با انتشار کتاب دو جلدی؛

عملکرد وزارت علوم در هشت سال گذشته تشریح شد

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۱۳:۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۲۰۸۴۷۳
عملکرد وزارت علوم در هشت سال گذشته تشریح شد
عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه‌های مختلف طی هشت سال گذشته، با انتشار کتاب دو جلدی تشریح و تبیین شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این کتاب، عملکرد حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و رفاهی و عمرانی ارائه شده است.

حوزه آموزشی

در این حوزه اصلی ترین اقدام ها توجه به روزآمد کردن سرفصل های درسی با توجه به راهبرد مهارت افزایی و اشتغال پذیرش دانش آموختگان بوده که افزون بر بازنگری دروس در شورای عالی برنامه ریزی در سطح دانشگاه‌ها، امکانات سخت‌افزاری، کارگاهی و انعقاد قراردادهای ارائه خدمات آموزشی به وسیله واحدهای صنعتی انجام گرفته است.
افزون بر اقدام مذکور، با بروز همه گیری کرونا و حضور نیافتن دانشجویان در دانشگاه های کشور در ۱سال و نیم گذشته، تلاش‌های گسترده‌ای برای ادامه فرآیندهای آموزشی با به کارگیری آموزش‌های مجازی صورت پذیرفت و خوشبختانه به هیچ وجه اجازه داده نشد تا آموزش دانشگاهی تعطیل شود.
اجرایی کردن طرح آمایش آموزش عالی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژه ساماندهی موسسات آموزش عالی در کلیه زیرنظام ها با هدف ارتقای کیفی و پاسخگویی به نیازهای جامعه از مهم ترین اقدامات انجام شده در این دوره است که امید می رود شاخص های کیفی مربوط به این موسسات افزایش یابد.

حوزه پژوهش و فناوری

آنچه به مثابه شاخص‌ترین فعالیت وزارت عتف در این حوزه می‌توان مدنظر قرار داد؛ حفظ و ارتقای نصاب پیشرفت علمی کشور در بخش چاپ و انتشار اسناد علمی و کسب رتبه ۱۶ از نظر کمیت و ۱۵ از نظر کیفیت در جوان و کسب رتبه اول هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در بین ۵۲ کشور اسلامی و در منطقه خاورمیانه است.

همچنین بیش از ۷هزار و ۹۵۳ شرکت دانش بنیان دانشگاهی ایجاد شده که بیش از ۵۶ هزار و ۷۴۳ نفر در آن فعالیت می‌کنند و فروش معادل ۱۳۶ هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال را گزارش کرده اند. طی ۸سال، تعداد پارک های علم و فناوری از ۳۳ به ۵۰ مورد افزایش یافته و گسترش این بخش به عنوان یک راهبرد اساسی در وزارت عتف در حال پیگیری است.

افزایش مبالغ قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت (۲۱۳۷ میلیارد تومان، بالغ بر ۵۰۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۲)، تاسیس مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی و الزام به گذراندن فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام در حوزه صنعت از دیگر اقدام های مهم این حوزه است.
حوزه فرهنگی و اجتماعی

توجه جدی به فراهم کردن زمینه مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی_ علمی و اجتماعی از طریق حمایت از تشکیل و فعالیت انجمن های علمی_ اجتماعی پیگیری شد.
همچنین طی هشت سال گذشته ۶هزار و ۶۳۷ انجمن علمی تشکیل شده که فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های علم و فناوری داشته اند. افزون بر آن، برگزاری جشنواره های متعدد از جمله جشنواره بین المللی حرکت، جشنواره بین المللی آثار دانشجویان غدیر، جشنواره ملی قرآن و عترت برای ارزیابی و تقدیر از فعالیت های این انجمن ها زمینه را برای معرفی و تشویق این گونه فعالیت ها فراهم آورده است.

حوزه دانشجویی و رفاهی

اصلی ترین اقدام ها شامل افزایش پذیرش دانشجویان خارجی شهریه پرداز، به ویژه دانشجویان اعزامی از کشورهای همجوار با دید راهبردی و همچنین، تنوع بخشی در حوزه درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها، افزایش امکانات رفاهی اعم از خوابگاه‌ها، رستوران‌ها، محیط‌های ورزشی، فرهنگی و هنری و حمایت گسترده از دانشجویان کم بضاعت در قالب وام دانشجویی و انواع بورس های تحصیلی بوده که عمدتاً مورد حمایت خیران قرار گرفته است.

حوزه عمرانی

در این بخش دو اقدام مهم و اساسی پیگیری شد، نخست، کلیه پروژه‌های نیمه تمام سال‌های اخیر به پایان رسید و مجموعاً ۲میلیون مترمربع فضا در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی، اداری و پشتیبانی به فضاهای موجود دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری افزوده شد.
دوم، تغییر اساسی در رویکرد مدیریت موسسات به مدیریت سبز با لحاظ کردن ده‌ها مولفه از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی با تغییر اساسی در ساختار مصرف انرژی (برق، گاز و گازوئیل)، افزایش فضای سبز دانشگاه‌ها، کاهش چشمگیر مصرف کاغذ و توجه جدی به استفاده از دولت الکترونیک انجام گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز