دکتر نظرپور:

تنوع‌بخشی به منابع مالی آموزش عالی با توسعه درآمد‌های اختصاصی

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۱۲:۵۵:۳۷
کد خبر: ۱۱۹۲۰۵۵
تنوع‌بخشی به منابع مالی آموزش عالی با توسعه درآمد‌های اختصاصی
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در جلسه هیات رئیسه دانشگاه کردستان با اشاره به ضرورت تنوع‌بخشی به منابع مالی دانشگاه‌ها گفت: درآمدهای اختصاصی، دانشگاه‌ها می‌تواند حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمدتقی نظرپور در نشست هیات رئیسه دانشگاه کردستان، با اشاره به نسبت درآمد اختصاصی و درآمد عمومی دانشگاه کردستان اظهار داشت: باید تلاش کنیم درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها را افزایش دهیم. سهم‌بری آموزش عالی از کل بودجه سالانه کشور اکنون به حدود ۲ درصد رسیده است در حالیکه این میزان در ۲۵ سال گذشته حدود ۵ درصد بوده است.

وی افزود: تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی طی ۵۰ سال گذشته در کشور افزایش قابل توجهی داشته، اما اعتبارات اختصاصی متناسب با این توسعه متوازن، کاهشی بوده است.
وی ادامه داد: ضروری است بودجه دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و وضعیت آموزش و پژوهش خود را مشخص کنیم زیرا این‌ها آیتم‌هایی است که برای درآمد اختصاصی باید به آن توجه کنیم.
دکتر نظرپور درخصوص تنوع بخشی به تامین منابع مالی دانشگاه‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه منابع مالی آموزش عالی صرفاً از طریق دولت قابل تامین نیست به همین دلیل تنوع‌بخشی به منابع مالی آموزش عالی در دستور کار قرار دارد تا دانشگاه‌ها از محل آموزش، پژوهش، طرح‌های برون سازمانی و کشوری کسب درآمد کنند.

وی با بیان اینکه تعداد ۳۸۰ نفر هیأت علمی در دانشگاه کردستان نسبت به ۴۸۰ کارمند این دانشگاه عدد کمی است، افزود: سرانه جمعیت دانشجویی دانشگاه کردستان با توجه به وضعیتی جمعیتی استان درست بوده و یکی دیگر از پارامترها نیز نسبت اعضای هیأت علمی به تعداد دانشجویان است که باید افزایش پیدا کند.

در ادامه این جلسه دکتر جمشید اسماعیلی مدیرکل دفتر طرح‌های عمرانی وزارت علوم نیز با اشاره به لزوم آموزش صرفه‌جویی در انرژی و انعکاس آن در رفتار دانشجویان و اساتید اظهار داشت: مدیریت سبز به عنوان یک مطالبه جدی جامعه از دانشگاه آغاز شده است و این ضرورت از اولویت‌های وزارت علوم در دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به اینکه منابع و محیط زیست کشور با تهدید جدی مواجه است گفت: تحریم و ایجاد استراتژی موثر اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که کشور نیاز مبرم به مدیریت سبز دارد. این مدیریت از ۱۸۰ دانشگاه کشور شروع شده است و به باید به سیستم مدیریت کشور برای حفظ محیط زیست و انرژی تسری پیدا کند.

دکتر رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه با تلاش‌های فراوان مجموعه، بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش چشمگیری داشته است بطوریکه اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه از ۱۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۲۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید که نشان از رشد ۶۲.۷ درصدی دارد و این میزان بالاترین افزایش بودجه در میان دانشگاه های کشور بوده است.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از پروژه‌های در حال ساخت این دانشگاه به بررسی جایگاه دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد که با همت دانشگاهیان و در سایه فعالیت‌های ارزنده آنان در سال‌های اخیر رتبه این دانشگاه بطور پیوسته ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) هم دو نوع رتبه‌بندی داخلی و جهانی دارد. دانشگاه کردستان در سال گذشته برای اولین بار در سیستم رتبه بندی بین المللی ISC حضور پیدا کرد و رتبه ۱۶ مشترک در بین کل دانشگاه‌های کشور و ۱۱ در بین دانشگاه‌های جامع را بدست آورد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز