شیوه‌نامه اجرایی ارزیابی و تأیید محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۱۲:۴۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۹۹۳۷۹
شیوه‌نامه اجرایی ارزیابی و تأیید محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد
قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی ارزیابی و تأیید محصولات دانش بنیان جهت دفاع از رساله دکتری خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ شیوه نامه ارزیابی و تأیید محصولات دانش بنیان و تجاری سازی شده توسط معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی جهت دفاع از رساله دکتری با هدف صیانت از تولید فناوری های محققان و دانشمندان جوان کشور و ایجاد و تقویت زیست بوم فناوری برای دستیابی به دانشگاه نسل چهار و کارآفرین ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: ابلاغ این شیوه نامه در راستای تحقق مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی برای دستیابی به دانشگاه حل مسأله و کارآفرین، بر اساس آئین‌نامه، جامع بازار و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و اجرایی سازی ماده  آئین نامه دفاع از رساله دکتری صورت گرفت.

دکتر ضرغامی با اشاره به جزئیات و مختصات شیوه نامه مذکور خاطرنشان کرد: در راستای تولید دانش فنی، ارائه نمونه محصول اولیه (MVP)/ فروش خدمت بر اساس شاخص های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت بررسی فرآیند دفاع فناورانه به‌عنوان شرط لازم و کافی محسوب می شود.

وی ادامه داد: پس از پیشبرد اهداف به میزان 50 درصد فرآیند ثبت شرکت، بر اساس مدل پنجم دستورالعمل مدیریت فعالیت های دانش‌بنیان دانشگاه آغاز می شود و سهام عمده متعلق به دانشجو به‌عنوان مجری ساخت و تولید دانش فنی خواهد بود.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ثبت اولیه شرکت توسط تیم رساله دکتری و ثبت نهایی شرکت توسط اداره حقوقی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه در چهارچوب مدل پنجم دستورالعمل مدیریت فعالیت های دانش‌بنیان دانشگاه انجام می شود، تصریح کرد: برای اخذ شرایط دفاع از رساله دکتری، تیم رساله به دو طریق می‌توانند اقدام کند. در مدل اول تیم رساله پس از ساخت نمونه اولیه(محصول)/ خدمت (فروش خدمات) متناسب با شاخص های موردنظر برای اخذ تأییدیه مجوز دانش بنیان اقدامات لازم را از طریق سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می دهد.

دکتر ضرغامی در تشریح مدل دوم خاطرنشان کرد: تیم رساله پس از ساخت نمونه اولیه/ فروش خدمات، درخواست بررسی سطح دانش‌بنیانی محصول یا خدمات خود را پس از تأیید معاونت پژوهش و فناوری واحد ذی‌ربط از طریق سامانه ساجد به دبیرخانه شورای مدیریت فعالیت های دانش‌بنیان دانشگاه ارسال می کند. دبیرخانه شورا کمیته‌ای متشکل از سه نفر از اعضای شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان و چهار نفر از اساتید دارای تخصص لازم در زمینه محصول رساله دکتری است که بر اساس معیارها کفایت سطح دانش‌بنیانی محصول/ خدمات را دو گروه یک و دو تعیین می کند.

وی بر لزوم متوسط به بالا بودن سطح فناوری کالا یا خدمات تأکید کرد و افزود: کالا یا خدمات نباید به گونه ای باشد که کپی‌برداری از آن به‌آسانی میسر و حاصل از فعالیتهای تحقیق و توسعه تیم خبره برای کسب‌وکار باشد. باید کارکرد/خواص پیچیده در محصول ایجاد و از سوی دیگر کارکرد/خواص پیچیده در محصول فراهم شود. از سوی دیگر، تولید محصول حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی باشد به‌طوری‌که قابلیت بررسی فنی را داشته باشد و در نهایت تولید محصول / خدمت توسط تیم رساله به شفافی قابل احصاء باشد.

دکتر ضرغامی همچنین از اعطای کفایت سطح یک دانش‌بنیانی به گروه محصولات اولویت‌دار دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: به منظور تسهیل امور، شورای مدیریت فعالیت های دانش بنیان دانشگاه می تواند وظایف مذکور در این دستورالعمل را به شورای مدیریت دانش بنیان استان و زیر ساخت دبیرخانه آن، واگذار کند. در نهایت تصمیمات شورای استانی، با تأیید معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری مشروعیت اجرایی پیدا خواهد کرد و بدون کسب تأییدیه فاقد هرگونه اعتبار است. 

دکتر ضرغامی تعیین سطح فناوری را براساس دو مولفه فیزیکی (محصولات، ابزارها، تجهیزها، طرحها، تکنیکها و ...) و مولفه اطلاعاتی (مهارت در مدیریت، بازاریابی، تولید، کنترل کیفیت، قابلیت اطمینان و زمینه کاری) دانست و گفت: این مهم باید در یکی از سطوح فناوری (TRL) 4 تا 9 تعیین جایگاه شود.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: این معاونت با توجه به مستندات لازم، مجوز دانش بنیان شرکتهای دانش بنیان سطح یک را بالاتر از 7 امتیاز پژوهشی و شرکت دانش‌بنیان سطح دو را برابر کسب 7 امتیاز پژوهشی به‌حساب آورده و مجوز کفایت علمی لازم برای دفاع از رساله دکتری را برای متقاضی صادر می کند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز