودن اغلب دبیران در این درس، به توسعه بیشتر معلمان برای بهبود جریان یادگیری هنرجویان در هنرستان‌ها نیاز داریم و این امر با آموزش هنرآموزان آغاز می‌شود. آموزش معلمان کارآفرینی مبدأ پیشرفت و توسعه یادگیری بیشتر در این عرصه است؛ و درنهایت این که توسعه حرفه‌ای، امری فردی، داوطلبانه و مستمر است و بدون انگیزه کافی یادگیرندگان، محقق نمی‌شود.

وی افزود: شرکت در این قبیل رویدادها نقطه عزیمت برای یک سفر دائمی در حوزه شغلی است و حرفه‌ای شدن با آن معنا پیدا می‌کند و توقف در این سفر بی‌معناست.

معاون متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه بابیان این که، در زیست‌بوم جدید معلمان با سرعتی قابل‌توجه در مسیر توسعه حرفه‌ای خویش قدم گذاشتند و یادگیری‌های آنان در دانش پداگوژیک، دانش فناورانه و ابعاد محتوایی به‌سرعت گسترش یافت، اظهار کرد: یادگیری در حین عمل و در درون بافت سازمان به نحو مؤثرتری عمل می‌کند و به همین دلیل باید به رویکرد غالب در توسعه حرفه‌ای معلمان و مدیران تبدیل شود.

کمرئی خاطر نشان کرد آموزش‌وپرورش با طرح ایده‌ای جدید «جوامع یادگیری» به دنبال خلق موقعیت‌ها و فرصت‌هایی متنوع برای توسعه معلمان است. امیدواریم این طرح به‌زودی اجرایی شود. درهرصورت رویداد امروز نیز کاملاً هم‌راستا باهدف ما در بهبود شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان است.

شایان‌ذکر است، در این دوره‌ها تاکنون ۴۰۰هنرجوی درس کارآفرینی به توسعه یادگیری خود در مقوله کارآفرینی با رویکرد کسب‌وکارهای فناورانه پرداخته‌اند و این آموزش‌ها با همکاری سازمان فناوری اطلاعات همچنان ادامه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز