نشست مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور و نمایندگان مجلس

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۰:۴۱:۲۴
کد خبر: ۴۲۲۸۵۲
نشست مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور و نمایندگان مجلس
نشست رؤسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، جلسه رؤسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور با جمعی از نمایندگان دانشگاهی مجلس شورای اسلامی،  در باغ‌موزۀ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

 

در این نشست، دکتر سید احمدرضا خضری، دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور، گزارشی از سلسله نشست‌های این اجلاس ارائه کرد و گفت: «این نشست‌ها به‌طور منظم هر دو ماه یک بار برگزار می‌شود و هدف آن حرکت به ‌سوی افزایش کیفیت در آموزش عالی کشور است. این جلسه با هدف ایجاد ارتباط بیشتر با نمایندگان مجلس برگزار شده و امیدواریم به نتایج مؤثری برای ارتقاء کیفیت آموزش عالی برسیم.»

 

دکتر نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، نیز در این نشست با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور گفت: «بیش از هفتاد درصد تولید علم کشور به‌وسیلۀ این سیزده دانشگاه صورت می‌گیرد. بیشترین رقابت‌ها برای گرفتن صندلی‌های این دانشگاه‌ها است. اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دیگر، بسیاری از مدیران کشور و کارآفرینان از دانش‌آموختگان همین دانشگاه‌های برتر هستند. در این جلسه که نمایندگان مجلس حضور دارند و بسیاری از آنان نیز دانشگاهی هستند فرصت بسیار مغتنمی است تا با همفکری و تبادل نظر بتوان از ظرفیت‌های این دانشگاه‌ها برای تعامل بیشتر با جامعه استفاده کرد.»

 

وی افزود: «این سیزده دانشگاه برتر و بزرگ بر عملکرد دیگر دانشگاه‌های کشور نیز تأثیری چشم‌گیر دارند، و طی سطح‌بندی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد این دانشگاه‌ها در سطح یک قرار گرفتند و با توجه به سهمی که در تولید علم دارند، سرمایه‌گذاری برای این دانشگاه‌ها موجب پیشرفت در زمینه‌های مختلف خواهد بود.»

 

رییس دانشگاه تهران با برشمردن شاخص‌های دانشگاه‌های برتر گفت: «در دنیا یکی از شاخص‌های اعتبارسنجی قدمت دانشگاه‌ها است. قدمت یک اعتبار است و این دانشگاه‌ها از این ویژگی برخوردارند. اگر حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی باشد این دانشگاه‌ها ظرفیت ایجاد کسب و کار را دارند و می‌توانند نقش تولید ثروت از علم را ایفا کنند. متأسفانه در شرایط کنونی در کشور ما دانشگاه‌ها نقش و جایگاه اصلی خود را ندارند. در این جلسات که به‌طورمنظم برگزار خواهد شد، قرار است با ارائه یک الگوی تعامل کارآمد، بین رؤسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور با نمایندگان مجلس، هماهنگی و هم‌فکری بیشتری حاصل شود و با برقراری ارتباط دوسویه این دو نهاد در کنار یکدیگر قرار گیرند و به راه‌کارهای مؤثر برای حل مسایل جامعه دست یابند.

 

در این نشست که برخی از رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور و نمایندگان دانشگاهی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، ضرورت ارتباط دو سویه مجلس و دانشگاه برای بررسی مؤثرتر و پاسخ به نیازهای جامعه، افزایش جذب دانشجوی خارجی برای بین‌المللی شدن، تلاش برای پیوند دانشگاه با صنعت، چگونگی ایجاد بستر اقتصادی شدن ایده‌ها با حمایت‌های مالی، پیشنهاد ایجاد تشکل‌های علمی و صنفی استادان، حضور دانشگاه‌ها در اجرای پروژه‌های صنعتی کشور به‌منظور به حداقل رساندن خسارت‌ها در این زمینه، تلاش برای کاربردی کردن مقالات و پایان نامه‌ها براساس نیاز جامعه و حل مشکلات آن، از جمله موضوعاتی بود که بحث و بررسی شد.

 

نظر شما