با حضور دکتر غفاری:

آموزشگاه مجازی یاریگران زندگی آغاز به کار کرد

۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۳:۳۰:۳۰
کد خبر: ۱۲۳۲۹۳۴
آموزشگاه مجازی یاریگران زندگی آغاز به کار کرد
در آیینی که با حضور معاون و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به صورت بر خط برگزار شد، سامانه آموزشگاه مجازی یاریگران زندگی آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر غلامرضا غفاری با قدردانی از تلاش دست اندرکاران این سامانه آموزشگاهی گفت: امروزه در مواجهه با موضوعات اجتماعی به دلیل دارا بودن اضلاع و اشکال مختلف آن با پیچیدگی هایی روبرو هستیم و به همین علت می بایست متناسب با این پیچیدگی ها، از راهکارها و برنامه های عملی خاص بهره جست.

وی افزود: یکی از مصادیق این پیچیدگی ها، مقوله ایست که ناشی از رفتارهای ناپسند و غیر قابل پذیرش در جامعه است و از آن به عنوان انحرافات و یا آسیب های اجتماعی یاد می شود که کنش گران اجتماعی همواره به دنبال راه حلی برای پیشگیری و کاهش آن هستند.

دکترغفاری در ادامه گفت: یکی از راهکارهای مواجهه با آسیب های اجتماعی، آگاهی بخشی و گسترش شناخت جامعه هدف نسبت به این موضوعات است که در این راستا هر چه برنامه ها بتوانند مخاطب بیشتری را به همراه داشته باشند، کارآمد تر و مؤثر تر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه با اشاره به راه اندازی این سامانه آموزشگاهی تأکید کرد: برنامه نسبتاً وسیعی که در قالب سامانه یاریگران زندگی عملیاتی شده و با تنوعی که در آن دیده شده است، می تواند اقدامی مؤثر در این زمینه به شمار آید چرا که با تحت پوشش قرار دادن تعداد زیادی از کارگزاران و نیروهای فعال در سطح دانشگاهی، می تواند مأموریت و رسالت خود را به انجام رساند.

دکتر غفاری بهره گیری از روش ها و ابزارهای مختلف را از ویژگی های مهم این سامانه عنوان کرد و افزود: با توجه به مجازی بودن فعالیت این سامانه انتظار می رود تا علاوه بر دانشجویان، زمینه بهره گیری کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها نیز از برنامه های آموزشی آن فراهم شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت دقت نظر در پرداختن به موضوعات آسیب زا اظهار داشت: در موضوعاتی که این سامانه به آن می پردازد، لازم است تا از راهنمایی های کارشناسان و افراد صاحب نظر استفاده شود.

دکترغفاری در پایان سخنان خود با تأکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های فرابخشی و بین دستگاهی در راستای تقویت این برنامه ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم‌نامه جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر، زمینه استمرار و قوام این فعالیت ایجاد شود.

مهندس محمد هادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در سخنانی با بیان اینکه آموزشگاه مجازی یاریگران زندگی از جمله برنامه‌های مشترک با ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: در سال گذشته زیر ساخت های فنی لازم جهت راه اندازی این سامانه ایجاد شد و در سال جاری محتوای مورد نیاز برای ۷ عنوان آموزشی تولید شده است.

وی افزود: در این سامانه تلاش شده تا محتوای آموزشی متناسب با دانش تخصصی روز با بهره گیری از ابزارهای متنوعی همچون فیلم، انیمیشن، موشن گرافیک و متن در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه گفت: گر چه نیازهای جامعه دانشجویی در این سامانه از اولویت برخورداراست ولی آموزشگاه مجازی یاریگران زندگی این قابلیت را داراست که آموزش های مورد نیاز دیگر ارکان دانشگاهی از قبیل کارکنان و اعضای هیأت علمی را نیزارائه کند.

عسکری افزود: آنچه که علاوه بر دانش پیشگیری از اعتیاد در محتوای این سامانه مورد تأکید است، توسعه آموزش مهارت های زندگی به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی است چرا که توسعه این مهارت ها می تواند منجر به کاهش آسیب ها شود.

وی گفت: بدین منظور در فاز نخست تولید محتوای سامانه آموزشگاه مجازی یاریگران زندگی افزون بر موضوعاتی از قبیل اعتیاد شناسی و تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد، برخی از موضوعات مرتبط با مهارت های زندگی تهیه و آماده بهره برداری است.

عسکری تأکید کرد: آگاهی بخشی و توسعه مهارت های زندگی در مواجهه با آسیب های اجتماعی می تواند از راهکارهای مهم به شمار آید و از این رو فعالیت این سامانه گام مؤثری در این زمینه است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه اظهار داشت: یقین داریم پیشگیری از آسیب های اجتماعی مؤثرتر و بسیار کم هزینه تر از مقابله با این آسیب هاست لذا بایستی بسترها و مؤلفه های اثربخش در مقوله پیشگیری هر چه بیشتر تقویت شود.

در این آیین محمد رضا شمشیرگر نیز به عنوان مجری این سامانه در سخنانی، گزارشی از روند آماده سازی و تولید محتوای سامانه آموزشگاه مجازی یاریگران زندگی ارائه کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز