دکتر نوبخت:

رشد اقتصادی دانش‌محور، زمینه‌ساز توسعه کشور است

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۱۴:۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۱۹۸۴۶۲
رشد اقتصادی دانش‌محور، زمینه‌ساز توسعه کشور است
معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به ایجاد ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در هشت سال گذشته، گفت: رشد اقتصادی دانش‌محور، زمینه‌ساز توسعه کشور است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمدباقر نوبخت، در آیین افتتاح مجتمع نوآوری این دانشگاه گفت: امروز همه کشورها بر اساس یک مقوله، یعنی " توسعه " رتبه‌بندی می‌شوند و در زمره کشورهای درحال توسعه، توسعه‌یافته و یا کشورهای با توسعه بالا قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس این رتبه‌بندی، در جایگاه کشورهای توسعه مطلوب، قرار دارد و در هشت سال گذشته، در مرکز تحقیقات استراتژیک کشور پس از اینکه مقام معظم رهبری سند ۲۰ ساله و افق ۱۴۰۴ را برای یک کشور توسعه یافته مطرح کردند، تلاش‌های زیادی در این راستا صورت گرفته است.

دکتر نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی دانش‌محور و دانش‌بنیان می‌تواند کشور را به توسعه برساند، افزود: نتیجه فعالیت‌‌های انجام شده در هشت سال گذشته، ایجاد ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور بوده است.

وی افزود: امروز به جای خام‌فروشی، فولاد و فناوری‌های نو را صادر می‌کنیم و در آینده نزدیک می‌توانیم واکسن را به جای نفت خام صادر کنیم و این مهم، ناشی از نوع نگاه و تغییر نگرش است.

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: در دولت سیزدهم نیز، در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت شود تا آینده درخشانی را برای میهن عزیزمان شاهد باشیم.

از افتخارات دولت تدبیر و امید، دیپلماسی فناوری است

دکتر علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این آیین، دپیلماسی فناوری را از افتخارات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: به جای اتکاء به اقتصاد نفتی باید به سمت اقتصادهایی که وابستگی به نفت را کاهش می‌دهند حرکت کنیم.

 

وی به رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۱۳۹۲، پنجاه و شش، شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود داشت که این میزان، امروز به ۶ هزار و ۳۰ شرکت رسیده است و مجتمع نوآوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز، دویست و هشتادمین فضای نوآوری در کشور به شمار می‌رود.

دکتر وطنی اظهار داشت: امروز اگر در خصوص ویروس کرونا و واکسن آن صحبت می‌‌شود، نمی‌توان نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران جزو ۶ کشور دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا قرار دارد، افزود: دانشمندان و جوانان اندیشمند ما، مثل رزمندگان دفاع مقدس عمل کردند و در مسیر علمی، توفیقات زیادی کسب شده است.

وی بیان کرد: دولت آنقدر ظرفیت ندارد که در پست‌های مختلف، نیروی انسانی، استخدام کند ولی شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت زیادی در زمینه اشتغال دارند.

دکتر وطنی با بیان اینکه از فرصت شرکت‌های دانش‌بنیان باید بیشترین استفاده را داشته باشیم، افزود: تنها راه نجات کشور، علم و فناوری و استفاده از این ظرفیت‌های معنوی و ظرفیت‌های اجتماعی است.

وی دپیلماسی فناوری را از افتخارات دولت تدبیر و امید برشمرد و بیان کرد: مسئولان باید از این تجربیات ارزشمند استفاده کنند و باید به جای اتکاء به اقتصاد نفتی، به سمت اقتصادهایی که وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد، حرکت کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز