وزیر علوم:

توجه به علوم پایه، زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور است

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۱۳:۳۵:۰۷
کد خبر: ۱۱۹۸۹۳۶
توجه به علوم پایه، زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری سال جهانی بزرگداشت علوم پایه (۲۰۲۲) بر اهمیت و نقش علوم پایه در توسعه پایدار و پیشرفت کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، اولین نشست شورای سیاست‌گذاری سال جهانی بزرگداشت علوم پایه با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس شورا، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و نایب رییس شورا، دکتر سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دبیر شورا و همچنین سایر اعضا به منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای برگزاری آیین سال جهانی بزرگداشت علوم پایه (۲۰۲۲ میلادی) برگزار شد.

بر اساس مصوبه سازمان علمی و فرهنگی یونسکو، سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان سال جهانی بزرگداشت علوم پایه نامگذاری شده است که هدف از آن توجه جهانی به علوم پایه به عنوان مبنای توسعه و پیشرفت در کشورها است و تاکنون ۱۳ نهاد در دنیا به بزرگداشت این رویداد پیوسته‌اند.

دکتر غلامی در این نشست با اشاره به اهمیتی که علوم پایه دارند، گفت: توجه به علوم پایه و بنیادی، زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور است و همواره در منویات مقام معظم رهبری نیز به آن توصیه موکد شده است.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر اساس وظیفه ذاتی که دارد، پرداختن و توجه ویژه به علوم پایه را بسیار مهم می‌داند و بر همین اساس از سال گذشته نیز برنامه‌هایی در این خصوص تدوین شده است که بزرگداشت آن به صورت جهانی این موضوع را به صورت مضاعف پراهمیت‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت انجام هماهنگی‌های لازم با نهادهای مختلف مرتبط با موضوع و نیز جلب حمایت دولت برای پشتیبانی و سهولت در اجرا، گفت: همچنین لازم است کارگروه اطلاع‌رسانی به منظور تبیین، تبلیغ اهمیت این رویداد و انعکاس دقیق برنامه‌ها، فعالیت‌ها در این زمینه تشکیل شود.
وزیر علوم همچنین به ضرورت استفاده از ظرفیت دیگر نهادها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صدا و سیما نیز در این مبحث می‌توانند بسیار کمک کننده باشند و باید همکاری آنها نیز جلب شود.

دکتر غلامی همچنین تاکید کرد: دانشگاه‌های بزرگ و مادر در استان‌‌ها به عنوان یک شبکه ملی می‌توانند نقش مهمی در پیگیری برنامه‌های استانی این رویداد داشته باشند و باید از نظرت اساتید برجسته علوم پایه که در دانشگاه‌های مادر هستند نیز بهره برد.

وی همچنین با اشاره به وجود انجمن‌های علمی مهم و متعدد در علوم پایه اظهار داشت: باید از پتانسیل موجود در این انجمن‌ها نیز بهره‌گیری شده و با دیدگاه آینده‌نگری برنامه‌ها تدوین و تنظیم شوند.

گفتنی است؛ دکتر حسین سالارآملی رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، دکتر محمد جلالی رئیس کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، دکتر مجید قاسمی رئیس شورای انجمن‌های علمی، دکتر محمدرضا اجتهادی رئیس انجمن فیزیک ایران، دکتر سعید سمنانیان و دکتر محمد جوان، اساتید فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این جلسه حضور داشتند که هر کدام به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و مقرر شد مصوبات آن به صورت برنامه‌ای مدون، تنظیم و برای اجرا در اختیار کارگروه‌هایی که تشکیل خواهند شد، قرار گیرد.

 

نظر شما