طراحی و تولید دستگاه ونتیلاتور ۱۰۰درصد بومی

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۲:۳۷:۲۲
کد خبر: ۱۱۸۶۱۰۱
طراحی و تولید دستگاه ونتیلاتور ۱۰۰درصد بومی
فناوران شرکت تجهیزسازان امید سبز، مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، موفق به طراحی و تولید دستگاه ونتیلاتور ۱۰۰ درصد بومی شدند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مهندس معین بهمن، مدیرعامل شرکت تجهیزسازان امید سبز، ضمن تبیین روند شکل‌گیری این شرکت گفت: هسته اصلی شرکت تجهیزسازان امید سبز، توسط تعدادی دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه تهران شکل گرفت و سپس تیم فروش وسرمایه‌گذاران نیز به این هسته پیوستند. محصولات اصلی این شرکت در دسته مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد.
وی افزود: باید گفت هسته اصلی شرکت، فعالیت خود را با تولید دستگاه ونتیلاتور پرتابل در سال ۱۳۹۱ شروع کرد و در سال ۱۳۹۵ نیز به دانش بومی طراحی و تولید ونتیلاتور پرتابل دست یافت. این دستگاه طی قراردادی با سازمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو )، جهت کار در معادن زغال سنگ مورد استفاده قرار گرفت و توانست بر تحریم دستگاه تنفس مصنوعی شرکت MSA آمریکا غلبه کند.
به گفته مدیرعامل شرکت تجهیزسازان امید سبز، با شیوع کرونا در اسفند ۹۸، این شرکت طراحی و ساخت ونتیلاتور ICU را هدف خود قرار داد و در مردادماه ۹۹ ، شرکت موفق به طراحی و ساخت نمونه اولیه دستگاه ونتیلاتور ICU با تمام مدهای فشاری و جمعی شد.
مهندس بهمن در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تنفس انسان از چهار فاز تشکیل شده است: فاز دم، انتهای فاز دم، فاز بازدم و انتهای فاز بازدم. مدهای فشاری سیکل دم را با توجه به فشار ورودی به ریه کنترل و به انتها می‌رسانند. سیکل دم ادامه می‌یابد تا فشار ریه را به فشار از پیش تعیین شده توسط پزشک برسانند. این فشار معمولاً از ۵ میلی بار تا حدود ۶۰- ۵۰ میلی بار است.
وی، داشتن PEEP یا همان فشار مثبت انتهای بازدمی را از ویژگی‌های ونتیلاتور ICU دانست و گفت: این ویژگی، فاز بازدم فرد را مانیتور می‌کند و اجازه نمی‌دهد فشار انتهای فاز بازدم از یک حد پایین‌تر رود. این امر مانع از collapse ریوی می‌شود و اجازه نمی‌دهد دیواره‌های ریه به یکدیگر بچسبند.
مدیرعامل شرکت تجهیزسازان امید سبز با تأکید بر بومی بودن ۱۰۰ درصدی این دستگاه اظهار کرد: محصولات در رسته تنفسی شامل چند سطح است. یک ونتیلاتور، دارای سطوح پنوماتیک، الکترونیک و نرم‌افزار است. شرکت تجهیزسازان امید سبز موفق به بومی‌سازی تمامی این سطوح شده است و با استفاده از قطعات موجود، اقدام به طراحی و تولید محصول کرده است.
همچنین مهندس بهمن در تشریح مسأله بومی‌سازی خاطرنشان کرد: «ثطراحی و ساخت کلیه قسمت‌های پنوماتیک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مرتبط با ترکیب اکسیژن است، طراحی و ساخت کلیه بردها در قسمت الکترونیک، برنامه‌نویسی نرم‌افزار در سه بخش لایه سطح بالا، لایه سطح میانی و لایه پایین و حتی طراحی و ساخت قاب دستگاه همگی توسط شرکت تجهیزسازان امید سبز انجام گرفته است.
وی در پایان سخنان خود به «دستگاه حذف نویز» و «دستگاه ترکیب کننده» نیز اشاره کرد و گفت: «دستگاه حذف نویز، در ورودی اتاق عمل، سالن کنفرانس و بیمارستان‌ها نصب می‌شود و صداهای ناخواسته، نویزها و صدای محیط را حذف می‌کند. همچنین در دستگاه ترکیب کننده، دو گاز متفاوت با نسبت‌های معین ترکیب می‌شوند. این دستگاه در اتاق عمل جهت ترکیب گازهای بیهوشی و یا در ونتیلاتور جهت ترکیب اکسیژن و هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز