نکات مهم تغذیه‌ای برای کنکوری‌ها در این روزهای آخر

۱۴۰۲/۰۴/۱۴ - ۱۵:۴۵:۱۵
کد خبر: ۱۳۴۴۷۴۸
نکات مهم تغذیه‌ای برای کنکوری‌ها در این روزهای آخر
کنکوری ها در روزهای باقی مانده از مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فودی خودداری کنند.

به گزارش برنا؛ یک کارشناس تغذیه به تشریح نکات مهم تغذیه‌ای برای کنکوری‌ها در چند روز باقی مانده تا کنکور پرداخت.

سهیل عباسی با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب در روزهای باقی مانده تا کنکور، گفت: در آستانه برگزاری کنکور استرس شرکت کنندگان بالاست که همین امر می تواند برنامه غذایی و خواب آنها را به هم بریزد و در کوتاه مدت و بلندمدت اثرات منفی روی کارایی آنها داشته باشد.

وی افزود: بسیار مهم است که برای داشتن کارایی مناسب، حتما افراد در ایام آمادگی کنکور و بویژه چند روز باقی مانده تا کنکور از تغذیه مناسب برخوردار باشند.

عباسی گفت: یکی از نکات مهم در تغذیه کنکوری ها، تامین قند مناسب برای فعالیت مغز است، چرا که مغز برای داشتن کارایی مناسب به میزان مناسبی از قند نیاز دارد و صبحانه می تواند نقش مهمی در تامین قند مورد نیاز مغز داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این تامین قند باید از خوراکی های با کربوهیدرات های پیچیده صورت گیرد، بنابراین توصیه می شود افراد در وعده صبحانه از نان همراه با تخم مرغ یا خوراک لوبیا و عدسی و یا کره بادام زمینی استفاده کنند.

عباسی گفت: لقمه نان و پنیر و گردو هم گزینه مناسبی برای وعده صبحانه است و می تواند قسمت مهمی از چربی و پروتئین مورد نیاز بدن را در همان اوایل صبح تامین کند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر صرف یک وعده صبحانه کامل، گفت: هرچقدر صبحانه به میزان کافی و مناسب مصرف شود، مانع از ریزه خواری افراد در طول روز و نیز پرخوری در سایر وعده های غذایی می شود.

عباسی با تاکید بر خودداری افراد از صرف خوراکی هایی مانند کیک و کلوچه و سایر قندهای ساده در وعده صبحانه، گفت: این خوراکی ها قند خون را یکباره افزایش داده و پس از مدتی قند خون یکباره افت می کند، با افت قند خون فرد احساس گرسنگی کرده و مجددا از قندهای ساده استفاده می کند و دوباره این چرخه تکرار می شود.

وی افزود: این نوسانات قند خون موجب کاهش کارایی مغز و عدم تمرکز افراد می شود، بنابراین کنکوری ها باید به طور جد از مصرف کیک و کلوچه و سایر قندهای ساده در وعده صبحانه اجتناب کنند.

عباسی با تاکید بر عدم پرخوری در وعده های نهار و شام، گفت: توصیه می شود افراد در طول روز وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتری داشته باشند.

این کارشناس تغذیه همچنین توصیه کرد: کنکوری ها در روزهای باقی مانده از مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فودی خودداری کنند.

وی بر لزوم صرف میان وعده هایی هم در طول روز تاکید کرد و افزود: میان وعده ها جلوی پرخوری در وعده های اصلی غذا را می گیرند و توصیه می شود افراد در فاصله صبح تا ظهر و نیز ظهر تا شب حتما یک میان وعده داشته باشند.

عباسی گفت: مصرف یک واحد میوه، آجیل و... برای میان وعده‌ها مناسب است و توصیه می شود حتما یک جزء کربوهیدرات مانند چند لقمه نان و پنیر و گردو در این وعده ها صرف شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه با اشاره به افزایش استفاده کنکوری ها از انواع قهوه و نسکافه و... در ایام آمادگی کنکور جهت افزایش تمرکز، گفت: مصرف قهوه زمانی برای افزایش کارایی مغز مفید است که به مقدار کم و محدود مصرف شود.

وی افزود: مصرف یکی دو فنجان قهوه در روز مناسب است و نباید از این مقدار بیشتر شود، چرا به علت وجود کافئین بالا با مصرف زیاد حالت اعتیادگونه به خود گرفته و افراد زمانی که در سر جلسه کنکور هستند و قهوه مصرف نکنند، کارایی لازم را برای پاسخ دهی به سوالات نخواهند داشت.

عباسی با تاکید بر داشتن خواب مناسب به ویژه در روزهای باقی مانده تا کنکور، گفت: توصیه می شود دانش آموزان در این روزهای باقی مانده حتما قبل از ساعت ۱۲ شب بخوابند و صبح ها هم حدود ساعت شش تا هفت صبح بیدار شوند که بتوانند برای روز کنکور آماده شوند.

این کارشناس تغذیه در خصوص تغذیه روز کنکور هم گفت: توصیه می شود در روز کنکور دانش آموزان صبحانه کامل مانند تخم مرغ، سیب زمینی آب پز، خوراک لوبیا، عدسی و یا کره بادام زمینی مصرف کنند که سیری بلندمدت داشته و از افت قند آنها در طول جلسه کنکور پیشگیری می کند.

وی در پایان افزود: همچنین توصیه می شود دانش آموزان چند لقمه نان و پنیر و گردو و یا کره بادام زمینی با خود سرجلسه برده و بصورت میان وعده مصرف کنند.

 

نظر شما